, TipsJaarafsluiting 2017 in de boekhouding, waar moet je op letten?

Jaarafsluiting 2017, waar let je op?

We zijn bezig met de laatste loodjes van 2017 en gaan bijna het nieuwe boekjaar 2018 in. Een nieuw jaar betekent ook een overgang voor de administratie. Maar waar moet je eigenlijk allemaal op letten bij zo’n jaarafsluiting? Hieronder zie je een lijstje met zaken waar je als ondernemer in ieder geval eventjes goed op moet letten bij de Jaarafsluiting 2017.

Missende in- en verkoopfacturen

Als je factureert vanuit je (online) boekhoudpakket is de omzet direct verwerkt en hoef je de verkoopfacturen nooit meer op te zoeken. Als je direct een foto van een inkoopfactuur of bon maakt op het moment dat je hem ontvangt, is de kans ook kleiner dat je documenten mist. Toch kan het zijn dat je bepaalde facturen niet direct in je boekhouding hebt opgeslagen en dat je ze op moet zoeken. Denk hierbij ook aan facturen en bonnen die je contant (per kas) of met je privérekening hebt betaald.

Zorg er dus voor dat alle facturen en bonnen van 2017 in je administratie aanwezig zijn. Wordt dat voor jou een grote zoektocht? Dan is een van jouw voornemens voor 2018 het direct fotograferen of doormailen van financiële documenten naar de online administratie.

Vaste afschrijvingen

Als ondernemer heb je incidentele facturen en facturen die je iedere maand of ieder kwartaal tegenkomt. Denk hierbij aan facturen voor huur, verzekeringen, energie, internet en de telefoon. Omdat deze facturen zo veel voorkomen verlies je ze ook makkelijk uit het oog. Check daarom bij het afsluiten van het jaar ook altijd even of je 12 maandfacturen en 4 kwartaalfacturen van al deze terugkerende zaken hebt.

Alle banktransacties online

Zorg ervoor dat aan het einde van het jaar alle banktransacties in je administratie staan. Dat betekent van al je zakelijke bankrekeningen tot en met 31 december 2017. Soms komt het voor dat een ondernemer vergeet om de laatste transacties van het jaar in de boekhouding te zetten.

Maak jij gebruik van een directe bankkoppeling? Dan komen de transacties automatisch in jouw administratie terecht. Ga dan wel na of je een directe bankkoppeling voor al je zakelijke rekeningen hebt gemaakt. Het eindsaldo van de verschillende rekeningen en de kas in de boekhouding moet in ieder geval overeenkomen met de werkelijke saldi.

Afschrijvingen

Als je een bedrijfsmiddel koopt van meer dan €450 kan het zijn dat je moet afschrijven. Je smeert de kosten van het bedrijfsmiddel dan eigenlijk uit over de hele periode waarin het gebruikt wordt in plaats van het moment dat je het middel koopt. Ga dus goed na of je in 2017 bedrijfsmiddelen van meer dan €450 hebt gekocht en check of andere afschrijvingen goed in de boekhouding zijn verwerkt.

In InformerOnline kun je automatisch afschrijven op bedrijfsmiddelen onder Geavanceerd → Vaste Activa.

Debiteuren en Crediteuren

Het is ook handig om aan het eind van het jaar de balans van alle debiteuren en crediteuren op te maken. Check in ieder geval of het overzicht van alle openstaande in- en verkoopfacturen klopt en neem contact op met de partijen als iets niet kopt of je een verduidelijking wil. Op die manier weet je altijd precies waar je op moet letten en weet je direct of je Crediteuren- en Debiteurenbeheer op orde is.

Boekjaar 2017 afsluiten en blokkeren

Nu je het jaar 2017 hebt afgerond kun je het jaar afsluiten en is het handig dat je de periode tot en met 2017 blokkeert in je boekhouding. Op die manier voorkom je dat je per ongeluk facturen verwerkt in het afgesloten boekjaar. Zo zijn er bijvoorbeeld veel mensen die in januari 2018 op de automatische piloot nog 2017 invullen bij data.

Mocht je toch nog een factuur uit 2017 hebben terwijl je 2017 eigenlijk al hebt afgesloten, dan moet je goed opletten. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn dat je een suppletie voor de btw moet doen. Als je hier vragen over hebt kun je deze stellen aan je financieel expert of adviseur.

Met het afsluiten van het jaar 2017 in de boekhouding van InformerOnline moet je op een aantal dingen letten. Neem daarom een kijkje bij het help-artikel van de jaarafsluiting in InformerOnline.

In InformerOnline kun je het boekjaar 2017 afsluiten onder Geavanceerd → Jaarafsluiting.

In InformerOnline kun je periodes blokkeren onder Instellingen → Boekhouding.

Aftrekposten en Regelingen

Ondernemers kunnen recht hebben op diverse aftrekposten. Het is belangrijk dat je de spelregels van deze aftrekposten goed kent en dat je ze niet vergeet, het kan je immers voordeel opleveren. Voorbeelden van veel gebruikte aftrekposten voor ondernemers zijn de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de investeringsaftrek (KIA). De Zelfstandigenaftrek kun je krijgen als je als ondernemer minimaal 1.225 uur per jaar aan je business hebt besteed. Als starter kun je met de Startersaftrek extra veel aftrekken bij de Zelfstandigenaftrek. Bij de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) mag je een bedrag aftrekken als je meer dan €2.300 in bedrijfsmiddelen hebt geïnvesteerd.

Naast de aftrekposten zijn er nog andere regelingen waar je naar moet kijken. Zo zou je recht kunnen hebben op de MKB-winstvrijstelling of de kleineondernemersregeling. Bij de kleineondernemersregeling hoef je geen btw af te dragen aan de Belastingdienst als je in een jaar minder dan €1.883 aan btw moet betalen. Betaal je in een jaar zelfs minder dan €1.345? Dan kun je zelfs een ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. Je hoeft dan helemaal geen btw-aangifte meer te doen.

 

Maak een afspraak met je accountant, boekhouder of adviseur

Met het afsluiten van het jaar wordt het boekjaar 2017 afgerond in de administratie. Het is raadzaam om met een financieel deskundige naar jouw administratie te kijken, zodat je zeker weet dat je geen aftrekposten, fiscale regelingen of andere zaken mist. Omdat de financieel experts het door alle jaarafsluitingen van ondernemers vaak erg druk hebben is het aan te raden om alvast een afspraak in te plannen. Je weet dan zeker dat je op tijd met je adviseur praat en dat je niet als laatste aan de beurt bent.

Na de Jaarafsluiting 2017 online boekhouden in 2018?

Een aantal zaken van bovenstaande lijst kun je relatief eenvoudig regelen met een online boekhouding. Online boekhouden heeft een voordelen ten opzichte van traditionele boekhoudoplossingen. Ook de Belastingdienst gaat hier steeds meer in mee. Heb jij nog geen online boekhouding? Neem dan een gratis proefaccount van InformerOnline en maak het jezelf een stuk makkelijker!

Door |2018-10-24T11:29:12+00:0028 december 2017|Boekhouden, Tips|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, ga je akkoord met deze cookies. OKE