Consolidatie

Laatst gewijzigd

23/1/2024

Flow Library Asset 4

Wat is Consolidatie?

Consolidatie is een techniek in het boekhouden om de resultaten van moeder- en dochterbedrijven samen te voegen. Op die manier hebben ondernemers een overzicht van de financiën van alle verschillende ondernemingen samen.

Voordelen van consolidatie

Het consolideren van ondernemingen brengt een aantal voordelen met zich mee, dat zijn de volgende:

  • Je hebt meer inzicht in je totale baten en lasten;
  • Verschillende ondernemingen zijn makkelijk te vergelijken;
  • Het is precies te zien welke ondernemingen wat minder of meer draaien;
  • Je hoeft maar één jaarrekening op te stellen;

Het voornaamste nadeel aan consolideren is het feit dat je flink wat tijd en geld moet investeren om het te realiseren. Weeg dit dus altijd af tegen de hierboven beschreven voordelen.

Wanneer consolideren?

Je kunt en mag consolidatie toepassen in een aantal verschillende situaties.

Rechtsvormen

Consolidatie wordt vaak toegepast als de verschillende dochterbedrijven andere rechtsvormen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een onderneming hebt die als eenmanszaak is geregistreerd, maar hiernaast heb je ook een stichting opgericht. Het is dan natuurlijk handig om de boekhouding van beide ondernemingen samen te voegen.

Verschillende landen

Op het moment dat je vestigingen in meerdere landen hebt kun je consolidatie ook toepassen. Stel dat je bijvoorbeeld eigenaar bent van een winkel. Je hebt een vestiging in Nederland, maar ook in België en Duitsland. Dan is het fijn om te zien wat de resultaten van je bedrijf zijn als je alles samenvoegt. Natuurlijk hebben vestigingen in verschillende landen ook verschillende rechtsvormen.

Consolidatie is niet voor de Belastingdienst!

Het consolideren van verschillende ondernemingen is erg handig. Je hebt nota bene veel meer inzicht in je cijfers dan wanneer je niet zou consolideren. Maar consolidatie is eigenlijk alleen heel erg handig voor jezelf. De Belastingdienst wilt namelijk gewoon overzichten van alle ondernemingen apart zien. Dit heeft te maken met de btw-aangifte. Zorg dus dat je naast je geconsolideerde jaarrekening ook aparte jaarrekeningen hebt. Zo kom je niet in de problemen!

Al je administraties bijhouden in InformerOnline

Met het online boekhoudprogramma InformerOnline kun je op een eenvoudige en snelle manier de in- en verkoopfacturen van jouw geconsolideerde bedrijf verwerken. Daarnaast helpen onze robots je bijvoorbeeld met het verwerken van banktransacties. Bovendien is het doen van de btw-aangifte in 2 minuutjes appeltje-eitje. En de jaarrekening? Die kun je via de auditfile downloaden!

Test InformerOnline nu 30 dagen gratis!

consolidatie van bedrijven
Administratie van jouw geconsolideerde bedrijf verwerken in Informer

Probeer Informer nu 30 dagen gratis!

Probeer het gratis