15 realistische goede voornemens voor ZZP’ers in 2022!

Zo, we zitten alweer in de tweede week van het nieuwe jaar… En dat betekent dat veel Nederlanders langzamerhand hun goede voornemens alweer op beginnen te geven. Soms is een pizza of biertje en het overslaan van een dagje sporten helaas toch iets te aantrekkelijk, zeker in het drukke leven van een ZZP’er. Aan de andere kant komt er hierdoor misschien weer wat ruimte vrij voor nieuwe goede voornemens (ja, nu mag dat nog), die wat haalbaarder zijn. Ontdek daarom 15 goede voornemens die jij als ZZP’er gewoon kunt voltooien in 2022!

1. Duurzamer worden

Na de klimaattop in Glasgow is alleen maar duidelijker geworden hoe belangrijk het is dat we als planeet verduurzamen. Als ZZP’er kun je daar heel gemakkelijk een handje bij helpen. Het mooie is ook dat ieder kleine beetje helpt, je hoeft dus niet in een keer vegetariër te worden of nog maar 1x in de week te douchen. Wel zou je de volgende duurzame acties kunnen overwegen:

  • Minimaliseer papiergebruik door bijvoorbeeld notities te maken op je laptop of in een Correctbook, online je facturen te sturen en niet meer alles uit te printen. Toch papier nodig? Haal papier met een eco-keurmerk!
  • Vervang je benzineauto door een elektrische auto. Zeker als je een auto leaset is dit een stap die je vrij makkelijk kunt zeggen (mits je onder je contract uit kunt komen). Bovendien scheelt het wat procenten in de bijtelling!
  • Koop een waterfles/koffiebeker, zodat je niet iedere keer een nieuw plastic flesje hoeft te kopen of een nieuw bekertje hoeft te pakken.
  • Compenseer voor je Co2-uitstoot. Bij veel vliegtuig maatschappijen en postbezorgers kun je dit vinkje al aanklikken, waardoor je voor een klein extra bedrag jouw Co2-uitstoot compenseert. Daarnaast kun je bijvoorbeeld je eigen boom planten, ook dit helpt al!

En ben je echt een diehard?  Verdiep je dan nog eens in de 17 Sustainable Development Goals om te weten te komen hoe je nóg meer impact kunt hebben!

2. Jouw professionele netwerk vergroten

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd: zo luidt het welbekende gezegde, en dit is 100% toepasbaar in het zakenleven van een zelfstandige ondernemer. Door je netwerk te vergroten bouw je op een zekere manier aan je eigen skillset. Iedere connectie heeft namelijk andere kwaliteiten, waarvan jij misschien een keer kunt profiteren. Wie weet wordt jouw website opeens gehackt, dan is het best handig om iemand in je netwerk te hebben die dat voor je kan fiksen…

Er zijn tegenwoordig talloze manieren om je netwerk te werken. LinkedIn is daarvan misschien wel de bekendste, maar iets nieuws wat je eens zou kunnen proberen is Ripple. Dat is een soort Tinder, maar dan voor business purposes, leuk en nuttig dus!

3. Meer tijd besteden aan bestaande klanten

Het uitbreiden van je netwerk kan natuurlijk ook leiden tot nieuwe klanten. Yes, dat betekent meer winst, meer succes, meer alles… even wakker worden. Minstens zo belangrijk is namelijk het waarderen van- en tijd besteden aan jouw loyale bestaande klanten. Misschien is dit zelfs wel belangrijker, bestaande klanten zorgen immers voor gratis marketing. Zorg daarom dat jouw klanten blij van je worden, bijvoorbeeld door:

  • persoonlijk met ze te communiceren, door je klanten te laten voelen dat ze niet slechts een nummertje zijn, voelen ze zich nog meer gewaardeerd;
  • loyaliteit te belonen met kortingen etc., dit geeft klanten een extra motivatie om daadwerkelijk klant te blijven;
  • meningen te vragen, waar je uiteindelijk ook iets mee doet, hierdoor voelen klanten zich gehoord;
  • ze zo goed mogelijk te supporten, klant = koning, dus probeer altijd een oplossing te vinden waarmee een klant tevreden is.

En vergeet nooit, een tevreden klant telt voor twee (of misschien soms wel drie).

4. Tarieven omhoog gooien

Toen jij als starter jouw uurtarief bepaalde ben je (waarschijnlijk) redelijk bescheiden geweest. Tenzij je namelijk beschikt over ontzettend onderscheidende producten of services, was de kans niet heel groot dat je de hoofdprijs zou rekenen. Misschien ben je inmiddels alweer verder in je eigen ontwikkeling en die van jouw onderneming, of zijn er kleinere concurrenten met een vergelijkbaar tarief bijgekomen.

Hoe dan ook, analyseer en heroverweeg jouw tarieven eens en wie weet stroomt het geld in 2022 binnen.

5. Een accountant die bij je past vinden

De kracht van een topduo is dat je elkaar perfect kunt aanvoelen en precies weet hoe iemand denkt, zodat je samen succes kunt bereiken. Wellicht klinkt het wat overdreven, maar dat is wel wat je als ZZP’er wilt met je accountant. Zo weet je namelijk zeker dat je niet in de problemen komt tijdens deadlines van de inkomstenbelasting of btw-aangifte of bij een plotselinge inspectie van de Belastingdienst. Zorg bij het kiezen van een financieel adviseur dat je zoveel mogelijk van de volgende vereisten kunt afvinken.

  • Mijn accountant woont in de buurt;
  • Ik heb een klik met mijn accountant;
  • Mijn accountant gebruikt hetzelfde boekhoudprogramma;
  • Ik heb positieve verhalen gehoord over mijn accountant;
  • Mijn accountant en ik hebben duidelijke afspraken.

Ontdek hier Informer-adviseurs bij jou in de buurt. 

6. Een financiële buffer opbouwen

Zeker in de laatste maanden van het jaar kan het best lastig zijn om geld over te houden. Al die cadeaus en dure diners met kerst en oud & nieuw komen immers niet gratis aanwaaien. Inmiddels is het echter januari, daarom is er waarschijnlijk wat meer ruimte om een financiële buffer op te bouwen. Een financiële buffer zorgt er voor dat jij als ZZP’er beter voorbereid bent op onverwachte kosten. Hopelijk gebeurt het je niet, maar wat nou als je laptop stuk gaat of je opeens voor een langere tijd niet meer kunt werken. Op dit soort momenten is het van cruciaal belang wat geld achter de hand te hebben.

Bekijk hier hoe je in 8 stappen een financiële buffer opbouwt als ZZP’er →

7. Niet je tijd, maar je focus managen

Time management wordt nog erg vaak niet helemaal goed gedefinieerd. Hoewel de term “time management” al snel suggereert dat het verdelen van je tijd dé sleutel tot efficiënt werken is, is niets minder waar. Door je tijd te managen beland je in een soort overvloed aan to-do lijsten en schema’s, die er alleen maar voor zorgen dat je nog meer stress en druk zult ervaren.

Door in plaats van je tijd, jouw aandacht of focus te managen, zal je merken dat je daadwerkelijk goed aan de slag gaat. Jouw focus moet liggen op datgene wat voor jou prioriteit heeft. Zodra je merkt dat je de aandacht verliest, is het “tijd” om te beginnen aan andere prioriteiten.  De volgende quote kun je boven je bureau hangen:

Leg meer focus op je focus.

8. Keurmerken behalen

In een wereld waarin concurrentie alsmaar groeit moet jij als onderneming proberen op te vallen en de potentiële klant te overtuigen. Het behalen van een relevant keurmerk kan hier goed bij helpen. Iedere branche heeft zijn eigen te behalen keurmerken, zo kun je als webshop bijvoorbeeld het Thuiswinkel keurmerk halen en als restaurant het ASC keurmerk.

Hoewel een keurmerk soms wel flink wat geld kan kosten, zorgt het er wel voor dat klanten je zullen vertrouwen. Zeker nu online shoppen de meest populaire manier van winkelen is geworden, is dat belangrijk. Zoek wel altijd goed uit welke keurmerken het best bij jou passen. Soms zijn keurmerken zelfs verplicht.

9. Hulp vragen waar nodig

Een veel gemaakte fout bij ondernemers, of überhaupt bij veel mensen, is denken dat je alles wel zelf kunt. Niet doen! Kijk om je heen, misschien is je buurman wel dé ideale persoon om dat probleem op je website op te lossen of heb je nog een nicht die handig is in logo’s maken. Bovendien heb je waarschijnlijk een aardige collectie van connecties met verschillende specialiteiten bij elkaar verzameld op LinkedIn, ook hier kun je gebruik van maken.

Het belang van het onderhouden van zakelijke relaties wordt hier maar weer eens benadrukt: wees behulpzaam en vriendelijk naar je relaties en andersom kun je ook een keer vragen om hulp!

10. Jouw online imago moderniseren

Ieder jaar weer evolueert de markt, zowel de klanten als de middelen om klanten te bereiken. Zo komen er steeds meer online mogelijkheden om nieuwe leads aan te trekken. Door te zorgen dat jij jouw concurrentie voor bent op het gebied van online mogelijkheden zorg jij ervoor dat de nieuwe generatie klanten sneller voor jou zal kiezen. Maar op welke trends kun jij dan springen dit jaar?

  • Volledig SEO-proof mobiele website;
  • Voice search;
  • Podcasts over jou specialisme;
  • Links in je Instagram-story;
  • TikTok video’s en advertenties.

Bekijk uiteraard wel welke trends relevant zijn voor jouw doelgroep. Werk je bijvoorbeeld in de ouderenzorg, zal TikTok waarschijnlijk niet zo snel aanslaan…

11. Verzekeringen dubbel checken

Als ondernemer kun je helaas niet teren op de particuliere verzekeringen die je hebt. Een onderneming heeft aparte, unieke verzekeringen nodig die passen bij de werkzaamheden en bedrijfsvoering. Het is dan ook van belang om ieder jaar weer te evalueren welke verzekeringen jij nodig hebt en of de verzekeringen die je hebt nog bij de tijd zijn. Wellicht kun je sommige verzekeringen stopzetten omdat er zaken zijn veranderd, dat scheelt weer geld! Aan de andere kant is het natuurlijk mogelijk dat je nieuwe verzekeringen nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je voor het eerst personeel hebt aangenomen.

Bekijk hier welke 9 verzekeringen het meest gebruikelijk zijn voor bedrijven →

12. (Aangifte) deadlines in de gaten houden

Net zoals ieder jaar zal je in 2022 weer te maken krijgen met verschillende aangiftes als ZZP’er. Om problemen met- en boetes van de Belastingdienst te voorkomen is het essentieel om aangiftes als de btw-aangifte of inkomstenbelasting op tijd in te dienen. Let hierbij ook op welke periodes jij hebt gekozen voor de btw-aangifte, dit kan namelijk maandelijks, per kwartaal of jaarlijks. Belangrijke deadlines dit jaar zijn:

  • 11 januari: deadline doorgeven werkelijke omzet na gebruik coronaregeling TVL in Q2 van 2021;
  • 31 januari: btw-aangifte deadline Q4 2021;
  • 31 januari: deadline aanvraag coronaregeling NOW5;
  • vanaf 1 maart: start van de aangifteperiode inkomstenbelasting;
  • 31 maart: deadline jaarlijkse btw-aangifte 2021;
  • 30 april: btw-aangifte deadline Q1 2022;
  • 30 april: deadline aanvragen uitstel voor aangifte inkomstenbelasting;
  • 31 juli: btw-aangifte deadline Q2 2022;
  • 31 oktober: btw-aangifte deadline Q3 2022;
  • 1 december: deadline aanvraag KOR voor 2023;

13. De boekhouding automatiseren

Het leven van een ZZP’er wordt steeds eenvoudiger. En al helemaal als je de boekhouding laat automatiseren. Waarom zou je honderden euro’s per maand uitgeven aan een boekhouder of uren zitten prutsen met Excel of complexe boekhoudsoftware als alles gewoon automatisch kan gaan. Voor slechts €12 per maand zit jij als ZZP’er bovenop je cijfers terwijl heuse robots bijna alles voor je doen. Als starter betaal je 12 maanden lang zelfs maar €6 per maand.

Online factureren, automatische banktransacties verwerken en koppelen en de btw-aangifte binnen 2 minuten gefikst: probeer dit en alle andere functies 30 dagen gratis! Of ontdek wat andere ZZP’ers vinden!

14. Een nieuwe skill leren

Eerder hadden we het al over het uitbreiden van je skillset door je netwerk te vergroten, maar uiteraard moet je zelf ook nog wel wat te bieden hebben. Door jezelf persoonlijk te ontwikkelen via een nieuwe vaardigheid kun jij als ZZP’er opvallen en jezelf onderscheiden van de concurrentie. Daarnaast zal het het 4de goede voornemen van het verhogen van je tarief eenvoudiger maken.

Tegenwoordig is het leren van een nieuwe skill ook helemaal niet zo moeilijk meer. Zo start je zo een online cursus, kijk je filmpjes op YouTube of luister je podcasts tijdens het werken. Start bijvoorbeeld een gratis cursus online boekhouden.

15. Groter durven denken

Uitbreiden naar een nieuw land, je omzet verdubbelen, een compleet nieuw product lanceren; allerlei stappen die fantastisch klinken, maar nog niet zo 1-2-3 kunnen worden gerealiseerd. Desondanks is het realiseren van dit soort doelen niet onmogelijk. Maak voor dit jaar eens een lijstje met de wildste dromen die jij hebt voor jouw onderneming, om vervolgens één van de doelen te kiezen en te achtervolgen. Als je iets echt wilt, dan lukt het, maar dan is stap 1 wel om te durven denken dat het je lukt.

Zoals ieder jaar weer moet jij geloven dat 2022 jouw jaar wordt. En misschien, als jij je als ZZP’er kunt houden aan deze 15 realistische goede voornemens, wordt 2022 wel écht jouw jaar!