Is een workation iets voor jou als ondernemer?

Is een workation iets voor jou als ondernemer?

Ben jij ook de koude wintermaanden in Nederland helemaal zat? Dan is een workation misschien wel iets voor jou! De afgelopen jaren is remote werken steeds populairder geworden. Zo werken steeds meer mensen vanuit huis in plaats van op kantoor. Maar waarom zou je dan vanuit huis werken, terwijl je overal anders op de wereld precies hetzelfde kan doen! Als zzp’er kun jij dan vanuit het buitenland werken en tegelijk ook nog eens goed ontspannen.

Wat is een workation?

Zoals je misschien al zou denken is het begrip workation een combinatie van de woorden work en vacation, oftewel werk en vakantie. Zolang jij online kunt werken ben jij niet altijd meer aan een locatie gebonden en krijg je ook de kans om buitenshuis te werken. Een workation geeft jou de perfecte kans om voor een bepaalde tijd op een ander bestemming te werken. Hiermee kun je een perfecte balans vinden tussen werk en vrije tijd.

Welke soorten workation zijn er?

Er zijn 2 soorten workation: de workation die je zelf organiseert en de workation die wordt georganiseerd.

1. Zelf organiseren

Als jij helemaal alleen op workation gaat kun je zelf precies bepalen hoe lang je weg wilt en waar naartoe! Dit is uitstekend voor mensen die graag wat minder afgeleid willen worden of toe zijn aan wat extra inspiratie uit een nieuwe omgeving.

2. Wordt georganiseerd

Een ander mogelijkheid van een workation is een meegaan met een georganiseerde workation. Dit houdt in dat je op reis gaat met een groep gelijkgestemden. Zo kun je bijvoorbeeld met je eigen bedrijf gaan om zo te werken aan de teamband en om te brainstormen om het uiterste uit je bedrijf te halen. Of je kunt met mensen uit hetzelfde vakgebied of met dezelfde interesses op reis gaan om zo van elkaar te leren. Tijdens deze georganiseerde reizen is er vaak de mogelijkheid om workshops bij te wonen of soms zelfs zelf een workshop te geven. Daarnaast is er natuurlijk vrije tijd voor ontspanning of leuke activiteiten.

Wat zijn de voor- en nadelen van een workation?

Maar waarom zou je op workation gaan? Of waarom niet? Hieronder bespreken wij een aantal voor- en nadelen:

Voordelen:

1. Het kost (bijna) geen vakantiedagen

Als zzp’er mag jij zelf bepalen wanneer en hoeveel vakantiedagen je opneemt. Dit betekent niet dat je oneindig op vakantie kan, want je moet natuurlijk wel aan het urencriterium van 1.225 uur voldoen. Op workation kun je gewoon je uren maken voor je bedrijf die meetellen voor het urencriterium.

2. Hogere productiviteit

Uit meerdere studies is aangetoond dat wanneer jij op vakantie werkt, jouw arbeidsproductiviteit omhoog gaat. Dit komt onder andere doordat je minder stress ervaart en omdat je sneller wil ontspannen en dus efficiënter te werk gaat.

3. Uit je dagelijkse routine

Elke ochtend weer om half 7 de wekker, dan in de file of in het overvolle openbaar vervoer moeten stappen, dan werken en om 5 uur weer naar huis. Om vervolgens hetzelfde riedeltje de volgende dag weer opnieuw te doen. Maar hoe fijn als elke dag weer een beetje anders is. Zo kan je ergens werken op het terras, in een strandtent of kun je na je werk weer een nieuwe bezienswaardigheid bezoeken.

4. Meer creativiteit

Door jezelf even in een compleet andere natuur en cultuur te plaatsten, kun je veel inspiratie opdoen. Dit komt omdat je in een nieuwe omgeving je brein stimuleert en de kans geeft om nieuwe perspectieven op te doen.

5. Buiten het hoogseizoen

Hoewel je als zzp’er bijna altijd wel zelf je vakanties kan bepalen is het ook met workation fijn dat je buiten het hoogseizoen kan reizen. Zo zijn vliegtickets, accommodatie, maar ook bezienswaardigheden een stuk rustiger. Zo kun je in je lunchpauze ongestoord langs de Seine lopen of een koffietje drinken met uitzicht op de Sagrada Familia.

6. Jouw boekhouding

Naast remote werken op een nieuwe bestemming, kun je waar je ook bent zelf de boekhouding doen! Met een online boekhoudprogramma zoals InformerOnline heb jij altijd inzicht in jouw financiële situatie en kun je nog makkelijker je administratie doen. Zo houd je meer tijd over om te genieten van het vakantie deel van jouw workation!

Nadelen:

1. Discipline vereist

Het is wel belangrijk dat jij je niet laat verleiden door de vakantiesfeer. Zo kan een vakantie al snel echt als alleen vakantie voelen, waardoor jouw motivatie om te werken afneemt. Om gemotiveerd te blijven moet je goed je dag indelen. Stel van te voren al vast hoeveel uur je per week of per maand aan jouw bedrijf wil besteden.

2. Extra kosten

Een workation is natuurlijk ook niet gratis. Zo moet je vliegtickets boeken, overnachting en op bestemming maak je natuurlijk ook nog kosten voor bijvoorbeeld eten. Maar deze kosten zullen redelijk meevallen, want een vliegticket buiten het hoogseizoen is altijd een stuk goedkoper. Ook een airbnb hoeft niet per se duur te zijn en neem je er een met een keuken dan kan je ook zelf lekker eten maken in plaats van bestellen of uit eten. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat je nog steeds kosten hebt in NL, zoals bijvoorbeeld huur.

3. Contact met zakenrelaties kan verminderen

De vraag die misschien wel het meest gesteld wordt als je vanuit het buitenland wil werken is “En hoe doe je dat met je klanten dan?”. Als jij normaal veel over de vloer komt bij klanten of zakenpartners, zullen deze banden iets kunnen verwateren. Zorg daarom dat je nog steeds veel contact blijft houden door telefoneren of videobellen. Een andere oplossing is je kan werken met een contactpersoon. Deze persoon kan dan namens jou de klanten bezoeken.

4. Tijdsverschil

Het laatste nadeel is het tijdsverschil. Zou je graag naar Indonesië of juist naar Mexico willen, dan krijg je te maken met grote tijdsverschillen. Heb jij nou een onderneming waar je dagelijks veel contact met klanten, collega’s of zakenrelaties moet hebben? Dan kan zo’n verre bestemming nog wel eens lastig zijn. Zo moet jij misschien extreem vroeg op staan of juist tot diep in nacht door werken. Dan is het toch handig om misschien een bestemming te kiezen waarbij je niet te veel tijdsverschil hebt.

Hoe kies ik de beste bestemming voor een workation?

En stel, je bent nu overtuigt om op workation te gaan, waar ga je dan naartoe? Hier een aantal punten waar je aan moet denken als je jouw bestemming gaat kiezen voor jouw workation.

1. Locatie

Een van de belangrijkste punten is natuurlijk de bestemming zelf. Dit is helemaal afhankelijk van jou als persoon. Zo kies je bijvoorbeeld een stad of plek waar jij nog graag naar toe wil, waar je je op je plek voelt, of  je kiest juist voor een natuurgebied waar jij helemaal tot rust kan komen. Vergeet ook niet even te kijken naar de weersverwachting op jouw bestemming! Ben je van plan tijdens je workation te genieten van de zon, dan moet je in de winter ook in de meeste Europese landen niet zijn.

2. Accommodatie

Verblijf je in een appartement of hotel? Of bespaar je liever geld en ga je in een hostel zitten? Een ander mogelijkheid is co-living. Co-living wordt ook wel gezamenlijk samenwonen genoemd. Je deelt dan met een groep mensen een aantal ruimtes en voorzieningen, hierbij kan je kiezen of je een privé of ook een gedeelde slaapkamer wil.

3. Werkplekken

Zorg dat je van tevoren ook al even kijkt of er plekjes zijn waar jij goed kunt werken. Dit kan op jouw hotelkamer zijn, op het strand of in de lokale bibliotheek.

4. Doel

Ook is het goed om te kijken naar jouw doel of de target groep van jouw bedrijf. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld gefocust op jongeren, dan kun je het beste naar een grotere stad waar veel jongeren zich bevinden om extra inspiratie op te doen.

5. Prijs

Waar jij naar toe gaat hangt ook af van hoeveel jij bereid bent te betalen. Een workation is helaas niet gratis, zo zal een paar maanden naar Spanje een stuk goedkoper zijn dan wanneer je naar Zweden gaat.

6. Internet

Zonder goede wifi wordt het lastig om online te werken. Zorg daarom dat je op jouw bestemming goed bereikbaar bent.

Ik ga op reis en ik neem mee?

Natuurlijk moet jij al je standaard vakantie spullen mee, zoals kleren, schoenen en toiletspullen. Maar voor jouw workation zijn er nog een aantal dingen waar je aan moet denken:  

1. Je werkspullen

Stop al je werk spullen zoals laptops en alle bijbehorende opladers in een goede hoes zodat deze niet beschadigen tijdens de reis.

2. Reisverzekering

Een workation klinkt als een droom, maar er kan natuurlijk altijd iets misgaan. Zo kunnen jouw spullen gestolen worden of nog erger, misschien breek je wel een been! Dan is het belangrijk om wel goed verzekerd te zijn. De meest essentiële verzekeringen zijn: een Nederlandse zorgverzekering en een reisverzekering met aanvullende dekking voor medische kosten en zakenreizen. Ook zijn er speciale workation verzekeringen!

3. Online back-up en harde schijf

Stel jouw laptop wordt dan inderdaad gestolen, dan is het belangrijk dat jij een goede backup hebt gemaakt van jouw werk. Zorg daarom dat je genoeg back-up space hebt en neem eventueel ook een harde schijf mee waar jij nog extra informatie op kunt zetten.

4. Wereldstekker

In de meeste landen in Europa hebben we natuurlijk de bekende eurostekker met 2 pennen. Zoals je misschien wel weet is dit niet overal gebruikelijk. Vergeet daarom geen wereldstekker mee te nemen, zodat je overal jouw apparaten kunt opladen.

5. Simkaart

Ga je buiten de EU werken? Dan is het handig om even een nieuwe simkaart aan te schaffen. Hier kun je internet op zetten, zodat je ook gebruik kunt maken van hotspot en niet altijd afhankelijk bent van wifi.

Klaar voor de start?

Waar je ook bent, jij kunt ook overal online je boekhouding doen. Door in te loggen in jouw administratie kun je precies zien hoe jij er voor staat. Test InformerOnline 30 dagen gratis!

FAQ
Probeer Informer nu tijdelijk 60 dagen gratis
Probeer vrijblijvend en gratis 60 dagen alle functies van Informer.
Probeer gratis

Sneller winstaangifte doen dankzij de koppeling tussen Nextens en Informer

Dankzij de koppeling tussen Nextens en Informer upload je eenvoudig een brugstaat van je Informer-administrayie in de aangiftesoftware, dat bespaart veel tijd.
Lees verder

Informer en Advies voor Stichtingen lanceren rekeningschema voor ANBI’s

Waar stichtingen eerst zelf hun rekeningschema moesten aanpassen, is er nu een speciaal rekeningschema voor ANBI-stichtingen beschikbaar gesteld in Informer.
Lees verder

Informer en Rabobank lanceren de nieuwe Rabobank functie ‘Betaalverzoek’

De functie ‘Betaalverzoek’ maakt het mogelijk om een factuur te sturen met een koppeling naar een betaalverzoek dat met iDEAL te betalen is.
Lees verder

Probeer Informer nu tijdelijk 60 dagen gratis!

Probeer het gratis