Startende zzp'er? Zo doe je je eerste btw-aangifte

Startende zzp’er? Zo doe je je eerste btw-aangifte

Hoera, je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK), nu ben je dus officieel zzp’er! Maar met deze inschrijving komen ook een hoop verplichtingen waar je je aan moet voldoen. Een van deze verplichtingen is je aangifte omzetbelasting (ook bekend als btw-aangifte). Deze moet je altijd doen, ook al heb je geen of een hele lage omzet hebt behaald. In deze blog geven we handvatten voor je eerste keer btw-aangifte.

Wat is btw-aangifte?

Btw staat voor belasting toegevoegde waarde. De btw-aangifte staat dus voor de belasting die je als ondernemer betaalt over de omzet van je bedrijf. De meeste ondernemers moeten belasting afdragen. Heb jij zelfstandig een bedrijf of beoefen je een beroep zelfstandig? Dan ben je een ondernemer die de omzetbelasting moet doen volgens de Belastingdienst. Dit houdt ook in dat je een administratie bij moet houden.

Lees meer over hoe btw werkt op de site van de Belastingdienst

Wanneer moet ik de btw-aangifte doen?

Het is het meest gebruikelijk om ieder kwartaal je aangifte te doen. Alleen bij bepaalde uitzonderingen doe je de belasting maandelijks of jaarlijks:

Maandelijks btw-aangifte:
Je kunt een verzoek doen met een brief aan je belastingkantoor als je maandelijks aangifte wilt doen. De Belastingdienst kan je ook verplichten om maandelijks aangifte te doen, maar dat gebeurt alleen als je je aangifte of belasting niet op tijd verzend. Probeer dit dus te vermijden!

Jaarlijkse btw-aangifte:
Je kunt ervoor kiezen jaarlijks aangifte te doen maar dan moet je wel aan enkele voorwaarden voldoen. Zo mag het btw bedrag dat jij per jaar moet betalen minder zijn dan €1883. Je moet er dus zeker van zijn dat jij minder dan dit bedrag betaalt. Daarnaast moet je een eenmanszaak, maatschap of vof zijn, heb je geen vergunning artikel 23 en heb je per jaar voor minder dan 10.000 euro aan intracommunautaire leveringen, diensten of verwervingen (van en naar andere landen van de EU).

Vergeet niet je btw-aangifte op tijd te doen! Het kan helaas een keer gebeuren dat je te laat bent. De eerste keer dat je het vergeet krijg je waarschijnlijk een waarschuwing, maar als dit een tweede keer gebeurt krijg je een boete. Hoe hoog deze boetes zijn en wat verdere consequenties zijn kun je lezen in onze blog ‘Belastingdienst: te laat is te laat!’

Tip:
Wil je je aangifte op tijd doen, maar vergeet je weleens belangrijke zaken? Dan is de Btw-Alert app van de Belastingdienst ideaal voor jou!

Online of op papier btw-aangifte doen?

De eerste keer dat je aangifte moet doen, ontvang je een bericht van de Belastingdienst. Vervolgens kun je online je aangifte doen. Als startende ondernemer kan je je eerste btw-aangifte digitaal of op papier ontvangen. Hoe je het ontvangt hangt af wanneer je je als ondernemer aanmeldt bij de Kamer van Koophandel.

Voorbeeld: je bent op 23 maart begonnen met je onderneming, maar je meld jezelf als ondernemer bij de Kamer van Koophandel op 15 augustus aan (en je aangifte doet per kwartaal).

In dit geval ontvang je één papieren aangifte van de Belastingdienst, waarbij je over het vorige kwartaal aangifte doet. Wil je toch liever deze aangifte digitaal doen? Meld dat dan op tijd bij de Kamer van Koophandel. Dan kan je gewoon online je aangifte doen.

Hoe doe ik btw-aangifte?

Als eerste heb je je inloggegevens nodig die je in een bericht hebt gekregen van de Belastingdienst (of met je DigiD in het nieuwe portaal). Met deze gegevens log je in door naar de website van de Belastingdienst te gaan en te klikken op ‘Inloggen voor ondernemers’. Daar kies je het goede tijdvak en klik je op aangifte omzetbelasting. Vervolgens beantwoord je alle vragen op het formulier. Als je daarmee klaar bent onderteken je het online formulier en verstuur je de aangifte.

Let op: als je moet betalen moet je zelf het geld overmaken met het betalingskenmerk die je hebt gekregen. Het rekeningnummer van de Belastingdienst is NL86 INGB 0002 4455 88

Makkelijker je btw-aangifte doen met InformerOnline

Je hoeft niet gelijk een boekhouder te zoeken als je start als zzp’er, een online boekhoudpakket is genoeg (en goedkoper!). Bij Informer geloven we dat iedere ondernemer tot op zekere hoogte zijn eigen administratie kan bijhouden. En bij Informer is het nog makkelijker om je btw-aangifte te doen, want je kunt het direct in je programma invullen en met iDeal betalen! Dus heb je niet meer je inloggegevens nodig, is je aangifte altijd up-to-date en kun je nog makkelijker betalen. En dat al vanaf € 12 per maand!

Wil je meer informatie over Informer?
Klik dan hier om direct naar de prijzen te gaan.

FAQ
Probeer Informer nu 30 dagen gratis
Probeer vrijblijvend en gratis 30 dagen alle functies van Informer.
Probeer gratis

Ben jij nog wel ZZP’er in 2025? Alles wat je moeten weten over de nieuwe regels

De Belastingdienst gaat strenger controleren op schijnzelfstandigheid bij zzp'ers, wat dat betekent en wat de gevolgen hiervan zijn leggen we uit in deze blog!
Lees verder

Informer eerste Premium Partner Rabobank

Informer is de eerste Premium Partner van de Rabobank. Deze erkenning markeert een belangrijke mijlpaal in de jarenlange samenwerking.
Lees verder

Sneller online betalingen ontvangen dankzij samenwerking tussen MultiSafepay en Informer

Vanaf nu kunnen gebruikers sneller betalingen ontvangen via MultiSafepay, zij maken het mogelijk om de factuur te voldoen met verschillende betaalmethoden (42+!).
Lees verder

Probeer Informer nu 30 dagen gratis!

Probeer het gratis