/, Algemeen, Boekhouden, BTW/Hoe voorkom je stress bij de BTW aangifte?

Hoe voorkom je stress bij de BTW aangifte?

Veel ondernemers ervaren de periode rond de aangifte Omzetbelasting (BTW aangifte) als een stressvolle en roerige periode. Er moeten allerlei documenten worden opgezocht en vragen worden beantwoord van aankopen van een paar maanden terug. Toch zou je het jezelf allemaal een stuk makkelijker kunnen maken. Want hoe lekker zou het zijn… Geen speurtochten naar vermiste stukken en de aangifte ruim van tevoren naar de Belastingdienst sturen.

De Speurtocht naar bonnen en facturen

Foto-bonen-en-facturenHet is een bekend fenomeen in de boekhoudwereld: de schoenendoos. Het staat symbool voor de chaos en willekeur waarmee ondernemers bonnetjes en opgevouwen facturen op één plek bewaren om later tijdens de BTW periode weer tevoorschijn te toveren. Vervolgens baant degene die de BTW aangifte moet versturen zich een weg door alle documenten om alles te herleiden en verwerken.

Toch is dat tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Zo zijn er verschillende manieren om je bonnen en facturen direct naar de boekhouding te sturen op het moment dat je het document ontvangt. Superhandig, want je hoeft maanden later niet meer te zoeken en het staat direct netjes online in je boekhouding. Facturen die je via e-mail ontvangt kun je direct forwarden naar het unieke e-mailadres van je administratie in InformerOnline. En die irritante kassabonnen? Die fotografeer je direct met de InformerOnline app voor je smartphone.

Een andere bron voor ergernis is het zelf moeten downloaden van facturen uit een speciaal klantportaal. Vooral veel grote bedrijven laten je zelf de facturen downloaden, waardoor je steeds alle inloggegevens nodig hebt. Om dit probleem op te lossen is er de Informer VerzamelRobot. Je logt één keer in met de gegevens van een leverancier en steeds als er een nieuwe factuur voor je klaarstaat wordt hij direct in je boekhouding gezet. Wel zo makkelijk, maar er is nog een voordeel. De factuur wordt direct omgezet naar UBL formaat, een soort digitale versie van de factuur, en daardoor kan InformerOnline alle informatie herkennen en de factuur helemaal automatisch voor je verwerken en boeken. Dan hoef je zelf helemaal niets meer te doen!

Begin op tijd met verwerken

Inderdaad: verwerken, en niet verzamelen. Er is namelijk niemand die zoveel weet van jouw business als jijzelf. Het zou daarom ook heel logisch zijn dat jij zelf degene bent die de verwerking van de boekhouding doet. Waar je voorheen uitgebreide boekhoudkennis nodig had is dat tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer nodig. Debit, credit en dat soort termen worden grotendeels op de achtergrond voor je uitgevoerd. Wat voor jou overblijft is het maken van verkoopfacturen, van inkoopfacturen aangeven wat voor soort kosten het waren (niet heel moeilijk) en het matchen van banktransacties aan diezelfde facturen. Als je wat dieper in de huidige generatie online boekhoudsoftware duikt, zul je zien dat het grootste deel van de administratie prima zelf kan worden gedaan. Maar wat heb je daar dan precies aan? Naast het feit dat je de BTW aangifte sneller kunt versturen heb je door zelf de boekhouding te doen een veel beter inzicht in je financiën en kun je flink (geld) besparen.

In één klik naar de Belastingdienst

Als je de boekhouding  met InformerOnline doet kun je de BTW aangifte met één klik naar de Belastingdienst sturen. Je hoeft geen accountant te zijn, hebt geen dure certificaten nodig en je hoeft nooit meer in te loggen bij de Belastingdienst om alle cijfers in te vullen. Na iedere verwerkte factuur wordt de af te dragen of te betalen BTW direct naar de goede plaats op de BTW aangifte gestuurd. Op die manier is de BTW aangifte altijd up-to-date en kun je de aangifte direct naar de Belastingdienst sturen op het moment dat je de laatste factuur of bon verwerkt hebt.

Accountant of Boekhouder?

Het zelf doen van de boekhouding betekent absoluut niet dat je direct je accountant of boekhouder de laan uit moet sturen. Zij hebben vaak de financiële en fiscale kennis die je niet kunt missen. Ook kan de accountant, boekhouder of een andere expert de ideale persoon zijn om jouw BTW aangifte nog even te checken als je niet helemaal zeker bent. Houd er rekening mee dat de financiële experts in de BTW periode ook een piekbelasting hebben en zorg ervoor dat zij op tijd bij de goede cijfers kunnen. Oja, dat is nog een voordeel. Jouw adviseur krijgt gratis een eigen login, zodat hij altijd direct mee kan kijken als het nodig is.

Als ondernemer zou je de dagelijkse gang van zaken prima zelf kunnen doen.  Voor controle en advies zou je je weer kunnen wenden tot een expert. Reken je dus niet rijk door je boekhouder vaarwel te zeggen, maar bespreek bijvoorbeeld de mogelijkheden voor een andere samenwerking.

Over 3 maanden lekker relaxed?

Het lijkt nog ver weg, maar over drie maanden moet de volgende BTW aangifte alweer naar de Belastingdienst worden gestuurd. Bezorg jij jezelf weer een stressvolle week of leun je lekker achterover? De keuze is aan jou…

probeer informeronline 30 dagen gratis

 

Door | 2017-07-27T10:58:07+00:00 27 juli 2017|Accountancy, Algemeen, Boekhouden, BTW|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.