Home/Marketing, Ondernemen, Online Boekhouden, Tips/Social Media: Wie mag mij volgen?

Social Media: Wie mag mij volgen?

Als ondernemer ontkom je er bijna niet meer aan: social media. De een heeft het volledig omarmd en spuwt al geruime tijd content over verschillende kanalen, de ander staat nog wat afwachtend langs de zijlijn. Of social media geschikt is voor zakelijke doeleinden is al lang niet meer de vraag, belangrijker is: welke social media strategie hanteer jij?

Pin it, like, share, retweet. Allemaal handelingen op populaire social media kanalen, waarvan je hoopt dat het de naamsbekendheid en het bereik van je bedrijf vergroot. Maar hoe weet je welk kanaal je moet nemen? Of moet je in alle kanalen actief zijn?

Kies het juiste kanaal

Tijdens de opkomst van social media, zo rond 2006, waren er drie belangrijke social media platforms: Facebook, YouTube en Twitter. Veel marketingstrategen opperden dat bedrijven in alle kanalen actief moesten zijn om succesvol te zijn.

Inmiddels zijn we negen jaar verder en is het scala aan platforms enorm uitgebreid. Voorbeelden zijn Pinterest, Qzone, Google+, Instagram, Ello, MySpace en voor de zakelijke gebruiker natuurlijk niet te vergeten LinkedIn.

Als je als ondernemer gaat beginnen met social media is het erg belangrijk om niet te groot te beginnen. Kies een of twee platforms uit die het best bij jouw bedrijf passen. Maar hoe kies je voor jouw bedrijf het juiste kanaal?

Weet waar je doelgroep is

De overeenkomst tussen de verschillende kanalen is eigenlijk simpel, het stelt je in staat om online andere mensen en bedrijven te ontmoeten. De verschillen tussen de kanalen zijn echter aanzienlijk, niet alleen qua werking, maar ook qua publiek en bereik.

Zo verschillen de ruim 1.350 miljoen Facebook leden die hun privékiekjes delen sterk van de 345 miljoen LinkedIn-gebruikers die het platform gebruiken voor zakelijke netwerken. En zo verschillen de korte berichten van de 284 miljoen Twitteraars weer enorm van de meer artistieke posts van de 70 miljoen Pinterest-leden.

Belangrijk bij de keuze voor een van de sociale netwerken is dus om goed te weten waar je doelgroep zich bevindt. Is de kans groot dat de mensen die tot jouw doelgroep behoren een Facebook-profiel hebben of zijn zij alleen actief op LinkedIn? Pas als je deze vraag beantwoordt weet je welk platform je kunt gebruiken.

Als je je als onderneming focust op slechts één of twee netwerken hoeft dit helemaal geen probleem te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Apple, dat jarenlang voldoende had aan slechts een Facebook en een Twitter-account. Later heeft Apple Tumblr toegevoegd aan haar social media portfolio met maar één simpelen reden: het Tumblr publiek was namelijk een goede match met de doelgroep van de iPhone 5C.

En hoe nu verder?

Als je de juiste kanalen hebt gekozen, is het tijd om content te gaan genereren. Onder content vallen in principe alle tekst, plaatjes en video’s die je over de verschillende kanalen verspreid. Het is als ondernemer belangrijk om content te maken die de doelgroep aanspreekt zonder dat hij overdreven commercieel is.

Zo zullen jouw volgers talloze berichten over hoe goed jouw product of dienst is snel gaan vervelen of zelfs irriteren. Het is belangrijk om uitdagende en interessante content te maken die jouw doelgroep waard vindt om te lezen en misschien wel belangrijker, te delen. Als een volger namelijk een van jouw berichten deelt of een ‘like’ geeft, wordt dat bericht zichtbaar voor al zijn of haar connecties. Op die manier kunnen jouw berichten een steeds grotere groep mensen bereiken.

Gratis marketingtool

Social media is een marketing communicatiemiddel en het is erg belangrijk dat ondernemers dezelfde vragen blijven stellen als bij andere communicatievormen. Wat is de doelgroep? Wat zijn de sterke en zwakke punten? Waarmee kan ik me onderscheiden? Wat doen mijn concurrenten? Kan ik echt de goede boodschappen verspreiden op een dit kanaal? Bijkomend voordeel van social media als marketingtool is dat het naast de werkuren niets kost, het is (meestal) helemaal gratis en voor iedereen toegankelijk.

Be social, but smart

Door social media te negeren maak je als ondernemer of ZZP-er geen gebruik van een groeiend, potentieel interessante beweging. Als je social media zakelijk op een goede manier gebruikt valt er inderdaad veel te winnen. Maar denk van tevoren wel goed na en maak een duidelijk plan met een strategie die goed bij je past. Want alleen online zijn, is niet voldoende…

Door | 2017-03-22T11:12:02+00:00 1 september 2015|Marketing, Ondernemen, Online Boekhouden, Tips|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.