//Online boekhouden: het eerste goede voornemen van 2018!

Online boekhouden: het eerste goede voornemen van 2018!

Nu 2017 bijna op zijn eind loopt is het tijd om na te gaan denken over goede voornemens in het nieuwe jaar. Op persoonlijk vlak, maar zeker ook op zakelijk gebied. Waar ga je mee verder en welke obstakels ga je overwinnen. Ook op organisatorisch gebied zou je kunnen kijken of er iets valt te verbeteren, bijvoorbeeld bij je administratie. Veel ZZPers en ondernemers in het kleinbedrijf zouden hun boekhouding flink kunnen professionaliseren én versnellen. Door je boekhouding efficiënter in te richten houd je als ondernemer meer tijd over. Kostbare tijd, die je kunt besteden aan een van je andere goede voornemens!

Online Boekhouden is sneller

De boekhoudwereld heeft de laatste jaren veel innovaties meegemaakt. Deze innovaties hebben er voor gezorgd dat steeds grotere delen van het boekhoudproces automatisch of door robots uitgevoerd kunnen worden. Het bijwerken van de boekhouding wordt hiermee niet alleen sneller, er worden ook nog eens veel minder fouten gemaakt. Daarnaast kun je als ondernemer ook zonder verregaande boekhoudkennis al een flink stuk van je administratie zelf verwerken. De boekhoudrobots helpen je immers een handje!

Het begint allemaal met het verwerkingsproces van de financiële documenten zelf. Waar je vroeger iedere factuur netjes in een ordner stopte en ieder bonnetje met een nietje of plakbandje netjes op een blaadje hechtte, maak je nu gewoon een foto met je smartphone. Je kunt facturen ook direct doormailen naar je boekhouding en zelfs automatisch laten downloaden bij een leverancier door de VerzamelRobot. Op die manier heb voor je de administratie gaat verwerken al een flinke tijdswinst geboekt.

Doordat je alles online opslaat kun je overal ter wereld bij je cijfers en kun je de boekhouding bijwerken waar en wanneer je wilt. Of je nu besluit om alle boekhoudrobots te gebruiken of als je alles zelf wilt doen, het gaat een stuk sneller dan voorheen. Dankzij een directe beveiligde verbinding met de Belastingdienst kun je ook nog eens je btw aangifte met één klik zelf versturen. Je accountant heeft jouw boekhouding dan al lang online gecontroleerd. Zo bespaar je als ondernemer een hoop tijd die je vast wel beter kunt besteden dan aan je boekhouding.

Online Boekhouden is professioneler

Veel ZZPers en kleine ondernemers kiezen voor Microsoft Excel als het programma waarin zij hun boekhouding doen. Microsoft Excel is een heel handig programma, maar op het gebied van boekhouden doe je jezelf als ondernemer toch al snel te kort. Een echt online boekhoudprogramma is op allerlei gebieden een betere keuze dan het gebruiken van een spreadsheet. In alle facetten van het boekhouden is een online boekhoudprogramma net een stukje professioneler en eenvoudiger.

Allereerst kun je jouw verkoopfacturen direct vanuit het programma naar je klanten sturen. Na het kiezen van een factuur lay-out kun je bijvoorbeeld ook een betaalprovider aan je administratie koppelen. Jouw klanten kunnen de factuur dan direct via bijvoorbeeld iDeal voldoen. Een fluitje van een cent om in te stellen en het geeft direct een professionele en klantvriendelijke uitstraling.

Je boekhouding is ook nooit meer een chaos. Alle documenten staan direct bij de boekingen en je hebt geen uitpuilende ordners in je kast. Je kunt zelfs alle offertes en facturen opzoeken en inzien op je smartphone met de InformerOnline app. Ook dit heeft een professionele uitstraling voor je bedrijfsvoering.

Online Boekhouden is veiliger

Voor sommige mensen lijkt dit misschien raar, online applicaties worden vaak geassocieerd met onveiligheid. Geheel onterecht! Natuurlijk moet je als ondernemer kiezen voor een betrouwbare partij die jouw privacy en de veiligheid van jouw data belangrijk vindt. Om ondernemers te laten weten welke online boekhoudprogramma’s veilig zijn, heeft de Belastingdienst meegewerkt aan het ontwikkelen van een veiligheidskeurmerk. Het keurmerk Zeker-OnLine laat ondernemers weten welke applicaties veilig zijn, betrouwbaar zijn, de privacy van jou en je klanten respecteren en geschikt zijn om gegevens mee op te slaan waar de Belastingdienst om vraagt. Het keurmerk stelt in een uitgebreid normenkader hoge eisen aan de softwareleveranciers. Zo moeten alle protocollen in orde zijn en worden alle partners waarmee samengewerkt wordt ook gecontroleerd.

Er wordt ook toegezien op automatische back-ups. Dit hoef je als ondernemer dus niet meer zelf te regelen. En dat is een belangrijk voordeel ten opzichte van traditionele oplossingen. Doordat de back-ups nu geautomatiseerd worden heb je hier geen omkijken meer naar. De ondernemer die het vergeet of de ondernemer die een harde schijf gebruikt voor opslag kan immers grote problemen krijgen. Er zijn maar weinig harde schijven die een brand overleven. Met een echt boekhoudprogramma weet je dus zeker dat jouw administratie gedurende de officiële bewaartermijnen van de Belastingdienst wordt bewaard en opgeslagen.

Online Boekhouden geeft je een beter gevoel

Dit lijkt misschien een goedkope reclameboodschap maar veel ondernemers die de overstap naar online boekhouden hebben genomen ervaren dit echt zo. Niet zozeer omdat boekhouden ineens hun favoriete hobby is geworden, integendeel, maar wel omdat ze meer rust hebben. Er zijn minder slingerende documenten doordat alles in de cloud staat. De boekhouder heeft alle stukken veel eerder dan normaal, best relaxed zo rond de btw periodes. En doordat alles zo ordelijk is ervaar je als ondernemer meer controle. Bovendien weet je over het algemeen sneller waar je aan toe bent waardoor je als ondernemer beslissingen kunt nemen met een betere kwaliteit informatie.

Wil jij ontdekken hoe een online boekhouding jou kan helpen als ondernemer? Probeer InformerOnline dan geheel vrijblijvend gratis uit! Begin 2018 goed met je eerste zakelijke voornemen 😉

 

Door | 2017-12-06T15:03:29+00:00 17 november 2017|Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.