/, Online Boekhouden/Ondernemer van de maand: Willem Plaisier

Ondernemer van de maand: Willem Plaisier

1. Hoe lang ben jij ondernemer en wat doe je precies?
Per 1 januari 2011 ben ik gestart als Brand en Design Manager, met een specialisatie op online toepassingen. Dat is voor mij steeds weer een intrigerend speelveld van merkbeleving, vormgeving, interactie, marketing en techniek.

2. Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen (of uitdagingen geweest) als ondernemer?
De welbekende ‘pijplijn’ gevuld houden met opdrachten. Of beter: het blijven bouwen aan een ruim bestand van opdrachtgevers. In loondienst lag er altijd wel een project gereed, en meestal had ik geen volledig inzicht in hoeveel moeite en tijd het had gekost om zo’n project te verkrijgen. Nu moet ik alle stadia zelf doorlopen; van netwerken en acquireren tot realisatie en after sales. Dat m.n. het voortraject lang kan duren was even wennen.

3. Hoe ga (ging) je hiermee om?
Bescheidenheid vind ik een groot goed, maar kon bij mij weleens doorslaan in onzekerheid. Intussen heb ik mooie opdrachten succesvol kunnen afronden voor een breed scala aan opdrachtgevers. Ik heb hard gewerkt om te komen tot een voor mij passende balans van zelfvertrouwen en bescheidenheid – de schroom heb ik van me afgeworpen.

4. Waar voldoet in jouw ogen een succesvolle ondernemer aan?
Voor mij is ‘succesvol zijn’ in staat kunnen zijn de vraag van een opdrachtgever op te lossen door te doorgronden wat het achterliggende probleem is. Niet de quick-wins, maar bouwen aan een lange relatie. Dat vergt eerlijkheid, betrokkenheid, volharding en vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Ik voel me pas succesvol als de klant blij is met het resultaat.

5. Heb je tips voor startende ondernemers?
Je moet zichtbaar en onderscheidend zijn. Continu luisteren naar wat er bij opdrachtgevers en in de markt speelt. Zonder daarbij je eigen positie uit het oog te verliezen. Wanneer je heel helder hebt wat jouw specialisme is, jouw meerwaarde is, dan wordt je een baken waar anderen zich op kunnen richten.

6. Hoe ervaar jij het bijhouden van je boekhouding?
Tot voor kort was het echt een klus waar ik als een berg tegenop zag. Hoe nauwkeurig ik volgens mij facturen en bonnen bijhield, er was toch altijd wel iets wat niet helemaal klopte. Hoe goed ik ook mijn best deed om het te doorgronden, het bleef niet hangen. Dat frustreerde mij als perfectionist enorm – het vergde veel energie. Nu ga ik bijna leuk vinden…

7. Heb je getwijfeld bij het overstappen op online boekhouden? Zo ja, wat was voor jou de grootste drempel?
Ik ben een groot voorstander van online zaken regelen; het is ten slotte ook mijn vakgebied. Tijdens mijn rondgang langs verschillende aanbieders om te bekijken wat voor mij passend was, zat ook eerder bij de organisaties erachter; hoelang bestaat dit bedrijf al, hoe veilig is mijn data, en past het bij mijn soort werk. Dat soort vragen. En uiteraard of de maandelijkse kosten passend zijn.

8. Hoe lang werk je nu met InformerOnline en wat zijn hiervan de voordelen?
Na een maand rondkijken en uitproberen met de proefperiode ben ik per afgelopen juli (2015) gestart. De overstap vergt nog wel wat aandacht omdat je met een overgangsperiode te maken hebt. Ik kan nu veel meer zelf verzorgen waar ik voorheen de hulp van anderen nodig had. Waar ik voorheen alleen met veel handwerk een overzicht kon maken, is dat nu zo voor elkaar. Ik heb nu het gevoel dat ik controle heb over mijn administratie, en niet andersom…

9. Zou je andere ondernemers aanraden om InformerOnline te gebruiken?
Zeker! Naast het grote voordeel dat je 24/7 inzicht hebt in hoe je er voor staat, is het prijstechnisch ook (of zelfs!) voor zzp-ers zoals ik aantrekkelijk.

10. Wat zou een mooie aanvulling zijn op het huidige InformerOnline boekhoudprogramma?
Als designer heb ik veel aandacht besteed aan de layout van mijn facturen en offertes. De layout editor binnen InformerOnline zou meer mogelijkheden kunnen bieden om (op eenvoudige wijze) je eigen huisstijl te kunnen implementeren. Bijvoorbeeld meerdere layouts waaruit je kunt kiezen en die je – in een soort wysiwyg-editor – nog verder kan verfijnen met eigen lettertypen en kleuren.

Door | 2017-03-22T17:10:50+00:00 14 september 2015|Ondernemen, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.