Brexit: 10 tips om jouw bedrijf voor te bereiden

Uiterlijk 31 januari 2020 gaat het gebeuren: dan stapt het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie. Dit heeft gevolgen voor iedereen die zaken doet met het VK. Hier vind je 10 tips om je voor te bereiden op de Brexit:

1. Controleer de geldigheid van diploma’s en licenties

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Check of deze documenten ook geldig zijn buiten de Europese Unie. Is dat niet zo, ga dan op zoek naar oplossingen, bij bijvoorbeeld de instelling waar je je diploma/licentie heb behaald.

2. Zorg dat je een douanenummer aanvraagt bij de Douane

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

De douane gaat een belangrijke rol spelen in de handel met het Verenigd Koninkrijk. Zo heb jij een EORI-nummer nummer nodig en moet je bedrijf aangemeld zijn voor het REX-systeem. Doe dit wel zo snel mogelijk, want er kunnen een paar weken overheen gaan. Regel het snel op de website van de douane.

3. Laat je Britse medewerkers zich registreren bij hun gemeente

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Als je Britse medewerkers in dienst hebt, moeten zij zich voor 29 maart inschrijven bij de Basisregistratie Personen in hun gemeente. Vragen hierover? Stel dan je vraag bij Immigratie- en Naturalisatiedienst. 

4. Maak afspraken met je transporteur

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Doe jij aan goederen verhandelen? Maak dan duidelijke afspraken met uw transporteur. Door de Brexit kunnen zij extra druk en handelingen kunnen ze misschien tegen capaciteitsproblemen oplopen.

5. Breng je ICT-handelingen en dataopslag in kaart

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Word je data verwerkt in het Verenigd Koninkrijk, of bezit je persoonsgegevens (bijvoorbeeld van klanten) in het Verenigd Koninkrijk? Leer meer over de doorgifte van data bij de Autoriteit Persoonsgegevens. 

6. Controleer je servicecontracten

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Denk hierbij aan onderhouds- of verzekeringscontracten. Controleer bijvoorbeeld of je nog dekking hebt na de Brexit. Overleg deze zaken bij je verzekeraar en vraag om een aparte Brexit-clausule.

7. Ga in gesprek met je afnemers en toeleveranciers

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Een van de belangrijkste punten is om in gesprek te gaan met je partners uit het VK. Sommige bedrijven hebben namelijk in hun contract vastgelegd wie verantwoordelijk moet nemen in welk scenario. En natuurlijk wil jij niet de gedupeerde worden!

8. Ga na welke btw en btw-regelingen voor je gelden na de Brexit

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Controleer bij de Douane of de Belastingdienst hoe, wanneer en aan wie je belastingdienst moet afdragen als het VK officieel de EU verlaat. Als jij bijvoorbeeld regelmatig goederen invoert, kun je een vergunning artikel 23 aanvragen, waardoor je geen btw hoeft te betalen.

9. Controleer uw intellectuele eigendommen en certificaten

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Als de Brexit heeft plaatsgevonden, verandert er het een en ander op het gebied van intellectuele eigendommen. Zo moeten bijvoorbeeld certificaten omgezet worden naar een EU-keuringsinstantie.

10. Pas op voor extra kosten

check, vinkje, goed, afstrepen, Brexit

Door de Brexit kun je extra kosten krijgen, bijvoorbeeld door importtarieven en extra administratieve handelingen. Bespreek deze punten met je eigen bank, dan kun je misschien wat kosten vermijden.

 

Natuurlijk gaat er heel veel gebeuren als de Brexit er is. Ten tijde van het schrijven van deze blog is nog niet bekend of er een deal of no deal komt. Wil je meer informatie over de Brexit? Kijk dan op het Brexitloket van de Belastingdienst. Daar kun je ook een impactscan maken om te kijken wat voor een gevolgen de Brexit heeft voor jouw bedrijf.

Wil jij een goed boekhoudprogramma waar je niet meer naar hoeft om te kijken terwijl je bezig bent je voor te bereiden op de Brexit? Bij Informer heb je verschillende boekhoudpakketten voor zzp’ers en sinds kort ook een boekhoudpakket voor mkb’ers! Probeer 30 dagen gratis en ervaar het gemak!