/, Online Boekhouden/Belastingdienst wil aangifteproces btw van ZZPer verbeteren

Belastingdienst wil aangifteproces btw van ZZPer verbeteren

Als ZZPer wordt je door de Belastingdienst vaak gezien als een ondernemer met een eigen business. Naast een aantal duidelijke voordelen, horen hier ook een aantal plichten of misschien wel nadelen bij. De administratie en de verplichting tot de btw aangifte is voor veel ZZPers een van deze voorbeelden. Gelukkig wil de Belastingdienst het aangifteproces voor de btw speciaal voor ZZPers verbeteren. Leuker kunnen ze het niet maken, maar……..

Boekhouden, Belastingaangifte en Betalen

De Belastingdienst heeft het zelf liefkozend ‘BBB’ genoemd. Deze afkorting staat voor Boekhouden, Belastingaangifte en Betalen. In alle drie de fases van het btw proces hoopt de Belastingdienst een slag te kunnen slaan. Allereerst hoopt de fiscus dat meer ZZPers online gaan boekhouden. Als ZZPer kun je de administratie tot en met de btw aangifte prima zelf doen. Voor eventuele controles en financieel of fiscaal advies zul je dikwijls een financieel expert nodig hebben. Met online boekhouden kun je eenvoudig je facturen online versturen en maak je foto’s van al je inkoopfacturen en bonnen. De Belastingdienst heeft zelfs officieel verklaard dat je na een goede foto de originele documenten weg mag gooien.

Na iedere verandering in de boekhouding wordt de btw aangifte direct bijgewerkt. Zo weet je als ZZP’er dus altijd precies waar je aan toe bent. Aan het einde van de periode kun je in de nieuwe btw schermen van de Belastingdienst precies zien hoe de btw aangifte is opgebouwd. Dit sluit precies aan bij de wetenschap dat een ZZP’er geen boekhouder is en schermen wil zien die hij of zij goed kan begrijpen. Het moet immers wel leuk, maar belangrijker, te begrijpen blijven. Na het extra invullen van je wachtwoord stuur je de aangifte met één klik naar de Belastingdienst.

Normaal gesproken moest je na het insturen van de Belastingdienst de betaalkenmerken en IBAN nummers van de Belastingdienst opzoeken om de betaling in orde te maken. Ook de betaling moet namelijk voor de deadline van de aangifte op de rekeningen van de Belastingdienst staan. Hier moest je dan vaak nog rekening houden met een vertraging door de verwerkingstijd van de banken. Ook dit is verleden tijd omdat je de kosten van je btw aangifte in het nieuwe aangifteproces direct per iDeal kunt voldoen. Supermakkelijk dus!

Pilot voor ZZP’ers

Vanaf 1 januari 2018 start de Belastingdienst een pilot met ZZPers om het nieuwe btw aangifteproces te testen. Deze ZZPers kunnen na afloop van de pilot gewoon gebruik blijven maken van het vernieuwde btw aangifteproces. Als ZZPer heb je dus een unieke kans om nu al gebruik te mogen maken van de verbeterde aangiftefuncties.

Als je nog geen online boekhoudprogramma gebruikt, kun je je via de Stichting Zeker-OnLine aanmelden voor de pilot. Je kunt vervolgens een keuze maken voor een van de boekhoudprogramma’s met het keurmerk Zeker-OnLine. InformerOnline is een van deze programma’s en uitermate geschikt voor (startende) ZZP’ers. Als je tijdens het aanmelden bij Zeker-OnLine voor InformerOnline krijgt mag je na afloop van de pilot zelfs gebruik blijven maken van InformerOnline Boekhouden Plus voor slechts €10 per maand.

Ben jij al gebruiker van InformerOnline en wil je ook gebruik maken van de btw pilot, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Als het goed is heb je inmiddels een uitnodiging voor de pilot ontvangen in je administratie. Als je deze niet hebt gekregen of niet meer kunt vinden, dan kun je contact opnemen met de helpdesk.

Door | 2017-12-06T15:03:18+00:00 1 december 2017|BTW, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.