Home/Ondernemen, Online Boekhouden/Ondernemer van de maand: Mark Pijnenburg

Ondernemer van de maand: Mark Pijnenburg

1. Hoe lang ben jij ondernemer en wat doe je precies?

Inmiddels ben ik voor de tweede keer zelfstandig ondernemer. Mijn eerste hoveniersbedrijf Four Seasons heb ik gehad van 1987 tot 2005 Omdat ik meer tijd voor mijn kinderen wilde hebben, heb ik mijn bedrijf in 2005 verkocht en ben ik voor een aantal jaren iets anders gaan doen, maar ben ik wel altijd op de hoogte gebleven van de ontwikkelingen in het vakgebied van hovenier. Per 1 mei dit jaar heb ik mijn hoveniersbedrijf Mark’s Gardens opgestart. Ik doe het ontwerp, aanleg en onderhoud van tuinen. Voor zowel particulieren, als bedrijven en VvE’s.

2. Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen (of uitdagingen geweest) als ondernemer?

De grootste uitdaging waar ik met name voor ik ben komen te staan is de grote hoeveelheid opdrachten. Uiteraard ben ik hier erg blij mee! Het is fijn dat mensen mij weten te vinden en erg tevreden zijn over de manier waarop ik de werkzaamheden heb uitgevoerd.

3. Hoe ga (ging) je hiermee om?

Om goed met een uitdaging als deze om te kunnen gaan is het van groot belang om altijd een goede planning te hebben, betrouwbaar personeel en goed gereedschap. Daarnaast is een goed financieel systeem, met de mogelijkheden van het maken van een offerte, met bijbehorende artikelen (zoals diverse soorten stenen, tegels, planten etc) van een uitermate groot belang.

4. Waar voldoet in jouw ogen een succesvolle ondernemer aan?

De basis voor een goede ondernemer is overzicht hebben, zowel over je opdrachten & planning en uiteraard een goed financieel systeem. Daarnaast moet je uiteraard betrouwbaar zijn en je gemaakte afspraken nakomen. Als je dit goed voor elkaar hebt leidt dat in mijn beleving naar een succesvolle onderneming.

5. Heb je tips voor startende ondernemers?

Een advies voor startende ondernemers is het maken van een goed business plan. Door deze te gaan schrijven, wordt je gedwongen om over alle facetten van je bedrijf na te denken.  Bijvoorbeeld over: wat ga ik nu precies doen, is er markt voor, hoe staat het met de concurrentie. Maar ook de marketing en uiteindelijk ook het financiële plaatje.  Hoeveel geld heb ik maandelijks nodig als basisinkomen en hoeveel moet ik omzetten om daaraan te kunnen voldoen. Daarnaast hoeveel geld ik heb ik nodig voor eventuele investeringen. Mij heeft het schrijven er van echt goed laten nadenken en een gedegen plan te hebben voordat ik mij heb laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

6. Hoe ervaar jij het bijhouden van je boekhouding?

Doordat je als ondernemer vaak druk bent met acquisitie, het maken van offertes en het uitvoeren van opdrachten, lijken zaken als het doen van je administratie soms minder belangrijk. Ik heb een vaste avond in de week waarop ik mijn hele administratie bijwerk. Hierdoor houd ik ook een goed overzicht over de financiën.

7. Heb je getwijfeld bij het overstappen op online boekhouden? Zo ja, wat was voor jou de grootste drempel?

In mijn eerste bedrijf werkte ik met een standaard boekhoudprogramma. Zonder enige twijfel ben ik nu gebruik gaan maken van het on-line boekhoudprogramma van InformerOnline. Hierdoor kan ik ten allen tijde bij mijn boekhouding.

8. Hoe lang werk je nu met InformerOnline en wat zijn hiervan de voordelen?

Ik werk nu bijna een jaar met InformerOnline. De voordelen zijn, naast dat ik niet meer gebonden ben aan een laptop of desktop, ik in dit programma ook mijn offertes en, gebaseerd daarop, mijn facturen kan maken. Dit levert een flinke tijdswinst op!

9. Zou je andere ondernemers aanraden om InformerOnline te gebruiken?

Ik raad dit programma dan ook ten zeerste aan bij andere ondernemers! Het heeft vele mogelijkheden, is overzichtelijk, tijdbesparend en makkelijk om mee te werken!

10. Wat zou een mooie aanvulling zijn op het huidige InformerOnline boekhoudprogramma?

De mogelijkheid om je eigen huisstijl te kunnen implementeren. Zowel met lettertypes, kleuren als met het logo.

 

Mark Pijnenburg – marksgardens.nl

 

Door | 2017-03-22T17:11:54+00:00 10 oktober 2015|Ondernemen, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.