Home/Ondernemen, Online Boekhouden/Ondernemer van de maand: Jan-Gerrit Heijenk

Ondernemer van de maand: Jan-Gerrit Heijenk

1. Hoe lang ben jij ondernemer en wat doe je precies?
Ik ben ondernemer sinds 2000. Eerst als “meewerkend” directeur in een opleidingsinstituut. Daar verzorgde ik boekhoud opleidingen voor MKB-ondernemers. In 2001 ben ik voor mij zelf begonnen en heb ik een advies- en boekhoudkantoor opgericht. Door middel van controletechnieken die normaal gesproken alleen voor grote bedrijven gebruikt worden, wijs ik ondernemers op hun risico’s en kansen, en laat ik de boekhouding “tot leven komen”. Inzicht in de processen, in de balans, in het verdienmodel. Dat is wat ondernemers nodig hebben.
Verder ben ik meewerkend partner in een herstructureringsonderneming. Hier worden “vastgelopen” ondernemers of ondernemingen door een team van experts geholpen de weg naar boven weer te vinden. Wij beheersen het hele spectrum dat een ondernemer tegenkomt in het werkzame leven. Het team bestaat naast mij uit een socioloog/psycholoog, een HR-expert, en een sales- en marketingadviseur.

2. Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen (of uitdagingen geweest) als ondernemer?
Hoe zorg ik dat mijn boodschap de klant bereikt, en hoe onderscheid ik mij van mijn collega’s.

3. Hoe ga (ging) je hiermee om?
Het belang van de klant is voorop gesteld: Hoe verdien je je geld, hoe zorg ik dat de “volledigheid van de omzet” (al het geld dat voor jou is) gewaarborgd wordt? Duidelijk advies, met een meetbare uitkomst. Heldere taal, duidelijke doelen.
Ten opzichte van mijn collega’s heb ik een heel andere profilering gekozen. Uitstraling die past bij een adviseur met kennis van zaken.

4. Waar voldoet in jouw ogen een succesvolle ondernemer aan?
Eigenwijs waarde toevoegen. De niche vinden die een product of dienst verbetert, aanvoelen wat de markt nodig heeft.

5. Heb je tips voor startende ondernemers?
Voeg waarde toe. Luister naar anderen, maar probeer de meningen te filteren. Wees eigenwijs (maar beleefd). Toon 100% inzet. Hou je lange- en korte termijn doelen in het zicht, maar her-positioneer als het nodig is.

6. Hoe ervaar jij het bijhouden van je boekhouding?
Hahahaha… dat is een makkelijke. Boekhouden is de basis van mijn leven…. (Eerlijk gezegd heb ik er geen omkijken naar. Mijn vrouw Brigitte doet de boekhouding van onze ondernemingen!)

7. Heb je getwijfeld bij het overstappen op online boekhouden? Zo ja, wat was voor jou de grootste drempel?
Ja…. Veel mensen geloven dat niet, maar tot ongeveer 2 à 3 jaar geleden geloofde ik niet in een online boekhoudprogramma. Toen voegde het niets toe. Nu is het helemaal gedraaid. De mogelijkheden met online boekhouding zijn op alle aspecten beter dan voorheen: De aanlevering via scanners, mail of app is voor de ondernemer veel makkelijker, de verwerking is door OCR en UBL bij ons sneller en stabieler, en de output is makkelijk toegankelijk, duidelijk en inzichtelijk.

8. Hoe lang werk je nu met InformerOnline en wat zijn hiervan de voordelen?
Ik werk nu ongeveer 3 jaar met InformerOnline. De voordelen zijn er aan veel kanten: Het boekwerk kost ons minder tijd, Voor de klant is het aanleveren makkelijker, en de cijfers zijn sneller inzichtelijk voor de klant.

9. Zou je andere ondernemers aanraden om InformerOnline te gebruiken?
Absoluut. Nieuwe klanten van mijn bedrijf deADVISEUR.nu worden allemaal geadviseerd om InformerOnline te gaan gebruiken.

10. Wat zou een mooie aanvulling zijn op het huidige InformerOnline boekhoudprogramma?
Ik zou wel een koppeling met kassasytemen willen zien, en een koppeling met webwinkels.

Door | 2017-03-22T11:14:46+00:00 12 augustus 2015|Ondernemen, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.