Contract opstellen

Laatst gewijzigd

7/9/23

Flow Library Asset 4

Hoe moet je een contract opstellen?

Als je een nieuw personeelslid aanneemt moet je voor deze persoon een contract opstellen. Dit noem je ook wel een arbeidsovereenkomst opstellen. Op het contract kom je officieel alle belangrijke zaken zoals loon en lengte van het dienstverband overeen. Wat er allemaal precies op moet lees je hier!

Wat moet er op een contract staan?

Het opstellen van een contract mag in principe mondeling. Aan de andere kant is het duidelijker voor alle partijen om dit schriftelijk te doen. Vandaar dat dit de meest voorkomende manier is. Hoe gedetailleerder het contract, hoe beter. Duidelijke en eerlijke afspraken voorkomen immers onenigheden met je personeel. Probeer daarom de onderstaande zaken allemaal te behandelen:

  • Persoonlijke gegevens zoals naam en adres van jou en van de werknemer;
  • Startdatum van personeelslid;
  • Functie en voornaamste taken van de nieuwe werknemer;
  • Lengte van het dienstverband;.
  • Toepasbaarheid van CAO;
  • Eventuele proeftijd;
  • Locatie waar de werkzaamheden verricht moeten worden;
  • Aantal dagen en uren per week;
  • Loon en dag van uitbetaling;
  • Afspraken over vakantiedagen en vakantiegeld;
  • Pensioenregelingen;
  • Eventuele opzegtermijn;
  • Afspraken over informatie lekken;
  • Regelingen bij ziektes en mogelijke arbeidsongeschiktheid;
  • Identificatieplicht.
  • Andere overeenkomsten zoals bv. concurrentiebeding of reiskosten;
  • Ondertekening

Heb jij al deze onderwerpen behandeld in jouw contract? Dan weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan. Bedenk ook dat je moet kiezen of je je werknemer een tijdelijk (duidelijke einddatum) of vast contract (geen duidelijke einddatum) wilt geven.

Hoe ziet een contract eruit?

Om jezelf in de toekomst moeite te besparen is het handig om van tevoren een voorbeeld contract op te stellen. Dit kun je gemakkelijk doen via een programma als Word of verschillende websites online. Bij het maken van een contract is het belangrijk de bovengenoemde zaken te ordenen in artikelen. Zo begin je bijvoorbeeld bij Artikel 1: Persoonlijke gegevens. Voor de duidelijkheid kun je binnen de artikelen ook nog sub-artikelen maken. Een voorbeeld hiervan is Artikel 1.1: Persoonlijke gegevens werknemer. Op die manier is het contract makkelijk leesbaar en kun je snel refereren naar bepaalde artikelen.

Kosten voor personeel meteen verwerken

Heb jij je contracten opgesteld en moet je je personeel nu gaan betalen? Dan is het wel zo fijn als je dat ook snel in de administratie kunt verwerken. Met online boekhoudprogramma InformerOnline kun je je salarisadministratie koppelen aan je online boekhouding. Op die manier bespaar je ontzettend veel kostbare tijd. Bovendien helpen robots jou met boekhouden en verstuur je de btw aangifte binnen 2 minuten naar de Belastingdienst. Klinkt easy toch? Start ook meteen goed met je boekhouding en test nu 30 dagen gratis!

contract opstellen
Verwerk salariskosten voor personeel eenvoudig in boekhoudprogramma Informer

Probeer Informer nu 30 dagen gratis!

Probeer het gratis