/, Ondernemen, Online Boekhouden, Tips/Meer conversie uit je offertes halen

Meer conversie uit je offertes halen

Iedereen wil een zo hoog mogelijke conversie halen uit z’n aangeboden offertes. Alhoewel daar geen standaard succesformule voor bestaat, zijn er wel een aantal aandachtspunten die naar mijn visie een positieve invloed kunnen hebben op het resultaat. Uiteraard zijn er altijd bedrijven en personen die alleen naar de goedkoopste offertes kijken en maakt het voor hen niet uit of de offerte zelfs op een bierviltje is geschreven, als het maar de goedkoopste is. De vraag is of je überhaupt zaken wilt doen met dat soort potentiële klanten. Je moet immers ook van jouw inkomsten rond kunnen komen en de kwaliteit die jij levert, heeft nu eenmaal een bepaalde waarde.

De enige stabiele factor ben jij

Of je nu wel of niet de voordeligste aanbieder bent, dat is iets waar je van tevoren meestal geen kijk op hebt. Het enige wat jij kan doen, is staan voor de kwaliteit van jouw dienst of product. De klant is een variabel, je hebt ze in alle soorten en maten en iedere klant heeft weer z’n eigen eisen- en wensenpakket. De enige stabiele factor bij het aanbieden van je offerte ben jezelf (of jouw bedrijf). Je kent je eigen kwaliteiten en je weet waar jij als bedrijf voor staat. Ongeacht de verschillende wensen van de klanten, hebben ze wel één ding gemeen, ze willen altijd een goed eindresultaat. Ze willen kwaliteit!

Sta voor kwaliteit

Kwaliteit is in mijn ogen iets waar je als ondernemer altijd voor moet staan. Je hebt hart voor je vak en je haalt voldoening uit tevreden klanten. Voor mij is dat ook een reden geweest om voor mezelf te beginnen. Zo heb ik zelf invloed op mijn aanbod en kan ik ze de kwaliteit leveren waarvan ik vind dat mijn klanten dat waard zijn. Het resultaat; een grote hoeveelheid vaste klanten, omdat ze weten dat wij voor kwaliteit staan. Kwaliteit begint dan ook bij het eerste contact, resulterend in een offerte. De offerte moet uitstralen waar jij als bedrijf voor staat. Als ik spreek over ‘kwaliteit’ dan betekent dit dat mijn offerte er ook gelikt en professioneel uit moet zien.

De do’s en don’ts bij het opstellen van een offerte

Bij het opstellen van een professioneel uitziende offerte, moet je rekening houden met een aantal do’s en don’ts. Hieronder vind je een aantal tips in opsommingen weergegeven.

Do’s:

  • Gebruik je eigen huisstijl – een aanvulling met je logo maakt de offerte al snel herkenbaar.
  • Houd het overzichtelijk – gooi de werkzaamheden niet op 1 hoop, maar geef er structuur aan.
  • Iedere klant is uniek, dus ook elke offerte – je kunt een sjabloon gebruiken als leidraad, maar speel in op de wensen van de klant.
  • Schrijf vanuit klantbelang – dus niet vanuit je eigen aanbod.
  • Gebruik een zakelijk e-mailadres – geen Hotmail/Gmail.

Don’ts:

  • Spel- en typfouten – men is op zoek naar een professional, spel- en taalfouten zien er erg knullig uit.
  • Amicaal taalgebruik – het betreft een zakelijke overeenkomst dus wees niet te amicaal.
  • Vaktermen – niet alle klanten zijn bekend hiermee, dus houd het duidelijk.

Een professioneel uitziende offerte staat helaas niet altijd garant voor het binnenhalen van een (nieuwe) klant. Je kan nog zo je best doen, maar sommige factoren heb je gewoon niet in de hand. Als men het liefst zaken doet met iemand uit de buurt, dan kan de opdracht alsnog je neus voorbij gaan als jij toevallig wat verder gevestigd zit. Het enige wat je kan doen, is voorkomen dat je afgewezen wordt op punten waar je zelf wel controle over hebt. Zorg dat je staat voor de kwaliteit van jouw bedrijf en straal dat uit met je offerte, de rest is aan de klant.

Door | 2017-03-22T11:41:21+00:00 4 september 2013|Marketing, Ondernemen, Online Boekhouden, Tips|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.