Home/Factuur maken is niet moeilijk
Factuur maken is niet moeilijk 2017-03-29T12:57:23+00:00

Snel en eenvoudig een factuur maken

Als ondernemer stuur je verkoopfacturen naar je klanten. Natuurlijk moet je hierbij wel voldoen aan een aantal spelregels. Toch hoeft een factuur maken helemaal niet moeilijk te zijn. Bekijk hier hoe het werkt!

Ervaar het zelf 30 dagen gratis
snel en eenvoudig een factuur maken

 

Slim online factureren

Veel ZZP’ers en ondernemers in het kleinbedrijf maken hun facturen in offline programma’s als Microsoft Excel en Word. Dit lijkt misschien simpel, maar dit is niet de meest efficiënte manier van factureren. Een factuur maken kan namelijk veel eenvoudiger met een online facturatiepakket. Je werkt dan veel sneller en maakt veel minder fouten. Weet jij bijvoorbeeld wel wat er allemaal op een factuur moet staan? Ontdek daarom op deze pagina alles over een factuur maken en factureren.

Factuureisen van de Belastingdienst

Ondernemers in Nederland moeten een gedegen administratie voeren van de Belastingdienst. Eigenlijk houdt dit in dat je alles wat er in je bedrijf gebeurt moet vastleggen. Als jij een product of dienst levert moet je hiervan dus een factuur maken. Natuurlijk zijn er bepaalde spelregels voor het maken van verkoopfacturen: de factuureisen van de Belastingdienst! Zoals je merkt zijn de meeste factuureisen geen probleem, deze had je waarschijnlijk altijd al op je factuur staan. Toch zou het zonde zijn als je problemen krijgt doordat je bepaalde verplichte zaken bent vergeten.

Factuureisen Belastingdienst
factuur maken volgens factuureisen Belastingdienst
Factuur maken in jouw huisstijl

Een factuur maken in eigen huisstijl

De verkoopfactuur is misschien wel het meest belangrijke visitekaartje van jouw business. Het is dan ook belangrijk dat het uiterlijk van jouw factuur precies past bij wie je bent en wat je doet. In moderne boekhoudprogramma’s selecteer je een template, de kleur van je huisstijl en zet je je eigen logo op de factuur. Met InformerOnline kun je zelfs je eigen briefpapier direct uploaden. Op die manier laat je jouw klanten versteld staan van jouw professionele facturen.

Ervaar het gemak van online factureren

Probeer 30 dagen gratis!

Facturen sturen in een paar klikken

Online factureren heeft een aantal voordelen voor ondernemers die nu op een andere manier een factuur maken. Zo gaat het maken van een factuur met een online facturatieprogramma veel sneller. Allereerst kun je snel al  je klanten, producten, betaalcondities en bijlagen selecteren. Daarnaast hoef je je geen zorgen meer te maken over het factuurnummer. Er wordt namelijk automatisch een uniek volgnummer aan een nieuwe factuur meegegeven. Bovendien is het niet meer nodig om de factuur via een e-mailprogramma te versturen; je stuurt je verkoopfacturen namelijk direct vanuit het online boekhoudpakket naar de mailbox van je klant.

Online factureren levert je een flinke tijdwinst op.

online factureren

Gebruik de kracht van UBL

UBL is een elektronische factuurstandaard. Bij het versturen van een factuur wordt er een klein bestandje meegestuurd: de UBL factuur! Moderne boekhoudprogramma’s kunnen dit bestandje herkennen en dit zorgt voor een veel efficiëntere verwerking. Per 1 januari 2017 is het zelfs verplicht om via een beveiligde verbinding naar de overheid te factureren.

Gratis ebook over UBL facturen
standaard factureren in UBL

Webinars

Bekijk een van onze Webinars on Demand over een factuur maken en sturen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een complete rondleiding door InformerOnline.

Bekijk het aanbod

Online boekhouden voor beginners

Wil je wat meer informatie over boekhouden in het algemeen? Ga dan naar onze gratis mini-cursus. Daar ontdek je dat online boekhouden helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.

Direct kijken

Alle voordelen van online factureren

Nu je een beter beeld hebt van de factuureisen van de Belastingdienst en online facturen maken met InformerOnline, kunnen we kijken naar de voordelen van online factureren in het algemeen.

✓ Altijd en overal toegang tot je verkoopfacturen

Als je online je facturen maakt heb je aan een browser en een (werkende) internetverbinding genoeg om bij je verkoopfacturen te komen. Dit kan altijd en overal, waar je ook bent. Zeker voor ZZP’ers en ondernemers in het MKB die veel op weg zijn kan dit flinke voordelen opleveren. Een online facturatiepakket stelt hen namelijk in staat om op een veel slimmere manier te werken. Ieder verloren uurtje, op welke plaats dan ook, kan gebruikt worden om de facturatie bij te werken.

✓ Geen installatie en handmatige updates nodig

InformerOnline is Software as a Service (SaaS). Dit houdt in dat het onderhoud en updates inbegrepen zijn in de abonnementsprijs. Je bent als ondernemer dus niet meer zelf verantwoordelijk voor programma-updates. Iedere keer dat je inlogt in je administratie, maak je gebruik van de laatste versie.

Ook installeren is niet nodig, omdat je de facturatiesoftware via een browser benadert. Er staat niets lokaal op je apparaat, alles staat in de cloud!

✓ Online factureren is zelfs veiliger

Sommige ondernemers vinden het een eng idee dat hun administratie in de cloud staat. Het idee van data op een externe server brengt vragen over veiligheid en privacy naar boven. Toch is je administratie bij Informer in betere handen dan de gemiddelde offline oplossing. Als je een offline oplossing hebt, zoals Excel of Word, ben je zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld back-ups. Als er iets op jouw werkplek gebeurd, bijvoorbeeld een brand, is de kans groter dat de administratie verloren gaat. Veel ondernemers bewaren een harde schijf of USB-stick bijvoorbeeld op dezelfde plek als de pc. En als de verkoopfacturen verloren gaat, voldoe je niet meer aan de bewaarplicht van de Belastingdienst. Dat kan voor grote problemen zorgen en wil je echt niet.

InformerOnline is houder van het Keurmerk Zeker-OnLine. Het Keurmerk Zeker-OnLine, ontwikkeld in samenwerking met de Belastingdienst, laat zien welke online boekhoudpakketten veilig en betrouwbaar zijn. Het keurmerk bestaat uit ruim 280 normen op het gebied van werking, veiligheid en privacy. Zo worden bijvoorbeeld zeer regelmatig back-ups gemaakt die worden opgeslagen bij gecertificeerde partners. Op die manier heb je dus meer zekerheid over de veiligheid van jouw data en administratie.

✓ Koppeling met de KvK

InformerOnline heeft een directe koppeling met de database van de Kamer van Koophandel. Wil je bijvoorbeeld een nieuwe klant of leverancier toevoegen, dan kun je alle NAW-gegevens direct uit de database ophalen. Dat scheelt je als ondernemer erg veel tijd.

Naast de koppelingen met de KvK zijn er nog veel meer koppelingen binnen InformerOnline. Zo kun je voor het maken en sturen van facturen bijvoorbeeld koppelen met betaalproviders, een incassobureau of een beveiligde verbinding om naar de overheid te kunnen factureren.

✓ Gehele boekhouding in de cloud

Op het moment dat je je verkoopfacturen via InformerOnline stuurt, is het na een tijdje misschien ook een idee om meer te doen. Zo kun je eenvoudig inkoopfacturen naar de cloud sturen en hier aangeven wat voor soort kosten het zijn. In theorie heb je nu al een basis gelegd voor de BTW aangifte. Deze kun je namelijk via een beveiligde verbinding direct naar de Belastingdienst sturen. En wil je liever dat iemand eerst nog even met je meekijkt kan je boekhouder of accountant altijd gratis inloggen in je administratie.

Als je ook je elektronische bankafschriften online zet, kunnen de boekrobots van InformerOnline helemaal hun gang gaan. Zij kunnen namelijk automatisch factuurinformatie herkennen, facturen en boeken en betalingen matchen aan in- en verkoopfacturen óf door jou zelf opgegeven regels. Zo kan online factureren op de langere termijn voor nog veel meer voordelen zorgen.

Kies het pakket dat het best bij jou past

Boekhouden Gratis

0
  • 3 verkoopfacturen
  • 3 inkoopfacturen
  • max. 10 banktransacties
  • 1 administratie
  • 1 gebruiker

Boekhouden Basis

10per maand
  • Alle basisfuncties
  • max. 30 banktransacties
  • Directe BTW aangifte
  • 1 administratie
  • 1 gebruiker

Boekhouden Plus

15per maand
  • Alle basisfuncties
  • Alles onbeperkt
  • Directe BTW aangifte
  • 1 administratie
  • 1 gebruiker

Boekhouden Premium

20 per maand
  • Alle basisfuncties
  • Alles onbeperkt
  • Directe BTW aangifte
  • 2 administraties
  • 2 gebruikers