Crowdfunding starten: hoe pak je dat aan?

Ben je op zoek naar financiering voor je bedrijf. Dat is crowdfunding starten een goede optie. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Je leest het hier.

Stel, je bent op zoek naar financiering voor je bedrijf. Omdat je uitbreidingsplannen hebt of een nieuw product of dienst wilt ontwikkelen. Dan kan je naar de bank voor een bedrijfslening of op zoek gaan naar investeerders. Maar er is nog een optie: crowdfunding starten. Daarmee haal je niet alleen de gewenste investering op, maar breng je jouw bedrijf meteen bij duizenden potentiële investeerders onder de aandacht.

Wat is crowdfunding?

Bij crowdfunding haal je geld op bij het grote publiek. Je zet een lening uit en een grote groep mensen (de ‘crowd’) gaat die samen voor je financieren. Meestal zijn dat particulieren die op zoek zijn naar manieren om meer rendement uit hun spaargeld te halen. Vaak leggen ze tussen de 100 en 1000 euro per keer in. Als tegenprestatie ontvangen je investeerders in de meeste gevallen maandelijkse aflossing en bruto rente van jou.De 5 grootste crowdfundingplatformen
Om je crowdfundingcampagne te organiseren, kun je bij talloze crowdfundingplatformen terecht. De 6 grootste platformen zijn:
Crowdfundingplatformen verschillen onderling nogal van elkaar. Sommige platformen richting zich specifiek op een branche, zoals vastgoed, horeca of duurzaam ondernemen. Ook de spelregels verschillen. Bij de meeste gaat het om een lening, waarbij je investeerders maandelijks aflossing en bruto rente van jou ontvangen. Daarnaast zijn er nog platformen die uitgaan van:
  • Donaties: de investering is echt een donatie, waar de investeerder niets voor terugkrijgt.
  • Aandelen: in ruil voor de investering krijgen investeerders aandelen in je bedrijf.
  • Beloning: investeerders krijgen een beloning in ruil voor hun investering, bijvoorbeeld het nieuwe product dat je van de financiering ontwikkelt.

5 tips voor als je met crowdfunding gaat starten

Ga je voor het eerst met crowdfunding starten? Dan hebben we 5 handige tips voor je om je op weg te helpen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje:

  1. Zorg voor een goede voorbereiding. Raadpleeg verschillende bronnen over crowdfunding of vraag collega-ondernemers naar hun ervaringen.
  2. Denk vooraf goed na over de vergoeding die je investeerders gaat aanbieden. Een lening is de meest gangbare vorm, maar dan moet het rentepercentage wel aantrekkelijk zijn. Heb je een start-up? Dan heb je een hoger risicoprofiel en moet je dus ook een hogere rente aanbieden om aantrekkelijk te zijn. Donaties, aandelen of een beloning als vergoeding is ook een optie.
  3. Kies een crowdfundingplatform uit dat past bij jouw doel. Let daarbij op de branches waarin het platform actief is, de hoogte van het bedrag dat je nodig hebt en de looptijd van de campagne en de financiering.
  4. Bereid een goede pitch voor. Zorg ervoor dat investeerders weten wie je bent, wat je doet, waar je de investering voor nodig hebt en wat anderen daar aan hebben. Dan weten investeerders wat je met hun geld gaat doen. Vergeet daarbij niet ook het rendement en risico voor investeerders te vermelden.
  5. Maak vooraf binnen je netwerk alvast bekend dat je met crowdfunding gaat starten. Vraag ze wat ze van je campagne vinden en of ze ook willen investeren. Zijn ze niet enthousiast? Dan is het misschien nog niet goed duidelijk wat je met de financiering gaat doen.