Hoe schrijf je een Marketingplan?
Bij het starten van een onderneming is het belangrijk om te weten hoe je je doelgroep gaat benaderen. Dit doe je door het schrijven van een marketingplan. Hiervoor moet je een aantal stappen doorlopen. Welke dat zijn leer je hier.
Doelgroep van je marketingplan
De eerste stap die je zet in het schrijven van een marketingplan is het bepalen van je doelgroep. Dit betekent simpelweg dat je moet beslissen welk type mensen je gaat proberen te overtuigen jouw product of dienst te kopen. Je kunt immers niet zomaar iedereen targeten. Iedere doelgroep heeft eigen karakteristieken. Deze kunnen gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld welke sociale media ze gebruiken of hun inkomen. Eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken. Natuurlijk kun je je pijlen op meerdere doelgroepen richten. Let wel op dat je dan zoveel mogelijk je strategie per doelgroep specificeert. Om hiervan een beter beeld te krijgen kun je zogenaamde persona's maken. Dat zijn profielen van potentiële klanten. Daarin kun je alle karaktereigenschappen van jouw typische klant omschrijven om precies te weten te komen hoe je deze personen moet gaan aantrekken.
Plan je doelstellingen in het marketingplan
Op het moment dat je doelgroepen hebt gespecificeerd is het tijd om marketingdoelstellingen te gaan omschrijven. Dat zijn doelstellingen gerelateerd aan bijvoorbeeld het aantal klanten dat je hebt of het marktaandeel. Bovendien kun je doelstellingen voor bijvoorbeeld je website opstellen. Je zou kunnen zeggen dat je op de eerste pagina van Google wilt staan met je eigen gemaakte website. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je deze doelstellingen plant en ook deadlines aan vast hangt. Op die manier kun je makkelijker prioriteiten stellen op het gebied van marketing.
SWOT-analyse uitvoeren
Een cruciaal onderdeel van het marketingplan is de SWOT-analyse. SWOT staat voor Strengths (krachten) - Weaknesses (zwaktes) - Opportunities (kansen) - Threats (bedreigingen). Hierin identificeer je deze aspecten zowel over jezelf en over je belangrijkste concurrenten. Op die manier heb je een goed overzicht van hoe je er ten opzichte van je concurrentie op staat en wat je misschien moet aanpassen. Je zou de SWOT-analyse kunnen zien als een soort interne en externe analyse tegelijk. Dat is omdat je de interne krachten en zwaktes tegenover de externe kansen en bedreigingen zet.
De marketingmix bepalen
Tenslotte moet je de marketingmix omschrijven in je marketingplan. Hierin geef je aan hoe jouw bedrijf de 4 P's inkleurt. De 4 P's zijn product, prijs, plaats en promotie. Bij product beschrijf je precies welk product of welke dienst je aanbiedt. Bovendien geef je aan wat de toegevoegde waarde is en moet je de voordelen ervan benadrukken. Zo weet de klant waarom hij of zij jouw product of dienst moet kopen. In het gedeelte over de prijs beschrijf je naast de kostprijs voor de klant ook de kortingen en betalingsvoorwaarden van je product. Plaats houdt de plek waar klanten de producten kunnen vinden in. Dat hoeft niet per se een winkel of kantooradres te zijn. Het kan namelijk ook gewoon zijn dat een klant jouw producten terugvindt op je website. Als laatste moet je de promotie omschrijven. Daarin geef je aan hoe je interactie met de klant voert. Dat kan via allerlei verschillende kanalen zoals sociale media of je website.
Marketingkosten verwerken in je online boekhouding
In het online boekhoudprogramma InformerOnline kun je alle kosten uit je marketingplan in de boekhouding verwerken. Dat is immers verplicht als ondernemer. Ondanks dat het best moeilijk klinkt is het zo gebeurd. Robots helpen jou namelijk met een groot deel van je taken bij Informer. Bovendien kun je je bankrekening koppelen. Hierdoor zie je al je transacties meteen voor je in een overzichtje én is alles direct netjes verwerkt.