Black friday 50% off voor één jaar!
Geldig tot 29 nov.Meer info

Eigen website maken

Laatst gewijzigd

28/5/2025

Flow Library Asset 4

Hoe moet je een eigen website maken?

Als je een onderneming start moet je ook een eigen website maken. Het is namelijk belangrijk om goed vindbaar te zijn met je bedrijf. Hiermee versnel je de groei. Welke stappen je daarvoor moet nemen leer je hier!

Domeinnaam kiezen

De eerst stap die je normaal gesproken zet is het uitkiezen van een domeinnaam. Uiteraard moet deze gelijk of bijna gelijk zijn aan je handelsnaam. Aan die naam herkennen potentiële klanten je immers. Bovendien zullen klanten als ze op jouw bedrijfsnaam zoeken natuurlijk wel op jouw website uit moeten komen. Op websites zoals mijndomein kun je bekijken of jouw domeinnaam al gekozen is of niet. Vervolgens kun je deze dan tegen een jaarlijkse prijs kopen. Is het domein met jouw handelsnaam toevallig al gekozen? Dan moet je creatief zijn en het net een beetje anders proberen. Zo kun je in plaats van .nl bijvoorbeeld .com proberen. Daarnaast zou je streepjes kunnen zetten in je naam.

Check altijd wel wat voor soort website diegene is die jouw naam blokkeert. Wordt hier niet veel mee gedaan? Dan kun je gerust de optie met streepjes of .com kiezen. Maar als deze wel intensief wordt gebruikt moet je misschien nog even bij de KvK checken of jouw handelsnaam wel aan de eisen voldoet. Voor de betrouwbaarheid van je site is het ook het best om te blijven bij .nl of .com. Extensies als .site of .shop zijn minder populair tegenwoordig.

Eigen website maken met template of code?

Op het moment dat jij een domeinnaam hebt gekocht kun je de website gaan bouwen. Daarvoor heb je over het algemeen twee opties. Ten eerste kun je ervoor kiezen om de website te maken via een software als WordPress of Wix. Hier kun je zelf je eigen website maken met behulp van bestaande templates die je eenvoudig kunt aanpassen. Dit soort opties kosten je wel een maandelijks abonnement. Aan de andere kant is dit wel een gemakkelijke optie en kun je zelf alles bijhouden. Een goedkopere maar minder simpele optie is het zelf (laten) programmeren van een website. Daarmee heb je wat meer vrijheid om elementen te creëren maar heb je niet een eenvoudige interface zoals bij WordPress. In dit geval werk je namelijk echt met codes. Hiervoor heb je vaak wat meer ervaring en kennis nodig.

Nieuwe alternatief: een website laten bouwen door AI

Naast de bekende platforms als WordPress en Wix, zien we nu een opkomst van AI website builders. Een alternatief voor wie snel en zonder diepgaande technische kennis een functionele, professioneel ogende website wil opzetten. 

Deze AI-gedreven bouwers gaan verder dan het aanbieden van standaard sjablonen. Ze stellen enkele vragen over je onderneming, diensten en merkidentiteit, en genereren op basis daarvan een conceptwebsite.

De grootste voordelen zijn overduidelijk snelheid en eenvoud, zeker vergeleken met Wix of Wordpress. Geen uren verspillen aan het selecteren en bewerken van een template of het priegelen met code. Ook meer complexe functionaliteit voor e-commerce kunnen door AI  geïntegreerd worden.

Sommige sitebouwers hebben zelfs geautomatiseerde SEO-tools zoals zoekwoordoptimalisatie, on-page SEO suggesties, mobielvriendelijkheid, content- en prestatieanalyse en Google Analytics integratie. 

Efficiënt? Zeker. Maar vergeet niet dat snelheid niet altijd synoniem is aan kwaliteit, en dat je op termijn wellicht toch maatwerk nodig zult hebben voor een website die in alle aspecten geoptimaliseerd is voor jouw bedrijf.

Zorg er welke optie je ook kiest wel voor dat je elementen zoals je logo en je productprijzen altijd op de website hebt staan. Ook handige functies zoals een zoekbalk en veel gestelde vragen zijn handig om te hebben. Bovendien moeten klanten die jouw bedrijf niet kennen jou wel leren kennen. Een About Us sectie kan dus ook nooit kwaad. Probeer qua kleuren dichtbij de trends te blijven. Dat betekent in dit geval een strakke witte of zwarte achtergrond. Daarnaast 2-3 kleuren in een mooi grafisch design.

Content creëren en ranken in Google

Je hebt een domeinnaam en een template voor je website. Dan is de basis in principe af. De volgende stap is dan om ervoor te gaan zorgen dat mensen je gaan vinden in zoekmachines zoals Google. Hiervoor heb je eerst een content plan nodig. Wat ga je schrijven? Wat is het doel van je pagina's? Hoe vaak upload je nieuwe pagina's? Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor wekelijkse blogs. Maar informatieve pagina's waar niet per se een vaste dag aan zit zijn natuurlijk ook goed. Probeer deze content ook te linken aan je sociale media.

Om goed vindbaar te zijn is het van belang de pagina's te optimaliseren volgens Search Engine Optimization (SEO). SEO houdt eigenlijk in dat je je moet houden aan een aantal eisen of regels om ervoor te zorgen dat de pagina goed rankt. Zo moet je bijvoorbeeld een keyword kiezen en de pagina hierop baseren. Het is dan zaak om de juiste verhouding hiervan te vinden. Niet te veel en niet te weinig. Als je WordPress gebruikt kun je de plugin Yoast downloaden. Deze handige tool laat jou zien wat jij moet doen om de pagina SEO-proof te maken.

Optimaliseren voor AI-overzichten en LLMs

Met de opkomst van AI is het belangrijker dan ooit om je content niet alleen voor traditionele SEO, maar ook voor AI-zoekopdrachten te optimaliseren. AIO (AI-optimalisatie) draait om het afstemmen van je content op AI-gestuurde algoritmes.

LLMs (Large Language Models) zijn geavanceerde AI-systemen die getraind zijn op enorme hoeveelheden tekstdata. Hierdoor kunnen ze menselijke taal begrijpen en genereren, teksten schrijven, vragen beantwoorden en samenvattingen maken. Voorbeelden van LLMs zijn de AI-overzichten van Google en ChatGPT.

AIO staat nog in de kinderschoenen, dus de beste manier om ermee aan de slag te gaan is door zelf te onderzoeken en te experimenteren.

Wil je gevonden worden via AI? Dan moet je content niet alleen zoekwoorden bevatten, maar vooral aansluiten op de intentie en het gedrag van je doelgroep. Schrijf in natuurlijke taal, gebruik gestructureerde data en zorg voor een soepele gebruikerservaring.

Een goed startpunt is nagaan hoe jouw merk, producten en concurrenten verschijnen in AI-zoekresultaten en taalmodel-antwoorden. Typ relevante zoekwoorden in bij AI-tools zoals ChatGPT of de AI-overzichten van Google, en analyseer wat er verschijnt: welke merken worden genoemd, welke informatie wordt gedeeld en waar jij staat in dat overzicht.

Let ook op welke bronnen AI gebruikt. Worden bepaalde websites of publicaties vaak geciteerd? Richt je dan op vermeldingen in die bronnen of vergelijkbare platforms. Door dit actief te volgen en te testen, krijg je inzicht in hoe jouw merk wordt weergegeven én hoe je die zichtbaarheid kunt vergroten.

Hoe beter je content aansluit op wat AI wil “zien”, hoe groter je zichtbaarheid. Maak het AI makkelijk, en je wordt beloond met betere resultaten en meer bereik.

Tips voor het gebruiken van afbeeldingen om je online zichtbaarheid te vergroten

Afbeeldingen met een hoge resolutie die passen bij je merk en boodschap spelen een grote rol in hoe je website eruitziet. Maar ze hebben ook invloed op je SEO.

Varieer in beeldtype: Wissel foto's af met infographics, animaties of datavisualisaties. Zo spreek je verschillende soorten zoekopdrachten én bezoekers aan. Plus: visueel aantrekkelijke content wordt vaker gedeeld en gelinkt.

Check waar je afbeeldingen rondzwerven: Met reverse image search (bijv. via Google of TinEye) kun je ontdekken waar jouw visuals al opduiken. Soms kun je daar een backlink aan overhouden als je vriendelijk vraagt om naamsvermelding.

Optimaliseer de bestandsgrootte van afbeeldingen die je aan je site toevoegt om de laadtijd van je pagina's en de gebruikerservaring te verbeteren. Gebruik moderne formaten zoals WebP of AVIF: Deze zijn lichter dan JPG of PNG, zonder kwaliteitsverlies. Sneller laden = blijere bezoekers = betere SEO.

Hoe aantrekkelijker je afbeeldingen, hoe beter, omdat ze gebruikers aanmoedigen om langer op je website te blijven, wat een van de rankingfactoren is waar zoekmachines zoals Google rekening mee houden.

Toegankelijkheid en mobielvriendelijkheid zijn ook belangrijk. Het toevoegen van duidelijke, op trefwoorden gerichte alt-tekst voor elke afbeelding helpt bij de toegankelijkheid en SEO, net als ervoor zorgen dat je afbeeldingen responsief zijn en zich automatisch aanpassen aan verschillende schermformaten. 

Gebruik beschrijvende, relevante, trefwoordrijke bestandsnamen voor een betere indexering door zoekmachines en neem afbeeldingen op in je sitemap zodat zoekmachines ze efficiënt kunnen crawlen en indexeren.

Onthoud dat Google afbeeldingen apart indexeert van de hoofdinhoud van een pagina. Wanneer je je afbeeldingen optimaliseert met beschrijvende bestandsnamen, alt-tekst en bijschriften, kunnen ze verschijnen in Google Afbeeldingen en in de hoofdpaginaresultaten van Google. Dit opent een extra kanaal voor verkeer naar je website, waardoor je algehele online zichtbaarheid wordt vergroot.

Door deze stappen te volgen, kun je een zakelijke website maken die een solide online aanwezigheid voor je bedrijf creëert en duurzame groei bevordert.

Kosten van eigen website maken verwerken

Bij het maken van een eigen website komen doorgaans kosten kijken die je moet verwerken in de boekhouding. Bijvoorbeeld voor het WordPress abonnement. Om tijd en moeite te besparen kun je dit het best doen in een online boekhoudprogramma als InformerOnline. Hierin upload je je facturen en het programma verwerkt deze automatisch dankzij de slimme robots. Bovendien wordt jouw btw aangifte automatisch voor je klaargezet. Daardoor kun je deze binnen 2 minuten versturen naar de Belastingdienst. Dat klinkt makkelijk toch? Start daarom 30 dagen gratis en bespaar kostbare tijd!

eigen website maken
Verwerk de kosten voor het maken van je website in de boekhouding

Wees zeker van je boekhouding.

Nu Gratis Aanmelden