Home/BTW, Ondernemen/Wel of geen BTW over verzendkosten?

Wel of geen BTW over verzendkosten?

Voor nog steeds veel ondernemers is het onduidelijk of je nu wel of geen BTW over verzendkosten moet berekenen. Zelf had ik lange tijd de overtuiging dat de verzendkosten BTW-vrij waren. Onlogisch is die denkwijze niet, aangezien je over post- en pakketzegels geen omzetbelasting betaalt. Toch moet je op je facturen de verzendkosten wel degelijk belasten met BTW.

Waarom BTW over verzendkosten?

De reden hiervoor is heel eenvoudig. De Belastingdienst wil niet dat jij met een slimme constructie omzetbelasting ontduikt. Zo zou je bijvoorbeeld de goederen voor een lager bedrag op je factuur kunnen zetten en het verschil in de verzendkosten kunnen verwerken. Daar hebben ze bij de fiscus goed over nagedacht. Je goederen worden op je factuur belast, dus ook je verzendkosten.

Welk BTW-tarief?

De logische volgende vraag is dan, welk BTW-tarief moet je hanteren? Het BTW-tarief van de verzendkosten is gelijk aan die van je goederen. Kortom, het tarief is dus variabel. Zijn jouw goederen met een hoog-tarief belast, dan geldt dit ook voor de verzendkosten. Staan er echter goederen met verschillende BTW-tarieven op de factuur, dan gebruik je het percentage van het hoogst gebruikte BTW-tarief. Zijn jouw goederen vrij van omzetbelasting, dan hoef je over de verzendkosten ook geen BTW te berekenen.

Webshops en automatiseringssystemen

Heb je bijvoorbeeld een webshop of ben je van plan er één op te zetten, let er dan op dat de BTW correct over de verzendkosten wordt berekend. Controleer of het systeem de juiste werkwijze hanteert. Uit de praktijk weet ik dat dit niet altijd het geval is. Ditzelfde geldt ook voor automatiseringssystemen. De Belastingdienst zal jou er persoonlijk op afrekenen als tijdens een controle blijkt dat jij stelselmatig verkeerd of geen BTW hebt berekend over de verzendkosten. Niet alleen moet je de verschuldigde belasting dan alsnog afdragen (wat bij veel verzendingen flink kan oplopen), je kan ook rekenen op een boete. Als ondernemer verwachten zij immers dat jij van alle wet- en regelgevingen op de hoogte bent, die betrekking hebben op jouw bedrijfsvoering. Laat je bij twijfel daarom altijd goed adviseren door een administratiekantoor.

Door | 2017-03-22T10:43:02+00:00 30 oktober 2016|BTW, Ondernemen|5 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.