
Wat is robotic accounting?
Robotic accounting is een vorm van automatisering van boekhoudkundige taken met behulp van robottechnologie. Dit kan betekent dat bepaalde taken, zoals het invoeren van transacties of het verwerken van facturen, automatisch worden uitgevoerd door een boekhoudprogramma of robots in plaats van door mensen. Het doel van robotic accounting is om tijd en moeite te besparen en om fouten te voorkomen die vaak voorkomen bij handmatig verwerkte boekhoudkundige gegevens. Daarnaast zorgt robotic accounting ervoor dat het boekhouden efficiënter wordt en verbetert het de kwaliteit van je financiële administratie.
Wat levert robotic accounting mij als zelfstandig ondernemer op?
Robotic accounting kan jou op verschillende manieren helpen:
- Tijdsbesparing: Door bepaalde boekhoudkundige taken te automatiseren, kun je als zelfstandige ondernemer tijd besparen die je vervolgens weer kunt besteden aan andere belangrijke taken, zoals het werven van nieuwe klanten of het verbeteren van je product of dienst.
- Minder fouten maken: Door het automatiseren van bepaalde boekhoudkundige taken, verminder je de kans op fouten. Dit helpt de kwaliteit van de boekhouding te verbeteren en te voldoen aan wettelijke verplichtingen.
- Verhoging van de efficiëntie: Robotic accounting kan het boekhoudproces efficiënter maken door bepaalde taken sneller te verwerken en helpt je makkelijker om te gaan met je boekhoudprogramma.
- Kostenbesparing: Door bepaalde boekhoudkundige taken te automatiseren, bespaar je op de lange termijn geld, doordat je minder uren te hoeft te besteden aan handmatige boekhoudkundige werkzaamheden.
- Toegang tot realtime financiële gegevens: Door robotic accounting krijg je toegang tot realtime financiële gegevens, wat kan helpen bij het nemen van snelle en weloverwogen beslissingen.
Het is wel belangrijk om te onthouden dat robotic accounting geen directe vervanging is voor professioneel boekhoudkundig advies. Het is daarom aan te raden samen te werken met een boekhouder, die jou kan voorzien van adviezen en controles.
Facturen en bonnen automatisch laten scannen
Maak een foto van je fysieke bonnetje of upload een bestandje van je inkoopfactuur en de informatie op het document wordt automatisch gescand. Vervolgens vult het systeem deze informatie in op precies de juiste plek, zodat jij dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo hoef jij je bon of factuur niet meer apart te bewaren, maar staat alles gewoon online en bespaar je ook nog eens tijd!
Scan je bon of factuur met je telefoon
Scan&herken herkent de informatie via OCR of
Activeer de HerkenRobot, met een groter herkenpercentage (UBL)
Zo bespaar je tijd en maak je minder fouten
Download de app gratis in de App Store of Google Play

Automatisch inkoopfacturen boeken
Leer de BoekRobot hoe jij regelmatig binnenkomende facturen boekt. Boek jij je telefoonrekening bijvoorbeeld 2x op de categorie Telecommunicatie? Dan doet de BoekRobot dit de volgende keer automatisch! Op die manier houd je wel de controle, maar bespaar je ook veel tijd en moeite.

Betalingen automatisch gekoppeld aan facturen
Met de BankRobot van Informer automatiseer jij het inladen en verwerken van betalingen. Zo wordt een transactie automatisch gekoppeld aan een verkoop- of inkoopfactuur of bon, of automatisch verwerkt op de juiste grootboekrekening.
Automatisch je banktransacties inladen
Door jouw bankrekening te koppelen aan je boekhoudprogramma worden jouw banktransacties realtime bijgewerkt in je administratie. Op die manier heb je altijd een overzicht van je betalingen en blijf je constant op de hoogte.
Betalingen koppelen aan facturen en bonnen
Zodra een betaling is ingeladen zal de BankRobot automatisch op zoek gaan naar de bijbehorende verkoopfactuur, inkoopfactuur of bon. Dit doet die door te zoeken naar een match in o.a. het factuurbedrag, factuurnummer in de betalingsomschrijving, of de relatie.
Ook betalingen zonder factuur automatisch verwerkt
Natuurlijk komen er ook transacties voor die niet gekoppeld kunnen worden aan een bon of factuur, bijvoorbeeld een privé-opname. In dat geval stel je van tevoren in de instellingen hoe de BankRobot zo’n betaling kan herkennen en op welke grootboekrekening die geboekt moet worden.

Informer titelhouder Robotic Accounting Award
Informer is sinds 2018 de titelhouder van de Robotic Accounting Award. Een speciale prijs van onderzoeksbureau GBNED, waarin boekhoudsoftware werden vergeleken om hun robotic accounting-functies. Bekijk in de video hoe de contest eraan toe ging.
Prijzen
Alle prijzen zijn exclusief btw en prijswijzigingen zijn voorbehouden.
Prijzen
Alle prijzen zijn exclusief btw en prijswijzigingen zijn voorbehouden.
FAQ
Zeker! De robots zullen niet zomaar je boekhouding overnemen. Alles wat ze doen leren ze van jou en de regels die je van tevoren instelt. Zo behoud je zelf de controle, terwijl je wel bakken met tijd bespaart. Voor wat betreft je gegevens, die staan allemaal beschermd opgeslagen, de veiligheid hiervan wordt gewaarborgd door firewalls en keurmerken.
Dat maakt de robots alleen maar handiger. Je hoeft er namelijk minder over na te denken, waardoor je minder fouten kan maken. In het begin moet alles uiteraard even goed ingesteld staan, maar wij helpen je daar met alle liefde persoonlijk bij via onze gratis online opstartservice.
Als Informer-gebruiker maak je standaard gratis ongelimiteerd gebruik van de BankRobot en de BoekRobot, en vanaf het ZZP Plus pakket ook standaard van Scan&Herken. Voor de HerkenRobot betaal je i.v.m. servicekosten €0,35 cent per factuur, maar dan heb je ook wat!
