Checklist

Slimme Starterschecklist

Als starter wil je direct goed beginnen. Daarom vind je hier een handige checklist die je goed kan helpen bij het starten van je business.

Stap 1: Marktonderzoek doen en Ondernemingsplan schrijven
Om jouw idee te toetsen op haalbaarheid doe je een marktonderzoek en schrijf je een ondernemingsplan. Dit plan schrijf je in eerste instantie voor jezelf om duidelijk te maken wat er allemaal komt kijken bij het starten van je eigen bedrijf. Met een ondernemingsplan is het gemakkelijker om in een later stadium anderen ervan te overtuigen dat je een goed idee hebt. In een ondernemingsplan komen de sterke en zwakke kanten van de ondernemer en de kansen en bedreigingen van de onderneming aan het licht.
Stap 2: Kies je bedrijfsnaam
De bedrijfsnaam is de naam waaronder iedereen jouw business gaat herkennen. Check bij Open Companies of de bedrijfsnaam die jij in gedachten hebt niet al door een ander bedrijf gebruikt wordt. Als er bedrijven zijn met dezelfde bedrijfsnaam kan dit voor vervelende situaties zorgen. Bekijk ook direct even of er een goede domeinnaam beschikbaar is voor de bedrijfsnaam die jij op het oog hebt. Op die manier kunnen anderen jouw business eenvoudig vinden.
Stap 3: Maak een Financieel Plan en bekijk of je Financiering nodig hebt
Het is belangrijk om een goed overzicht te hebben van je financiën voordat je begint met ondernemen. Het Financieel Plan van Knab kan je hier goed bij helpen. Op basis van je gegevens in je Financieel Plan krijg je Financiële Tips van Knab, die gaan over jouw financiële situatie.Daarnaast kun je met een financieel overzicht ook direct ontdekken of je eventueel extra financiering nodig hebt. Via Knab krijg je dan niet alleen een snelle en gedegen financiering, maar genereer je ook een hoop online én offline aandacht voor jouw onderneming.
Stap 4: Schrijf je in bij de KvK en regel je aanmelding bij de Belastingdienst
Als je alles goed hebt voorbereid kun je je inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Bij je inschrijving wordt de aanmelding bij de Belastingdienst meestal direct geregeld. Maak online een afspraak bij de Kamer van Koophandel in jouw omgeving en schrijf jezelf in.
Stap 5: Open een zakelijke bankrekening
Met een zakelijke bankrekening zijn al je zakelijke transacties direct gescheiden van eventuele privé-transacties. Bovendien staat het hebben van een zakelijke rekening een stuk professioneler.

Alles wat je als ZZP’er of kleine ondernemer nodig hebt om je bankzaken goed te regelen. Rente op je betaalrekening. Gratis 1.000 transacties per jaar. Zoveel rekeningen op jouw naam als je maar wilt. En je regelt alles online.
Stap 6: Regel je administratie
Als ondernemer ben je verplicht om een gedegen boekhouding bij te houden en is de kans groot dat je ook de BTW aangifte naar de Belastingdienst moet sturen. Met een online boekhoudprogramma kun je eenvoudig en snel een professionele boekhouding inrichten en direct al je opstartkosten verwerken voor de eerste BTW aangifte.

Met InformerOnline kun je eenvoudig en snel online verkoopfacturen sturen en verwerk je direct al je uitgaven. De BTW wordt direct op de goede plaats in de BTW aangifte gezet en aan het einde van de periode stuur je de BTW aangifte met één klik direct naar de Belastingdienst. Om je goed op weg te helpen kun je bij InformerOnline nu profiteren van 4 maanden gratis boekhouden
Stap 7: Zorg ervoor dat je betaald wordt!
Maak een factuur die aan alle eisen van de Belastingdienst voldoet en zorg ervoor dat je klanten eenvoudig kunnen betalen. Bijvoorbeeld met een mobiel pinapparaat of via een online betaalprovider. Hoe makkelijker een klant kan betalen, hoe sneller hij dit zal doen. Denk hierbij ook aan debiteurenbeheer. Het is belangrijk dat klanten herinnerd worden aan openstaande facturen. Goed debiteurenbeheer kan liquiditeitsproblemen van jouw business voorkomen.
Stap 8: Breng je bedrijfsrisico’s in kaart en kies een verzekering
Als ZZP’er loop je dagelijks risico’s die soms niet te overzien zijn. Het vervelende is dat je er pas achterkomt als het al te laat is. Alles te verzekeren is vaak niet nodig, ondernemen is zaken doen voor eigen rekening en risico. Maar een aantal verzekeringen afsluiten is wel erg verstandig voor de risico’s die je zelf niet kan dragen. Bedenk wel dat verzekeringen die je privé hebt afgesloten geen enkele dekking geven voor jouw werkzaamheden als ondernemer.
Direct je verzekering regelen
Stap 9: Schrijf goede Algemene Voorwaarden
Het hebben van goede Algemene Voorwaarden is erg belangrijk. Het maakt duidelijk wat de rechten en plichten zijn van zowel jouw bedrijf als de partijen waar je zaken mee doet. Informer legt je uit hoe je voor goede Algemene Voorwaarden kunt zorgen
Stap 10: Zorg dat je online gevonden wordt
Tegenwoordig gaan mensen steeds vaker online op zoek naar een bedrijf. Het is dan ook erg belangrijk om een goede website te hebben en je online aanwezigheid goed te regelen.
Stap 11: Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf en pak je advertentiebonus!
Google is al jarenlang de belangrijkste zoekmachine op het internet. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf zodat mensen je bedrijf goed kunnen vinden. Bovendien kun je als ondernemer gebruik maken van gratis €75 advertentietegoed bij Google Ads, de advertentiemodule van Google.
Stap 12: Maak een Klantenlijst en doe een kredietcheck
Als starter is het belangrijk om te weten wie je potentiële klanten zijn. Daarnaast is het belangrijk om te weten of deze partijen financieel gezond zijn, zodat je een goede relatie met hen op kan bouwen. Niet of te laat betaald worden kan voor jou als startende ondernemer ook een grote irritatie worden. Met de kredietcheck van Open Companies en Graydon weet je of  je extra betaalafspraken moet maken en of zaken doen met bepaalde partijen überhaupt verstandig is.
Stap 13: Regel je zakelijke mobiliteit
Ondernemers zijn regelmatig op pad. Of je nu met het openbaar vervoer gaat of met de auto, het is belangrijk om je zakelijke mobiliteit goed te regelen.Je tankt, parkeert, neemt het OV. Maar wat is nu zakelijk en wat is privé? Met Gaan & Staan hoef je dat niet meer bij te houden. Je krijgt al je zakelijke reiskosten (tanken, parkeren, trein, tram, carwash) op één overzichtelijke maandfactuur. Die is geheel fiscusproof en kan direct door naar de boekhouding!De Gaan&Staan pas is de eerste 3 maanden helemaal gratis!
Stap 14: Zorg voor een mooi visitekaartje!
Zorg ervoor dat je een mooi en professioneel visitekaartje kunt achterlaten bij partijen waar je contact mee hebt.
Trusted by 4,000+ companies
Testimonial

Vertrouwd door meer dan duizend verzorgde ondernemers

Al meer dan 30 jaar een vertrouwde partner. De oplossing voor gepassioneerde ondernemers.

Over de checklist

Onze slimme Starterschecklist

Voor wie en waarom hebben we deze lijst opgemaakt?

Waarom

Slimme Starterschecklist

De partijen die genoemd worden in de Slimme Starterschecklist zijn me elkaar in gesprek geraakt om startende ondernemers zo goed mogelijk op weg te helpen bij hun avontuur als ondernemer.

Bijkomend voordeel is dat je deze partijen ook goed kunt combineren. Zo kun je bijvoorbeeld je zakelijke bankrekening van Knab en je mobiliteitspas van Multitankcard koppelen met je boekhouding bij InformerOnline. Doordat al deze partijen zo goed samenwerken profiteer jij als ondernemer nog meer!

Voor wie

Slimme Starterschecklist

In principe is de Slimmer Starterschecklist voor iedere (startende) ondernemer. De stappen uit het overzicht geven de zaken weer waar iedere ondernemer goed over na moet denken en tenminste geregeld moet hebben.

Als je alle stappen van de Slimme Starterschecklist goed geregeld hebt, heb je jouw start goed voorbereid.

Altijd een perfecte boekhouding met InformerOnline