Elektrische auto van de zaak? Dit is er veranderd in 2023

Heb jij een elektrische auto die je voor je zaak gebruikt of wil je er binnenkort eentje aanschaffen? Let dan op: vanaf 2023 is elektrisch rijden weer een stukje duurder geworden, omdat de bijtelling voor volledig elektrische zakenauto’s omhoog gaat. Lees in deze blog waarom!

Wat is bijtelling?

Als je meer dan 500 kilometer per jaar je auto van de zaak privé gebruikt (zoals vakantie, boodschappen of familiebezoek), dan heb je er volgens de Belastingdienst voordeel van en moet je bijtelling betalen. Bijtelling is een verrekening van je privégebruik met de autokosten van je onderneming. Deze verreken je in je aangifte inkomstenbelasting. Deze bijtelling heb je ook als je onderneming een auto leaset of huurt waarmee je meer dan 500 kilometer privé rijdt.

De Belastingdienst gaat ervan uit dat je meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto van je zaak. Doe je dat niet? Dan moet je dat aantonen met bijvoorbeeld een rittenregistratie.

Hoe bereken je de bijtelling?

De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van je elektrische auto (bereken bij AutoWeek de cataloguswaarde). In 2023 gelden er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling van jouw auto is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Deze uitstootgrenzen worden elk jaar herzien. Vanaf 2026 zal iedereen met een auto (elektrisch, diesel of benzine) hetzelfde percentage bijtelling moet betalen (22%).

Bijtelling in 2023

Alleen bepaalde auto’s die volledig CO2-uitstoot vrij zijn, zoals auto’s die op waterstof rijden of gebruik maken van geïntegreerde zonnecellen geldt het tarief van 16% volledig. Voor andere auto’s die geen CO2-uitstoot hebben, zoals elektrische auto’s, geldt het 16% tarief tot een cataloguswaarde van € 30.000. Dit was €35.000 in 2022. De cataloguswaarde is de nieuwwaarde van de auto, inclusief BPM, op het moment dat het kenteken is afgegeven. Is jouw elektrische auto meer waard? Dan ligt er over de waarde daarboven 22% bijtelling.

Rekenvoorbeeld

Stel jij in 2023 een elektrische auto aan met een cataloguswaarde van €50.000. Dan reken je over de eerste €30.000 het 16% tarief en over de het bedrag boven de drempelwaarde, dus €20.000, het 22% tarief.

0,16 x €30.000 + 0,22 x €20.000 = €9200

Dit betekent dat jij in 2023 er in totaal dus €9200 bij moet tellen. Als je binnen het laagste belastingtarief van 37,07% valt, dan betaal jij €3410,44 extra aan belasting.

Motorrijtuigenbelasting

Momenteel hoef je voor een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting (mrb) te betalen, maar dit gaat veranderen vanaf 2025. In 2025 ga je ook over elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betalen, maar krijg je in 2025 nog 75% korting op de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting.

Rijd je in een plug-in hybride auto? Dan ontvang je tot 2025 een korting van 50% op de motorrijtuigenbelasting. In 2025 krijg je 25% korting. Ook met een hybride plug-in betaal je vanaf 2026 de volledige motorrijtuigenbelasting.

Aanschafbelasting

Als je een elektrische auto aanschaft, betaal je er moment geen aanschafbelasting (bpm) over. Koop je in 2025 of later een elektrische auto? Dan betaal je eenmalig 360 euro aanschafbelasting.

Rittenregistratie

Wil je makkelijk je ritten registreren? Dat kan met de koppeling tussen Informer en TrackJack! Met deze koppeling weet je zeker dat je al je kilometers registreert. Lees hier meer over de koppeling tussen Informer en Trackjack.

Liever geen koppeling gebruiken (omdat je bijvoorbeeld niet veel rijdt)? Je kunt in InformerOnline makkelijk handmatig je ritten registreren. Elk pakket in InformerOnline is inclusief rittenregistratie.

Zelf proberen? De eerste 30 dagen zijn gratis en geheel vrijblijvend. Klik op de button hieronder om het te proberen!

Gratis testen!