/, Ondernemen, Online Boekhouden, Software/Zelf boekhouden of uitbesteden?

Zelf boekhouden of uitbesteden?

Bij iedere ondernemer zal weleens de vraag rijzen of je de boekhouding beter zelf kan uitvoeren of dat het verstandiger is dit uit te besteden aan een accountant of administratiekantoor. De reden van deze vraag is vaak 3-ledig:

  1. Het uitbesteden van de boekhouding is vaak een flinke kostenpost.
  2. Zelf boekhouden neemt meestal veel tijd in beslag.
  3. Men twijfelt of ze voldoende kennis in huis hebben om zelf hun boekhouding naar behoren uit te kunnen voeren.

Denkend aan de kleinere bedrijven is punt ‘1’ naar mijn mening een correcte stelling, heb je bij punt ‘2’ met de juiste tools daar zelf volledig invloed op en kun je bij punt ‘3’ altijd nog een beroep doen op de professionals (daar zijn ze immers voor). Kortom, er valt veel geld te besparen zonder verlies van kwaliteit. Dat wil zeggen een besparing van honderden of zelfs duizenden euro’s per jaar, die je beter in je bedrijf kan steken of liever zelfs aan jezelf en/of je gezin kan besteden.

Zelf boekhouden – ZZP’ers

Tijd

Als ZZP’er is je administratie, gemiddeld genomen, niet al te gecompliceerd. Dat wil zeggen dat je voornamelijk te maken hebt met het maken van facturen en het bijhouden van je kosten (een x-aantal inkoopfacturen en bonnetjes). De benodigde tijd voor je boekhouding is daarbij ook afhankelijk van het uitvoeren van voornamelijk grote of kleine projecten. Als je als ZZP’er voor een langere tijd door een bedrijf wordt ingehuurd, dan zal je minder facturen hoeven te maken dan wanneer je voornamelijk aan kleine projecten werkt. De benodigde hoeveelheid tijd voor het zelf boekhouden valt mee, zeker als je daarbij slim gebruikmaakt van een softwarematige (online) oplossing waarbij veel werkzaamheden kunnen worden geautomatiseerd.

Kosten

Wanneer je als ZZP’er gebruikmaakt van het online boekhoudprogramma InformerOnline ZZP, dan zullen de jaarlijkse kosten van € 90,- of € 180,- per jaar bedragen. Afhankelijk van de gewenste features, zal InformerOnline ZZP Basis of InformerOnline ZZP Plus aan al je wensen voldoen. Door de gebruiksvriendelijkheid van de software heb je het pakket snel onder de knie en kunnen vele functies automatisch worden uitgevoerd (denk aan het versturen van aanmaningen en het opstellen en versturen van periodieke facturen). Doordat zowel de inkomsten als de uitgaven in InformerOnline worden bijgehouden, kan met 1 klik op de knop een resultatenoverzicht en een overzicht voor de BTW-aangifte worden getoond.

Advies en controle

Daar waar nodig kan altijd nog het advies van een account of administratiekantoor worden ingeroepen of kan men een extra controle laten uitvoeren. Wanneer je gebruikmaakt van een bedrijfsauto, dan heb je ook te maken met afschrijvingen. Voor extra ondersteuning hierbij, betaal je hooguit een paar honderd euro per jaar. Doordat je de boekhouding verder volledig zelf bijhoudt en de benodigde tijd alleen gericht is op advies en controle, is dit een voordelige manier om toch gebruik te maken van hun expertise bijvoorbeeld m.b.t. wijzigingen in de wet- en regelgeving.

Zelf boekhouden – MKB (tot ± 20 werknemers)

Tijd

Als kleine MKB’er zal je administratie aanzienlijk zijn, maar nog steeds niet gecompliceerd genoeg om je boekhouding uit te besteden. Zelf boekhouden is daarom een goede optie, waar niet eens al te veel tijd in hoeft te gaan zitten. Het online boekhoudprogramma InformerOnline is door z’n gebruiksvriendelijkheid zeer tijdbesparend. Tijdgebrek zou daarom geen reden mogen zijn om niet zelf je boekhouding bij te willen houden. Het biedt de mogelijkheid om met meerdere personen gebruik te maken van het systeem, waardoor alles centraal en real-time wordt bijgehouden. Zo heb je altijd de juiste cijfers paraat en kan je hier met je bedrijfsstrategie op inspelen.

Kosten

Het InformerOnline MKB online boekhoudprogramma is ontwikkeld voor de kleine MKB-er. Voor € 180,- tot € 360,- per jaar, is je administratie uitstekend geautomatiseerd. Je hoeft geen cursus te volgen om gebruik te kunnen maken van het systeem. Alles is helder en indien gewenst, zijn online help items te vinden met meer uitleg. Kortom, met de kostenbesparing is InformerOnline binnen no-time terugverdiend. Daarnaast hoef je geen back-up bij te houden van je administratie, daar zorgen wij namelijk voor!

Advies en controle

Als kleine MKB’er is het logisch dat je wat vaker advies nodig hebt en is ook een extra controle geen overbodige luxe. Aan advies en controle zal je waarschijnlijk € 1.000,- tot € 2.000,- per jaar kwijt zijn. Alles bij elkaar opgeteld, is dat nog steeds aanzienlijk lager dan wanneer je het ‘zelf boekhouden’ laat varen en het uitbesteedt. Daarnaast kan je ook een beroep doen op 1 van de aangesloten accountants en administratiekantoren die InformerOnline ondersteunen. Hierdoor kun je eenvoudig gegevens uitwisselen en weten zij ook precies wat je zelf kan doen.

Conclusie

Concluderend is het fijn dat je altijd een beroep kan blijven doen op professionals die net wat meer verstand hebben van boekhouden dan jij, maar ben je niet een dief van je eigen portemonnee als je iets uitbesteedt wat je eenvoudig zelf kunt doen? Zelf boekhouden is echt niet zo ingewikkeld als men vaak denkt, mits je de juiste tools gebruikt. Dus tel op, vergelijk en trek zelf je conclusie!

Door | 2017-03-22T11:40:11+00:00 10 oktober 2013|Boekhouden, Ondernemen, Online Boekhouden, Software|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.