/, Online Boekhouden/Efficiënt samenwerken met je klanten

Efficiënt samenwerken met je klanten

Als accountant (of administratiekantoor) kan het contact met je klanten worden gezien als een samenwerking. Beide partijen hebben immers baat bij dit contact. De klant behaalt voordeel met jouw expertise. Goed advies en begeleiding scheelt vervelende boetes en sancties vanwege het onjuist voeren van de administratie en bovendien weet jij precies waar financieel voordeel te behalen valt. Jij hebt daarentegen de klant weer nodig om je beroep uit te kunnen oefenen en om voldoening te behalen uit je werkzaamheden. Kortom, jullie zijn er allebei mee geholpen wanneer je er het maximale uithaalt.

Goed geoliede machine

De samenwerking tussen klant en accountant is daarom net zo belangrijk als het goed functioneren van iemands bedrijf zelf. Een klant streeft er altijd naar om van zijn bedrijf een goed geoliede machine te maken, maar hoe doet hij dat in samenwerking met jou? Met andere woorden, hoe kunnen jullie zo optimaal mogelijk samenwerken? Het antwoord; door praktisch om te gaan met de tijd en door het elkaar makkelijk te maken. ‘Efficiënt samenwerken’ is hiervoor het magische woord!

Regelmaat

Waar het over het algemeen nog aan schort, is de regelmaat. Het contact met de klant verloopt vaak met pieken en is geen doorlopend proces. Facturen en bonnen worden verzameld en als een bundel aangeleverd. Wanneer de klant langskomt om het af te geven, dan worden op dat moment de eveneens verzamelde vragen gesteld. Maar is dat nou efficiënt? Maken jullie het elkaar makkelijk als je zo te werk gaat?

Natuurlijk proces

Iets wordt pas makkelijk als je kan afstappen van deze piekmomenten (piekbelastingen) en er een continu en natuurlijk proces van maakt. ‘Natuurlijk’ wil zeggen dat het op dezelfde manier zou moeten verlopen zoals de klant de werkzaamheden binnen zijn bedrijf uitvoert. Het is logisch en een natuurlijk proces wanneer hij eerste een offerte uitbrengt, na akkoord de werkzaamheden uitvoert en na afronding de factuur verstuurt. Dan is het toch eigenlijk ook veel logischer als jij als accountant ook meteen bij dit proces betrokken wordt? Waarom wordt die factuur niet meteen eveneens naar de jou doorgestuurd i.p.v. alles te verzamelen en na zoveel tijd pas aan te leveren? Dat geldt ook voor aankopen. Wanneer je een vraag hebt over een factuur, dan kan deze ook meteen (d.m.v. een vraagpost) worden gesteld. Alles zit dan nog steeds vers in het geheugen van de klant omdat er niet veel tijd overheen is gegaan. Dat werkt voor iedereen dan toch veel prettiger?

Up-to-date financieel overzicht

Wanneer van het uitwisselen van informatie tussen accountant en klant een natuurlijk proces wordt gemaakt, dan betekent dit eveneens dat alle gegevens meteen kunnen worden verwerkt. Hierdoor hebben zowel jij als de klant een up-to-date financieel overzicht. Dat communiceert niet alleen een stuk makkelijker, maar het levert de klant ook belangrijke actuele informatie op die gebruikt kan worden voor de bedrijfsvoering. Hij kan meteen handelen en niet wanneer het misschien al te laat is.

Middelen voor efficiënt samenwerken

In het digitale tijdperk waarin wij leven, wordt het steeds makkelijker om informatie met elkaar uit te wisselen. Dit heeft een positieve invloed op de efficiëntie waarmee we kunnen werken. Met InformerOnline Accountancy leveren wij dan ook gebruiksvriendelijke middelen voor het efficiënt samenwerken tussen klant en accountant. De middelen om efficiënt samen te werken zijn er dus al. Nu nog actie ondernemen om er gebruik van te maken!

Door | 2017-07-10T16:07:16+00:00 17 december 2013|Accountancy, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.