BTW-tarief verkoop digitale diensten buiten Nederland

BTW-tarief verkoop digitale diensten buiten Nederland

Verkoop jij digitale diensten buiten Nederland of ben jij van plan om dit te gaan doen? Dan ben je hopelijk op de hoogte van een wijziging in de Europese BTW-regels die vanaf 1 januari 2015 is ingegaan. Wanneer je een digitale dienst binnen de EU aan een particulier verkoopt, dan moet je het BTW-tarief hanteren van het land waar de particulier woonachtig is. Tot 1 januari kon je nog het Nederlandse BTW-tarief gebruiken, wat overigens nog steeds geldig blijft voor fysieke producten.

Wat is een digitale dienst?

Na deze introductie, rijst natuurlijk allereerst de vraag: “Wat is een digitale dienst?”. Kort gezegd is dat een dienst die via internet overdraagbaar is. Voorbeelden hiervan zijn:

  • online telecommunicatiediensten, zoals bijvoorbeeld Netflix en Spotify;
  • digitale producten die worden gedownload (dus niet op een gegevensdrager worden aangeleverd), zoals muziek, films, e-boeken, afbeeldingen, software, etc.;
  • de hosting van bijvoorbeeld websites, e-mail en apps;
  • het realiseren van websites en het onderhoud ervan;
  • cursussen, workshops en opleidingen via internet;
  • abonnementen op digitale tijdschriften en kranten.

Waarom deze wijziging in de BTW-regels?

Deze wijziging in de BTW-regels van de EU heeft het voor de online ondernemer niet makkelijker gemaakt. Dus waarom was de aanpassing dan noodzakelijk? Om te voorkomen dat ondernemers via een slinkse wijze onder de afdracht van een deel van de belasting kunnen komen.Binnen de EU hanteert elk land namelijk zijn eigen BTW-tarieven. Door bijvoorbeeld je bedrijf te ‘vestigen’ in Luxemburg, hoef je maar 15% BTW af te dragen, tegenover de 21% in Nederland. Bij digitale diensten heb je niet veel nodig om vanuit het buitenland te opereren. Een dienst neemt immers geen ruimte in beslag en daarom heb je geen opslag nodig en hoef je ook geen rekening te houden met logistiek. Kortom, via deze weg  houd je 6%-punt meer over van de omzet.Om dit soort praktijken te voorkomen en een eerlijke manier van zaken doen te stimuleren, is de nieuwe regel sinds het begin van dit jaar ingegaan. Voor fysieke producten blijft echter de oude regel gelden, omdat het veel voeten in de aarde heeft om hiervoor een voorraad in het buitenland te houden. Bedrijven met fysieke goederen zullen daarom minder snel deze stap zetten.

BTW afdragen aan land van verkoop

Alsof deze wijziging in de BTW-regels nog niet voldoende is, moet je natuurlijk ook de BTW afdragen aan het land waar de klant vandaan komt. Normaliter zou dit betekenen dat je per land een BTW-nummer zou moeten aanvragen en aangifte moet doen. Gelukkig heeft de EU wel nagedacht over hoe je dat het makkelijkst tot uitvoer kan brengen. Dit kan namelijk via de mini One Stop Shop-regeling. Wanneer jij je aanmeldt voor de mini One Stop Shop-regeling, kan je de aangifte en de afdracht van de BTW via 1 EU-lidstaat regelen. Dat scheelt uiteraard aanzienlijk in de administratie!

Webshop

Ben jij eigenaar van een webshop waarmee je digitale diensten binnen de EU aanbiedt, dan zal je helaas toch wat wijzigingen in je webwinkel of in de administratie ervan moeten doorvoeren. De vraag is dan o.a., ga je de prijzen voor elk EU-land aanpassen of neem je genoegen met het feit dat je bij het ene land meer of minder zal verdienen dan bij het andere land?

Meer informatie

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van deze blogpost nog vragen hebt over dit onderwerp. Wil je meer informatie over de veranderde BTW-regels voor digitale diensten binnen de EU? Neem dan contact op met je boekhouder of accountant of lees de toelichting over digitale diensten op de website van de Europese Commissie.

FAQ
Probeer Informer nu 30 dagen gratis
Probeer vrijblijvend en gratis 30 dagen alle functies van Informer.
Probeer gratis

Ben jij nog wel ZZP’er in 2025? Alles wat je moeten weten over de nieuwe regels

De Belastingdienst gaat strenger controleren op schijnzelfstandigheid bij zzp'ers, wat dat betekent en wat de gevolgen hiervan zijn leggen we uit in deze blog!
Lees verder

Informer eerste Premium Partner Rabobank

Informer is de eerste Premium Partner van de Rabobank. Deze erkenning markeert een belangrijke mijlpaal in de jarenlange samenwerking.
Lees verder

Sneller online betalingen ontvangen dankzij samenwerking tussen MultiSafepay en Informer

Vanaf nu kunnen gebruikers sneller betalingen ontvangen via MultiSafepay, zij maken het mogelijk om de factuur te voldoen met verschillende betaalmethoden (42+!).
Lees verder

Probeer Informer nu 30 dagen gratis!

Probeer het gratis