Black friday 50% off voor één jaar!
Geldig tot 29 nov.Meer info

Veelgestelde Vragen (FAQ)

Vind antwoorden op veelgestelde vragen over Informer op deze pagina. Chat met onze helpdesk voor specifieke vragen of meer informatie.

Is Informer geschikt voor mij?
Het boekhoudprogramma van Informer is bij uitstek geschikt voor ZZP’ers, MKB’s, Starters, Accountants en Stichtingen. Boekhoudpakket is vooruitstrevend voor MKB, en starters kunnen gratis boekhouden voor maar liefst 12 maanden!
Kan ik Informer gratis uitproberen?
Jazeker! Je kunt Informer altijd een maand gratis testen. Als starter kun je zelfs een jaar lang gratis boekhouden. Een abonnement is maandelijks opzegbaar.
Meer over pakketten
Hoe werkt de proefperiode van een maand?
Gedurende 30 dagen kun je Informer gratis uitproberen. Tijdens deze periode heb je toegang tot alle functies en kun je altijd contact opnemen met de helpdesk.
Prijzen
Wat gebeurt er na de proefperiode?
Aan het eind van de proefperiode kun je meteen je account activeren. Doe je dit niet? Dan wordt je account gewoon omgezet naar een gratis account. Wees dus niet bang voor onverwachte kosten! Bovendien blijven alle gegevens en data opgeslagen na je demo.
Open een gratis proefaccount
Kan ik Informer ook op mijn mobiele telefoon gebruiken?
Dat kan met de Informer App. Hiermee kun je je boekhouding overal ter wereld bekijken als je internet hebt. Bovendien kun je hiermee een foto van een factuur maken en deze meteen uploaden. Op die manier ben je altijd en overal op de hoogte van je administratie.
Meer over de app
Kan ik andere systemen koppelen via de API?
Ja dat kan! In de instellingen van Informer vind je de API-sleutels optie. Hier kun je API’s van andere systemen toevoegen om zo handmatig een koppeling op te zetten. Weet je niet precies hoe dat werkt? Dat is logisch, vraag een programmeur of technisch iemand om hulp.
Meer over het gebruik van onze API
Kan ik mijn bankrekening koppelen aan Informer?
Natuurlijk! Je kunt gemakkelijk een van de automatische bankkoppelingen van Informer gebruiken. Heeft jouw bank geen automatische koppeling? Geen probleem, je kunt namelijk ook deze banken eenvoudig koppelen met de API.
Meer over de bankkoppelingen
Hoe koppel ik mijn bank aan Informer?
Om automatisch de transacties van jouw zakelijke bankrekening in je boekhouding te krijgen moet je eerst een rekening toevoegen. Daarvoor ga je naar Instellingen > Bankrekeningen, en klik je op Nieuw. Hier vul je vervolgens alle benodigde gegevens in.

Nu kun je een automatische koppeling maken door te klikken op Instellingen > Bankkoppelingen. Ook hier klik je op Nieuw en selecteer je de zojuist toegevoegde bankrekening en de koppeling die je wilt maken.

Daarna volg je de stappen die verschijnen via je bank, dit lijkt een beetje op de manier waarop je een betaling doet. Let op: Een directe koppeling is niet met alle banken mogelijk. Staat jouw bank er niet tussen? Dan kun je kiezen voor Ponto of finApi, om zo via een tussenpartij alsnog de koppeling te maken.
Moet ik software installeren om Informer te gebruiken?
Nee! Informer is een SaaS programma. Dit betekent Software as a Service. Hierdoor is de software toegankelijk via internet en is Informer zelf verantwoordelijk voor updates en onderhoud. Zo hoef jij je geen zorgen te maken over handmatige updates!
Kan ik de BTW-aangifte doen via Informer?
Ja! Sterker nog, dit is ontzettend snel en eenvoudig. Het programma werkt de aangifte bij zolang jij je in- en verkoopfacturen netjes verwerkt. Aan het eind van een periode verstuur je de aangifte binnen 2 minuten en betaal je deze direct met iDEAL!
Meer over BTW-aangifte
Is mijn administratie wel veilig?
Dankzij strenge eisen van veiligheidskeurmerken zoals ZekerOnline en Keurmerk Betrouwbaar Boekhouden is jouw data altijd veilig bij Informer. Hierover hoef je je geen zorgen te maken.
Meer over de veiligheid van je data
Kan ik veilig factureren met Informer?
Zeker weten! Bij Informer stuur je facturen volledig in huisstijl naar je klanten via het PEPPOL netwerk. Dit netwerk is speciaal beveiligd.
Meer info over facturen maken
Hoe stel ik tweefactorauthenticatie in voor gebruikers?
Door in de instellingen op “Gebruiker” te klikken kun je per gebruiker het schuifje “Google Authenticator” aanzetten. Vervolgens komt er een QR-code in beeld die door de gebruiker zelf gescand moet worden, op zijn Google Authenticator app. Vanaf dat moment zal deze persoon altijd gevraagd worden de code via deze app in te voeren, alvorens hij of zij kan inloggen.
Moet mijn accountant of adviseur ook betalen voor Informer?
Nee. Jouw accountant kan gratis inloggen in jouw boekhouding. Zo blijft hij of zij altijd op de hoogte van wat jij uitspookt. ;)
Hoe maak ik een factuur?
Een factuur maken in Informer is erg eenvoudig. Ten eerste maak je in de instellingen één of meerdere facturen aan, vervolgens kun je onder “Verkopen” op “Nieuwklikken en alle gegevens van de factuur netjes invullen.Wil je nou zien hoe het precies in zijn werk gaat? Lees dan meer over het opmaken en versturen van facturen!
Hoe registreer ik ritten?
Je kunt in Informer ook je kilometer- of rittenregistratie regelen. Hiervoor voeg je eerst een nieuw voertuig toe via de instellingen. Vervolgens klik je in het menu “Ritten” aan, selecteer je het voertuig en vul je alle velden in. Deze spreken allemaal voor zich zodra je ze ziet. Je kunt ook een koppeling met TrackJack maken, waardoor ritten automatisch geregistreerd worden.
Ontdek TrackJack
Hoe registreer ik mijn uren?
Het registreren van uren is eenvoudig. Ga bij instellingen naar “Producten” om jouw uursoorten en tarieven aan te maken. Vervolgens ga je onder “Urenregistratie” naar "Uren" en daarna klik je op "Nieuw". Hier selecteer je de uursoort en een project, en vul je alle andere velden netjes in, zoals het aantal gewerkte uren. Hierna klik je op opslaan, en jouw uren zijn ingeboekt.
Meer over urenregistratie
Kan ik mijn administratie resetten?
Ja dat kan! In de instellingen kun je eenvoudig je administratie resetten, mocht je opnieuw willen beginnen.
Wat is robotic accounting?
Robotic accounting is eigenlijk gewoon een moeilijk woord voor automatisch boekhouden. Dat houdt in dat een groot deel van jouw boekhouding wordt gedaan door robots. Deze voeren taken uit zoals het koppelen van betalingen aan facturen, of het verwerken van factuurinformatie enzovoort.
Bekijk Robotic Accounting