Zelf boekhouden als starter, is dat moeilijk?
Nee. Het kortste en eerlijkste antwoord. Als starter komt er ineens veel op je af, zo wilt de Belastingdienst dat je een fatsoenlijke administratie bijhoudt. En terwijl dat misschien lastig klinkt, is boekhouden voor starters heel simpel.
Versturen van facturen, die je opmaakt in jouw eigen huisstijl, doe je binnen een paar minuten! De btw-aangifte is zo geregeld. Hulp nodig? Geen probleem, Informer boekhoudpakket werkt zo dat het grootste deel van je administratie helemaal automatisch gaat. En jouw accountant kan altijd en overal meekijken!
Prijzen en profiteer van 12 maanden lang GRATIS boekhouden →


Stuur zelf je eerste btw-aangifte!
Je eerste btw-aangifte is als starter een spannend moment, en misschien zie je er ook wel een beetje tegen op. Maar als jij netjes al je inkomsten en uitgaven hebt bijgehouden in InformerOnline, is het een kwestie van minuten. Na iedere in- of verkoopfactuur die je verwerkt, wordt de btw-aangifte namelijk direct bijgewerkt. Aan het einde van de periode stuur je vervolgens in een paar klikken de btw-aangifte vanuit je boekhouding naar de Belastingdienst.
En het mooiste, als je moet betalen kun je dat direct doen met iDEAL! Zo is de btw-aangifte voor jou als startende ondernemer geen enkel probleem.
Robots doen de boekhouding voor jou
Als starter ben jij de baas over jouw boekhouding, maar alle vervelende taakjes? Die worden gedaan door speciale robots, dat noemen we ook wel robotic accounting. Zo zijn er onder meer robots om facturen te verzamelen, vervolgens informatie erop te herkennen en de factuur direct te verwerken. Daarnaast wordt het matchen van banktransacties met facturen ook geautomatiseerd. Uiteraard kun je zelf regels instellen, waardoor jij de controle houdt!
Waarom is een boekhoudprogramma starters beter dan Excel?
Als starter is je boekhouding vaak nog niet zo groot. Je zou dan kunnen beslissen om je administratie bij te houden in een programma als Microsoft Excel. Toch heeft echte boekhoudsoftware flink wat voordelen die jou als starter veel tijd kunt besparen. Tijd die je als starter waarschijnlijk liever ergens anders aan besteedt.


Alle informatie over starten gratis in één grote gids!
Als starter is het extra belangrijk dat je optimaal voorbereid bent op het runnen van een bedrijf. Weet jij 100% zeker dat je overal aan gedacht hebt? Lekker bezig! Toch nog enige twijfel? Download dan gratis de StartHulpGids van Informer en PZO, waarin je in 40 pagina’s alles te weten komt over het starten van je eigen bedrijf!
Om te profiteren van 12 maanden GRATIS boekhouden voor starters maak je een demo aan en stuur je onze helpdesk via de chat jouw KVK-registratie van maximaal 6 maanden oud. Na deze 12 maanden gratis betaal je de reguliere prijs. Je kunt altijd upgraden of downgraden.
Alle prijzen zijn exclusief btw en prijswijzigingen zijn voorbehouden.
Op zoek naar een adviseur?
Als je zelf de boekhouding doet kun je er altijd voor kiezen om je administratie door iemand te laten controleren. Zo’n adviseur is ook handig als je advies nodig hebt bij je financiën of andere zaken omtrent je business. Jouw adviseur of accountant kan gratis inloggen in jouw online boekhouding. Ben je nog op zoek naar een adviseur? Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet…
Voordelen van Online Boekhouden voor Starters
Starters kunnen hun administratie prima zelf bijhouden in een online boekhoudprogramma als InformerOnline. De boekhouding van een starter is in het begin vaak nog niet zo complex. Hierdoor is het ideaal als je als startende ondernemer direct begint in gespecialiseerde boekhoudsoftware. Bovendien heeft het gebruik van echte boekhoudsoftware een aantal grote voordelen.
Als starter kan het best even schrikken zijn als de Belastingdienst je post begint te sturen. Je bent waarschijnlijk verplicht om een ‘gedegen’ boekhouding bij te houden en krijgt de eerste uitnodigingen voor de btw-aangifte. Waarschijnlijk ben je nog helemaal niet bezig met deze zaken. Toch is het belangrijk om als beginnend ondernemer direct vanaf het begin rekening te houden met je administratie. Zo zijn er ook een aantal regels waar je aan moet voldoen.
Wist je bijvoorbeeld dat je alle documenten van je boekhouding minimaal 7 jaar moet bewaren? Dit moet volgens de bewaarplicht van de Belastingdienst. Bij InformerOnline worden alle foto’s van facturen en bonnen netjes bewaard. Als je al je documenten dus altijd direct netjes in je boekhoudprogramma zet, voldoe je dus altijd aan de bewaarplicht van de Belastingdienst.
Ten tweede zijn back-ups en updates de verantwoordelijkheid van ons als softwareleverancier. Wij zorgen ervoor dat je na het inloggen altijd gebruik maakt van de meest recente versie van onze boekhoudsoftware. Handmatige updates of het aanschaffen van een nieuwe licentie is dan niet langer nodig. Ook hoef je je geen zorgen meer te maken over back-ups.
Natuurlijk is je boekhouding niet het enige waar je als starter een slimme oplossing voor zoekt. Zo ben je misschien ook wel op zoek naar een applicatie voor een webshop, je bankzaken of het registreren van je zakelijke kilometers. Wat zou het dan handig zijn als je de data van al deze applicaties automatisch op één plek krijgt. Met InformerOnline kun je gebruik maken van een bankkoppeling, een webshopkoppeling of een eigen koppeling via de InformerOnline API. Op die manier verbind je al je slimme applicaties en komt alle data automatisch in je boekhouding terecht.
