Home/Accountancy, Ondernemen, Online Boekhouden/Zeg wat je doet en doe wat je zegt

Zeg wat je doet en doe wat je zegt

‘Het verbeteren van service is de grootste uitdaging voor accountants’, las ik laatst op Accountant.nl. Maar, hoe kun je je klanten zo goed mogelijk vooruit helpen? Dankzij een goed online boekhoudpakket ben je als accountant je klanten niet alleen sneller van dienst, maar houd je ook meer tijd over om meerwaarde te bieden in de vorm van een adviserende rol.

Terwijl het in veel sectoren vooral draait om kostenreductie, zetten accountants vooral in op serviceverhoging, zo blijkt uit de MKB Cloud Barometer 2013. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat maar 1 op de 3 accountants (33% van de respondenten) kostenverlaging als een zakelijke uitdaging beschouwt. Serviceverbetering willen de accountants vooral doorvoeren door hun adviesrol te ontwikkelen (40%) en de klanttevredenheid te verbeteren (42%).

Ik denk zelf dat dit niet alleen een goede, maar vooral ook een noodzakelijk zet is. De rol van de accountant gaat de komende jaren veranderen. Ondernemers zorgen immers meer en meer zelf voor een groot deel van hun boekhouding. Tegelijk worden administratieve processen steeds meer geautomatiseerd. Accountants moeten dus wel een meerwaarde voor zichzelf creëren. Die meerwaarde zit naar mijn idee in hun adviserende rol.

Sparren met klanten en hen advies geven over bedrijf en boekhouding kost tijd. Tijd die je als accountant kan winnen door efficiënter te werken. Uit de MKB Cloud Barometer 2013 blijkt dat bijna de helft (47%) van de accountants hierbij een belangrijke rol weggelegd ziet voor IT; 35% van de respondenten ziet cloudoplossingen als ondersteunend.

En dat klopt: dankzij InformerOnline hebben accounts alle tools in handen om hun werk efficiënter te maken. Zo kunnen zij sneller documenten van klanten verwerken en dus ook sneller met resultaten komen. Zonder veel extra werk kunnen ze niet alleen een kwartaaloverzicht bieden, maar een maandelijks of zelfs wekelijks overzicht. Dat zal de klant als een welkome extra service ervaren.

Service verlenen betekent echter niet alleen advies geven en sneller werken. Het zit ‘m vooral in betrouwbaar zijn en oprechte aandacht aan iemand schenken. Zodat de klant blind op jouw kennis en kunde kan varen en weet dat je doet wat je belooft. Natuurlijk spreekt het voor zich dat je werk inhoudelijk correct is: de cijfers moeten kloppen. Maar de echte klantenbinding zit ‘m simpelweg in het credo: ‘zeg wat je doet, en doe wat je zegt’.

Door | 2017-03-22T11:40:24+00:00 7 oktober 2013|Accountancy, Ondernemen, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.