Eigen webshop starten? Wij geven 11 redenen en tips!

Vanwege de coronacrisis is het aantal mensen dat online inkopen doet gestegen met maar liefst 36%. Het is dus nog nooit een beter moment geweest om je eigen webshop te beginnen. Daarom geven wij jou maar liefst 11 goede redenen waarom jij nú een webshop moet starten, en krijg je daarbij steeds een handige tip!

1. Makkelijke manier van ondernemen

Heb jij altijd al gedroomd van je eigen onderneming, maar vind je het misschien te duur, of te risicovol? Dan is een webshop starten de ideale oplossing. Dit is namelijk een relatief goedkope manier om een onderneming te starten. Het enige wat je nodig hebt is een voorraad, een website en je eigen tijd, that’s it! Je bespaart dus ook de kosten die je eventueel zou hebben aan een pand. Tevens is het werven van klanten makkelijker dan wanneer jij bijvoorbeeld een bepaalde dienst of een specifiek product verkoopt.

Tip: Schrijf voordat je begint een ondernemingsplan, zodat het voor jezelf en eventuele geldverstrekkers duidelijker wordt wat je gaat doen. Hier kun je er gratis een downloaden.

2. Veel potentiële kopers

Doordat jij online je producten verkoopt, kun je door iedereen gevonden worden. Dit is natuurlijk anders als jij een fysieke winkel hebt of diensten levert in een bepaalde regio. In dat geval zul je als Groninger vast geen Limburger als klant krijgen, laat staan internationale zaken kunnen doen.

Tip: Verkoop je producten ook op bol.com. Via het partnerprogramma van deze webwinkelgigant kun jij jouw eigen producten aanbieden op hun website, zo kun je nóg meer potentiele kopers bereiken.

3. Iedereen kan een webshop bouwen

Het bouwen van een website of een webshop was vroeger iets wat alleen was weggelegd voor de programmeurs onder ons. Maar tegenwoordig zijn er ontzettend veel software die jou hierbij kunnen helpen. Voorbeelden hiervan zijn WooCommerce, Shopify, en nog veel meer. Vaak kun je deze handige software koppelen aan websitebouwers zoals WordPress. Op die manier kun jij zelfs als digibeet zelf een webshop bouwen!

Tip: In principe kun je alles zelf bouwen, maar zorg wel dat je jouw webshop goed test. Één van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle webshop is namelijk een goede customer experience.

4. Zelf je tijd indelen

De vierde reden om een webshop te starten is het feit dat je helemaal zelf kunt bepalen wanneer jij aan het werk gaat. Of je nou begint om 9 uur ‘s ochtends of 11 uur ‘s avonds; zolang jij gewoon zorgt dat jouw klanten hun bestellingen op tijd ontvangen maakt het niet uit wanneer je aan het werk bent. Natuurlijk moet je bijvoorbeeld wel bereikbaar zijn voor vragen van potentiële klanten. Het is immers cruciaal om de klant een fijne ervaring te geven, zodat deze later misschien weer terug komt.

Tip: Maak iedere week een tijdschema voor jezelf. Op die manier kun je nog altijd zelf je tijd indelen, maar zorg je ook voor een beetje consistency in je werktijden. Je zult merken dat je op die manier meer gedaan krijgt!

5. Overal waar je wilt werken

Ten vijfde is het natuurlijk ideaal dat je niet per se een kantoor moet hebben om aan het werk te gaan. Zeker nu in coronatijden rollen steeds meer mensen vanuit hun bed achter de laptop, dat is nou eenmaal makkelijker. En dat kun je ook gewoon doen als je een webshop start. Even op vakantie? Geen probleem, dan werk je toch vanuit je hotelkamer!

Tip: Zorg voor afwisseling in je werkplek. Vandaag in je bed, maar dan morgen wel aan de keukentafel. En de dag erna? Dan ga je gewoon lekker bij een vriend of vriendin zitten. Zo raak je minder snel verveeld en is iedere dag weer anders!

6. Steeds meer mensen kopen online

Zoals al even besproken in de inleiding wordt online shoppen steeds populairder. Het is gemakkelijker, je krijgt alles snel thuis bezorgd en je kunt eenvoudig dingen vergelijken. Bovendien profiteer je online vaker van speciale acties en kortingen. Natuurlijk is het tijdens de lockdown sowieso de nummer 1 manier van inkopen doen voor consumenten. Zij kunnen tenslotte niet meer naar de fysieke winkels voorlopig.

Tip: Probeer een onderscheidend element toe te voegen aan je webshop. Bijvoorbeeld een productvergelijker of een manier waarop klanten online kleding kunnen passen.

7. Verkoop producten die je leuk vindt

Het leukste aan het starten van een webshop is misschien wel het feit dat je helemaal zelf producten kunt kiezen die je verkoopt. Op die manier wordt jouw webshop je grootste passie. Ben jij bijvoorbeeld een echt fitness-monster? Ga dan fitness accessoires en shakes verkopen! Of weet jij alles van de nieuwste make-up trends? Je raadt het al… Verkoop make-up!

Tip: Vind een groothandel waar je altijd terecht kunt en duidelijke afspraken mee hebt. Er zijn verschillende online platforms zoals Salehoo waar je voor $67 per jaar met leveranciers over de hele wereld contact kunt opnemen.

8. Je hoeft niet per se een voorraad te hebben

Veel webshops hebben gewoon hun eigen producten en voorraden en verzenden zelf bestellingen naar klanten. Maar een fenomeen wat steeds populairder wordt is dropshipping. Hiermee verkoop jij via jouw webshop producten die jij niet zelf op voorraad hebt, maar direct vanuit de groothandel naar jouw klanten worden verstuurd. Op die manier bespaar je dus tijd en geld qua opslag. Retouprocessen en leveringen kunnen wel lastiger of langer zijn, dat is iets wat als minder positief kan worden ervaren. Zorg dus voor duidelijke afspraken!

Tip: Via BigBuy.eu kun je eenvoudig producten selecteren die je aanbiedt op je website. Voor dropshipping-begrippen is dit een betrouwbare leverancier.

9. Inzichten op basis van statistieken

Via verschillende tests en audits kun jij eenvoudig zien welke producten, pagina’s of kanalen het meest populair zijn of het best werken. Neem bijvoorbeeld Google Analytics, hier kun je al het verkeer op je website tracken; van page views tot entreepagina’s. Bovendien kun je via de webshop software meestal ook statistieken zien met betrekking tot alle producten. Op deze statistieken kun je dan weer baseren op welke manieren je het best kunt groeien en producten verkopen.

Tip: Voer altijd A/B testen uit op je webshop. Dat betekent dat een deel van de bezoekers de website op (een) andere manier(en) te zien krijgt. Zo kun jij dus onder andere zien of die ene knop nou beter werkt als die bijvoorbeeld groen, of toch rood is.

10. Snel linken tussen informatie en producten

Handig van een webshop is ook dat alles online staat. Zo kun je bijvoorbeeld meteen vanuit een informatiepagina doorlinken naar je producten, zodat klanten meteen tot aankoop over kunnen gaan na het vergaren van informatie. Terwijl zij normaal gesproken op een bepaalde website info zouden vinden en dan later nog naar een winkel zouden moeten om het te kopen.

Tip: Schrijf altijd blogs over onderwerpen gerelateerd aan producten. Op die manier kun je internetgebruikers die in eerste instantie alleen op zoek zijn naar informatie ook meteen overtuigen om een aankoop te doen bij jouw webshop!

11. Eenvoudig orders verwerken in de boekhouding

Als jij een webshop hebt kun je deze erg gemakkelijk koppelen aan boekhoudsoftware. Hierdoor worden alle verkooporders die jij ontvangt direct doorgezet naar je administratie, zodat jij daarvoor niets meer hoeft te doen. Ook beschikken boekhoudprogramma’s doorgaans over voorraadbeheer. Door dit soort slimme functies bespaar je veel tijd!

Tip: In het online boekhoudprogramma InformerOnline kun je verschillende webshops, zoals Shopify, Woo Commerce, JouwWeb, Bol.com en nog veel meer koppelen aan je boekhouding. Bovendien kun je eenvoudig je voorraad beheren.