/, Ondernemen, Online Boekhouden, Software/Wanbetalingen: zit er bovenop

Wanbetalingen: zit er bovenop

Al eerder had ik het in mijn blog over spookfacturen en wanbetalers. Als ondernemer moet je continu alert zijn op dit soort zaken die de voortgang van je bedrijf kunnen ondermijnen. Uit onderzoek blijkt dat slechts 2,2 procent van alle MKB’ers in Nederland zijn verzekerd tegen de gevolgen van wanbetalingen. En dat terwijl we er bijna allemaal wel eens mee te maken krijgen. Daarom is het zaak om goed beslagen ten ijs te komen. Niet alleen met een verzekering, maar vooral door een heldere administratie en een alerte houding voorkom je veel ellende.

Kredietwaardigheid checken

Uit onderzoek van kredietverzekeraar Atradius blijkt dat ruim 50 procent van de MKB’ers een beroep doet op de Kamer van Koophandel bij het maken van een risico-inschatting. Slechts 16 procent van de kleine MKB’ers maakt gebruik van een kredietcheck. Bij grotere bedrijven wordt dit veel vaker gedaan; in bijna 60 procent van de gevallen wordt de kredietwaardigheid van zakelijke relaties tegen het licht gehouden. De kredietwaardigheid van een klant checken is een kleine moeite en geeft je veel inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf. Doe dit overigens niet alleen bij een nieuwe klant. Ook bij je bestaande klanten kan het (tijdelijk) wat minder lopen. Door af en toe een vinger aan de pols te houden, kun je inschatten of het bedrijf waarmee je samenwerkt op de rand van de afgrond staat. Want meestal hoor je pas dat het helemaal mis is, als het eigenlijk al te laat is.

Alarmbellen

Soms zijn er al een paar alarmbelletjes afgegaan voordat het bericht komt dat een bedrijf failliet is. Train jezelf alert te zijn op signalen, zoals klanten die smoesjes gaan verzinnen, ineens niet of lastig bereikbaar zijn, je niet terugbellen of steeds beloven te betalen en het uiteindelijk pas veel later doen. In plaats van een herinnering sturen, kun je de klant misschien eens bellen. Vraag gewoonweg hoe het komt dat de betalingen steeds later binnen komen of er steeds iets tussen komt waardoor de betaling wordt uitgesteld. Soms is het goed om wederzijds begrip te kweken. Dat komt je werkrelatie alleen maar ten goede. Maak duidelijke afspraken en zet ze op papier. Reageert een klant echter niet meer op jouw telefoontjes en verzoeken om terug te bellen, trek dan je conclusies en stuur een aanmaning.

Automatisch keurige reminder

Een derde van de kleinere bedrijven maakt regelmatig gebruik van incassodiensten, blijkt uit het onderzoek van Atradius. Zover hoeft het, als je zelf oplettend bent, vaak niet te komen. Met een online boekhoudprogramma heb je niet alleen het overzicht van wie wel of niet op tijd betaalt, maar kun je zelfs automatisch herinneringen en aanmaningen versturen. Je hebt er zelf geen omkijken naar terwijl de klant snel een keurige reminder ontvangt. Hoe sneller je reageert als een rekening buiten de maximale betalingstermijn komt, hoe eerder je de betaling binnen hebt, is mijn ervaring. Je laat de klant weten dat jij je zaakjes op orde hebt en er bovenop zit. Een teken van een alerte ondernemer, die staat voor zijn zaak!

Door | 2017-03-22T11:40:01+00:00 16 oktober 2013|Boekhouden, Ondernemen, Online Boekhouden, Software|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.