Social media inzetten voor je bedrijf (2019)

Social media: iedereen kent het en bijna iedereen gebruikt het anno 2019. Online is een goede manier om jouw bedrijf te promoten, want 96% van de Nederlanders boven de 15 jaar heeft internet in Nederland. Van LinkedIn tot YouTube en van Twitter tot Instagram: de keuze is reuze! Maar wat past nou bij jouw bedrijf en hoe zet je welk medium het beste in? In deze blog vertellen we er alles over.

Natuurlijk zijn er verschillende social media platformen die elk anders kunnen worden ingezet, maar voor elk platform zijn er wel algemene regels. Zo moet je niet:

  • Volgers kopen, dit verpest je echtheid op social media;
  • Heel veel delen in een klein tijdsbestek, hierdoor gaan volgers zich aan je storen;
  • Alleen over je merk praten, probeer ook bijvoorbeeld persoonlijke verhalen te vertellen;
  • Alle platformen tegelijkertijd inzetten met hetzelfde bericht, probeer iets te variëren in tijd of bericht;
  • Berichten kopiëren van anderen, dit is naast illegaal in sommige gevallen ook niet goed voor jouw authenticiteit;
  • Foto’s van Google gebruiken. Deze foto’s zijn meestal auteursrechtelijk beschermd en voor je het weet krijg je een fikse boete. Maak eigen foto’s of maak gebruik van stockfoto’s.

Houd deze tips in je achterhoofd als je content gaat maken voor social media. Hieronder bespreken we de meest gebruikte social media platformen in Nederland in 2019 en of het bij jouw bedrijf past.

Facebook

Gebruikers in Nederland: 10,1 miljoen, 6,8 miljoen dagelijks

Facebook is een van de grootste social media platformen in Nederland, en heel veel mensen hebben een account. Toch dalen de gebruikers op Facebook met 640.000 mensen in Nederland binnen een jaar. De daling is vooral te zien in de leeftijdscategorie 15-19 jaar en 20-39 jaar. De voornaamste redenen zijn geen vertrouwen in het platform, te veel nepnieuws of simpelweg een ander socialmediaplatform simpelweg leuker vinden.

Maar wat betekent dit voor jouw bedrijf? Het wordt nog steeds dagelijks gebruikt door ongeveer 7 miljoen Nederlanders, dus het is best handig om toch op Facebook een bedrijfsaccount aan te maken. Hier kun je dan je volgers updaten over nieuwtjes uit jouw bedrijf, foto’s en video’s delen, kunnen klanten recensies achterlaten en jouw contactgegevens vinden. Bedenk wel dat het misschien handig is, als je ook een jongere doelgroep wilt aanspreken, om een ander platform naast Facebook te gebruiken. Facebook is geschikt voor alle bedrijven, want het is heel veelzijdig social media. Zo kan je berichten maken met alleen tekst, met een foto of met een video, kan je evenementen aanmaken en kunnen volgers berichten delen.

Twitter

Gebruikers in Nederland: 2,5 miljoen gebruikers, 908.000 dagelijks

Twitter is een social media platform die vooral op korte stukken tekst plaatsen is gebaseerd. In het begin mochten gebruikers maar een ‘tweet’ (stuk tekst) met maximaal 140 tekens plaatsen, sinds september 2017 is dat verdubbeld naar 280 tekens. Twitter krimpt de afgelopen jaren steeds meer qua gebruikers, zo zijn er afgelopen jaar de gebruikers in Nederland gedaald met 280.000 gebruikers. Voor in de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar haken veel Twitteraars af. Voornaamste redenen daarvoor zijn te veel nepnieuws, geen vertrouwen in het platform en geen vertrouwen in de berichten.

Bedrijven die veel baat hebben aan Twitter zijn bedrijven die vaak nieuws delen, of veel updates hebben en die willen delen. Ook als bedrijven één op één willen reageren op vragen van een gebruiker is Twitter een goed platform. Een voorbeeld van bedrijven zijn de NS, die hier makkelijk kunnen delen als er een storing is of vragen makkelijk kan beantwoorden van reizigers.

Instagram

Gebruikers in Nederland: 4,9 miljoen, 2,7 miljoen dagelijks

Instagram is een platform die zich vooral leent voor foto’s met een tekst eronder. Van alle social media in platformen groeit Instagram het hardst, zo zijn er in één jaar 830.000 gebruikers bijgekomen. Sinds 2013, toen het platform werd geïntroduceerd, is het platform alleen maar gegroeid. Instagram is vooral populair bij gebruikers onder de 40 jaar en is nu als een na meest gebruikt bij de leeftijdscategorie 15 tot en met 19 jaar (na WhatsApp).

Als je als bedrijf vooral jongeren wilt aanspreken, is Instagram onmisbaar. Let wel op, want je moet wel goede foto’s erop zetten die duidelijk en mooi zijn, anders haken mensen snel af. Maak je zelf producten of heb je bijvoorbeeld een horecabedrijf? Dan kun je daar foto’s van delen. Verkoop je niet tastbare dingen? Dan kun je Instagram inzetten voor bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Je kunt ook als bedrijf Instagram stories (dit zijn foto’s of korte video’s die na 24 uur van het platform verdwijnen) gebruiken voor bijvoorbeeld een evenement.

YouTube

Gebruikers in Nederland: 8,7 miljoen, 2,4 miljoen dagelijks

YouTube is een videoplatform, iedereen kan daar zelf video’s plaatsen na het aanmaken van een account. Het platform groeit nog steeds hard in Nederland (+720.000). YouTube is de afgelopen jaren stabiel gebleven qua gebruikers, maar zit nu weer meer in de lift. Dit kan te maken hebben met het aantal vloggers dat steeds meer televisiezenders ook aandacht aan YouTube besteden of de hogere kwaliteit video’s.

Vooral voor videograven is YouTube ideaal, want daar kunnen ze hun eigen creaties uploaden en delen met de wereld. Maar ook voor andere bedrijven is YouTube interessant: zo kun je een film maken of laten maken over je bedrijf, producten, services, winkels, zaken of personeel. De mogelijkheden zijn eindeloos. Houd het echter wel professioneel.

LinkedIn

Gebruikers in Nederland: 4,6 miljoen, 611.000 dagelijks

Hét zakelijke social media platform van Nederland. Op LinkedIn kunnen mensen zakelijk contact leggen, werk zoeken, hun cv laten zien en bedrijven volgen die ze interessant vinden. LinkedIn heeft het afgelopen jaar 250.000 gebruikers in Nederland erbij gekregen. Het platform is de afgelopen jaren stabiel gebleven qua gebruikers, maar Instagram heeft het afgelopen jaar wel LinkedIn ingehaald qua gebruikers in Nederland.

Als corporate bedrijf is het handig om je zakelijke nieuws hier te delen. LinkedIn is ook heel handig om te netwerken, dus als je iemand zoekt (bijvoorbeeld zzp’er of in loondienst), dan is dit het platform!

Snapchat

Gebruikers in Nederland: 2,4 miljoen, 1,3 miljoen dagelijks

Snapchat is een platform waarmee gebruikers foto’s of video’s kunnen delen voor een bepaalde periode, daarna verdwijnt de desbetreffende video of foto van het platform. Het wordt vooral onder jongeren gebruikt. Het gebruik is sinds Snapchat geïntroduceerd is voor het eerst gedaald, namelijk met 75.000 gebruikers. Dit kan te wijten zijn aan Instagram stories in 2016, die als het ware hetzelfde doet als Snapchat.

Snapchat is een wat lastiger platform om te gebruiken voor je bedrijf. Is je doelgroep specifiek tussen de 15 en 19 jaar? Dan kun je proberen Snapchat te gebruiken om meer binding te maken met je doelgroep. Je kunt je dan bijvoorbeeld verdiepen in filters en lenzen in de stijl van jouw bedrijf die gebruikers zelf kunnen gebruiken bij hun verhalen. Als je een andere doelgroep hebt, kun je je beter oriënteren op andere platformen.

WhatsApp

Gebruikers in Nederland: 11,9 miljoen, 9,1 miljoen dagelijks

Hè, WhatsApp gebruiken voor je bedrijf? Jazeker, dat kan. Deze berichtenapp heeft veruit de meeste gebruikers in Nederland van alle social media. Zo is het platform met 380.000 gegroeid in een jaar.

Maar hoe zet je WhatsApp in voor je bedrijf? Hierbij kun je vooral denken aan servicegerichte doeleinden. Bijvoorbeeld voor vragen van klanten, statusupdates doorgeven van een verzending of een bevestiging van een boeking (dit doet KLM bijvoorbeeld al).

Hopelijk geeft deze blog wat opheldering in het oerwoud dat social media heet. Het belangrijkste is natuurlijk om te kijken wat bij jouw bedrijf past, of het goed voelt om het platform te gebruiken en of je doelgroep jou weet te vinden op de desbetreffende social media. Daarna ku   n je je verdiepen op een goede strategie. Meer over dit onderwerp vind je op onze blog.

 

social media research, newcom

De feiten en cijfers in deze blog komen uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, die op 26 januari 2019 is gepubliceerd. Zelf het rapport lezen? Ga dan naar de website van Newcom.