Als ZZP’er jouw online zichtbaarheid vergroten in 5 stappen!
Consumenten herkennen merken op twee verschillende manieren. Enerzijds zijn er de merken die men herkent nadat ze bijvoorbeeld een logo, advertentie, of specifiek product zien. Anderzijds zijn er ondernemingen die al worden genoemd nadat men alleen maar een bepaalde productcategorie gevraagd wordt. Denk bijvoorbeeld aan meubelen, dan komt iets als IKEA waarschijnlijk meteen naar boven, zonder dat je er aan herinnerd hoeft te worden. Hiervan kun je als bedrijf natuurlijk alleen maar dromen, en de eerste stap richting deze manier van bekendheid zet je door jouw online zichtbaarheid te vergroten! Daarom vertellen we je hoe je dat kunt doen in 5 stappen.
1. Weet waarvoor en voor wie je staat
Wat is jouw verhaal, en wie zijn jouw kopers? Dat zijn twee vragen die feilloos moet kunnen beantwoorden om je online zichtbaarheid succesvol te vergroten. Door jouw verhaal te durven delen kun je jezelf namelijk direct onderscheiden van je concurrenten, want hoe unieker het verhaal, hoe meer er over je gepraat en naar je gezocht wordt. Laat weten wat jou anders dan anderen maakt!
Bovendien is het belangrijk om precies te weten welke mensen je precies target. Iedere doelgroep heeft zijn eigen karakteristieken, en je zult dan ook goed moeten analyseren welke dat zijn voor jouw ideale klant. Welke content is interessant? Op welke manier praat je klant? Welke andere bedrijven zijn interessant voor jouw koper?
2. Richt je website optimaal in
Een goede website is 110% zeker de allerbelangrijkste tool om de online zichtbaarheid van jouw onderneming te vergroten. Denk hierbij aan de content, het design, waar je bepaalde informatie plaatst, maar ook aan het technische gedeelte. Als Google jouw website leuk vindt, ondervind je gegarandeerd resultaat van. Ga dus zeker aan de slag met wat zogenaamde SEO-cursussen, waarin je alles leert over jouw content en de rest van je website optimaliseren voor Google en de behoeften van jouw gebruiker.
Daarnaast is een onderscheidend design natuurlijk ook een belangrijk punt. Door op te durven vallen en een eigen stijl te creëren zullen mensen jouw merk eerder herkennen. Maar wat je ook doet op je website, zorg ervoor dat alles in lijn ligt met jouw hiervoor besproken verhaal, en doelgroep.
3. Profiteer van de kracht van social media
Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat, TikTok, YouTube, Twitter: nagenoeg iedereen zit wel op tenminste één van deze 7 ‘major’ social media platforms. Het is dan ook meer dan logisch dat je er als ZZP’er voor kiest om een account aan te maken op een aantal kanalen. Uiteraard hangt het weer heel erg van je doelgroep en content af welke kanalen je kiest. Check daarom altijd waar jou potentiele klanten het vaakst te vinden zijn. Zorg bovendien dat je optimaal profiteert van de algoritmes en slimmigheidjes per kanaal. Hieronder vind je een aantal tips voor de meest populaire platforms in Nederland.
- Post regelmatig;
- Gebruik veel en de juiste hashtags;
- Communiceer met andere gebruikers door te commenten, of foto’s te liken;
- Zweep je volgers op tot interactie;
- Upload op de beste tijdstippen per dag;
- Houd vast aan je verhaal;
- Plaats een call-to-action.
- Post 2-3 keer per week;
- Gebruik 3 relevante hashtags per post;
- Lok reacties uit, en vraag jouw vrienden en medewerkers om te reageren;
- Upload tussen 9:30 en 11:30;
- Optimaliseer je bedrijfsprofiel;
- Post content met waarde;
- Plaats een call-to-action.
- Post 3-5 keer per week;
- Wees kort en krachtig (100-150 karakters);
- Kom met vernieuwende content;
- Upload wanneer jij denkt dat jouw doelgroep online is, er is geen beste tijd voor het algoritme;
- Gebruik altijd video’s of foto’s
- Plaats een call-to-action.
4. Overweeg betaald adverteren
Heb jij jouw website en social media helemaal goed ingericht, en loopt het al een beetje? Dan kun je er nog voor kiezen om betaald jouw online zichtbaarheid te vergroten. Zowel bij Google als sociale media platforms beschik je over de mogelijkheid om advertenties te laten zien aan mensen die in jouw doelgroep zitten. Daarvoor betaal je dan per klik. Zo heeft een bepaalde zoekterm in Google bijvoorbeeld een bepaalde prijs, het is aan jou om te bedenken of je één klik die prijs waard vindt. Op deze manier weet je in ieder geval wel zeker dat je door de juiste personen gevonden wordt.
5. Analyseer & leer
Het allerbelangrijkste van het correct gebruiken van de hiervoor genoemde tools, is het constant analyseren van de resultaten. Via tools als Google Analytics, Google Search Console, SEMrush, SERanking of Ahrefs kun je alles wat te maken heeft met jouw website van top tot teen checken. Page views, rankings, bounce rates, ga zo maar door. Zo heb je ook vergelijkbare tools voor social media, denk hierbij aan Buffer en Sprinklr.
Door het gedrag van je gebruikers en de resultaten van je content en posts goed te analyseren ontdek waar nog verbeteringen liggen. En door constant te blijven verbeteren, zul jij merken dat jouw online zichtbaarheid in rap tempo groeit!
Online zichtbaarheid leidt tot omzet…
Hoe beter jij online zichtbaar bent als ZZP’er, hoe meer omzet je waarschijnlijk zult maken. Als ondernemer ben je verplicht om jouw omzet en andere financiële zaken netjes te verwerken in de boekhouding. Met het online boekhoudprogramma InformerOnline verstuur jij online facturen in huisstijl via een speciaal beveiligd netwerk, verwerken robots jouw financiën, en is de gevreesde btw-aangifte binnen 2 minuten gefixt.
Innovatieve ondernemers boekhouden smart met Informer. Test het nu 30 dagen gratis →