/, Ondernemen, Online Boekhouden/Incasso: een probleem met twee gezichten

Incasso: een probleem met twee gezichten

Als ondernemer blijft het een weg die je liever niet in slaat: het incassotraject. Van herinneringen en aanmaningen, tot het incassobureau en dat allemaal om je eigen geld op te halen. Toch blijken er ook bedrijven te zijn die smullen van deze trajecten en ze zien als een extra mogelijkheid om geld te verdienen.

Ondernemers willen hun geld

Het principe van het incassotraject is eigenlijk simpel. Je bent een relatie aangegaan met een klant, levert je product of dienst en in ruil daarvoor betaalt de klant jouw factuur. Helaas is de betaling hiervan in sommige gevallen niet vanzelfsprekend en blijft de ondernemer zitten met de onbetaalde facturen. Zoals ik al eerder in een blogpost meldde ziet een op de drie ondernemers het innen van dergelijke facturen als een van de grootse uitdagingen.

Na de herinnering en de aanmaning is er een termijn van 14 dagen waarna het incassobureau mag worden ingezet. Het grove geschut van het incassobureau moet de klanten alsnog laten betalen, maar zadelt hen soms ook op met torenhoge kosten. ‘Eigen schuld, dikke bult’ denken sommige bedrijven misschien, maar helaas zijn er ook bedrijven die een slaatje proberen te slaan uit wanbetalers.

Meldpunt Incasso

Tegenwoordig is een probleem pas serieus als het een meldpunt heeft. Waarschijnlijk is niet deze gedachte, maar de gigantische stroom aan incassoklachten van consumenten de reden dat de Consumentenbond het ‘Meldpunt Incasso’ in het leven heeft geroepen. Dit meldpunt stelt dat de menselijke maat in sommige incassotrajecten ver te zoeken is en dat niet alle incassobureaus de regels even nauw nemen. Zo wordt er melding gemaakt van  intimiderend gedrag van schuldeisers en brengen sommige trajecten de klant alleen nog maar verder in de schulden. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor de consumentenwereld en zijn er ook in de B2B omgeving negatieve ervaringen met incasso’s. Zulke bedrijven proberen nog eens extra te verdienen over de rug van wanbetalers, iets wat naar mijn mening niet de bedoeling is van het incassotraject.

Blijf waarde hechten aan je klanten

Sommige bedrijven en incassobureaus beschouwen het incassotraject als een extra verdienmodel en zijn het ware doel compleet uit het oog verloren. Een incassoprocedure moet volgens mij de klant in staat stellen zijn schuld af te lossen, om vervolgens de relatie weer (jarenlang) voort te zetten. Als een incassotraject dusdanig wordt uitgevoerd dat de klant de relatie wil beëindigen is de schade voor jouw bedrijf misschien nog wel groter dan een niet geïncasseerde factuur. Natuurlijk zijn er ook situaties waarbij de betalingsproblemen met bepaalde klanten onoverkomelijk zijn en is een afscheid misschien wel de beste oplossing.

Probeer, ondanks dat de ‘schuld’ bij de wanbetaler ligt, toch respect te hebben voor de klant en probeer je te richten op een stabiele relatie voor de lange termijn. Kies daarom een incassopartner die de menselijke maat niet uit het oog verliest, maar wel weet waar het omgaat: de betaling van de factuur. Een bedrijf dat rechtvaardig, maar bovenal waardig omgaat met haar debiteuren zal uiteindelijk op meer begrip en sympathie kunnen rekenen dan een respectloze bloeddorstige incassomachine.

Door | 2017-07-07T14:47:57+00:00 18 augustus 2015|Boekhouden, Ondernemen, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.