Overstappen

Eenvoudig overstappen naar InformerOnline

Wil je overstappen naar InformerOnline? Bekijk dan op deze pagina hoe je de overstap van je huidige boekhoudoplossing goed kunt laten verlopen via een aantal imports.

Overzicht

Wat kan ik allemaal importeren in InformerOnline?

Om niet helemaal vanaf nul te beginnen in je nieuwe Informer-administratie, zijn er een aantal importmogelijkheden. De volgende zaken kunnen worden geïmporteerd.
1. Verkoopfacturen
Het is aan te raden om verkoopfacturen te maken via Informer als je met het boekhoudprogramma werkt. Heb je echter ook nog verkoopfacturen ergens anders gemaakt en wil je deze in Informer importeren, dan doe je dit als volgt:
  • Klik in je Informer-administratie op Geavanceerd.
  • Hier klik je op 30. Verkoopboek.
  • Klik dan op het uploadknopje rechtsboven.
  • Selecteer verkoopfacturen in PDF-formaat vanuit je bestanden.
  • Verwerk de facturen door informatie aan te vullen.
Wil je de facturen ook op de status Betaald krijgen? Zorg dan dat je ook alle bijbehorende bankmutaties inlaadt via Bank/Kas. Vervolgens kun je deze koppelen aan de facturen.
2. Inkoopfacturen en bonnetjes
De inkoopfacturen en bonnetjes laad je in op precies dezelfde manier waarop je het vanaf nu altijd Informer gaat doen. Namelijk door de volgende stappen te volgen:

Facturen
  • Klik op Uitgaven en dan op Facturen.
  • Upload via de uploadknop alle inkoopfacturen die je in je bestanden hebt staan.
  • Boek de facturen op de juiste categorie, het herkennen gaat automatisch als je Scan&Herken gebruikt.
Bonnetjes
  • Maak een foto van een bonnetje (optioneel).
  • Upload foto’s van bonnetjes via de Informer-app op je mobiel in de administratie.
Voor zowel de bonnetjes als inkoopfacturen geldt dat je deze volledig verwerkt door ze te koppelen aan een betaling in Bank/Kas.
3. Bankmutaties
Er zijn drie manieren om je bankmutaties in te laden. Namelijk via een directe koppeling, speciale bestanden, of door ze handmatig aan te maken.

Directe koppeling
  • Voeg een bankrekening toe via Instellingen > Bankrekeningen.
  • Maak een koppeling met jouw bank via Instellingen > Bankkoppelingen.
  • Volg de verificatiestappen van je bank.
  • De transacties worden vanaf nu iedere dag automatisch ingeladen.
Speciale bestanden
  • Voeg een bankrekening toe via Instellingen > Bankrekeningen.
  • Download CAMT.053 of MT.940 bestanden bij je bank (afhankelijk per bank).
  • Upload de bankbestanden onder Bank/Kas > Bankmutaties uploaden.
  • Let op: dit moet je voor iedere periode dan opnieuw doen, vandaar dat de koppeling eerder aan te raden is.
Handmatig
  • Voeg een bankrekening toe via Instellingen > Bankrekeningen.
  • Ga naar Bank/Kas.
  • Klik op Nieuw.
  • Maak een transactie aan.
  • Let op: dit moet je dus doen voor iedere transactie, vandaar dat de koppeling of het gebruik van de bestanden eerder aan te raden is.
4. Relaties, artikelen & losse boekstukken
Ook kun je relaties, artikelen en losse boekstukken importeren in InformerOnline. Hiervoor moet je bepaalde handleidingen volgen. Deze vind je hieronder:
5. Rekeningschema (voor financieel adviseurs)
Heb jij als financieel adviseur een gratis accountancyportaal? Dan kun je je eigen rekeningschema uploaden in plaats van gebruik te maken van het standaard rekeningschema.

Zo importeer je jouw eigen rekeningschema

Persoonlijke hulp nodig bij het overstappen?

Plan een gratis gesprek