Home/Boekhouden, Online Boekhouden, Software/Ga jij online boekhouden in 2016?

Ga jij online boekhouden in 2016?

Steeds meer applicaties vinden hun weg van traditionele software op lokale systemen naar flexibele services in een cloud omgeving. Waar ontwikkelaars de laatste jaren veel geïnvesteerd hebben in de werking en veiligheid van cloudoplossingen lijken steeds meer particulieren en bedrijven ‘de cloud’ te omarmen. Maar de cloud is nog niet voor iedereen hetzelfde, de een vliegt al rond op zijn of haar roze wolk, de ander vindt het nog meer op een donkergrijze onweerswolk lijken. Hoe zorg je ervoor dat jouw offline boekhouding in 2016 soepel online verder loopt? Die vraag beantwoord ik vandaag!

Online boekhouden

Zoals ik in een eerdere blog al schreef kiezen ook steeds meer ondernemers voor online boekhouden. De voordelen van SaaS (software met automatisch onderhoud en updaten), de flexibiliteit van altijd en overal inloggen en de nodige technische ontwikkelingen zorgen ervoor dat steeds meer bedrijven hun boekhouding graag online bijwerken.

Toch zijn er nog veel onduidelijkheden over de overstap van offline naar online. Omdat een online boekhoudprogramma over het algemeen een iets andere opzet heeft dan offline software, kan de boekhouding vaak niet in één keer worden overgegooid. Omdat dit het vraagstuk of een overstap op online boekhouden de moeite waard is sommige ondernemers in twijfel brengt, laat ik vandaag zien hoe je in 2016 direct verder kunt met InformerOnline.

Rekeningschema

Je kent het wel, je gebruikt al jarenlang hetzelfde rekeningschema en je kent zo’n beetje ieder grootboekrekeningnummer uit je hoofd. Dan kan de overstap naar een ander programma met nieuwe nummers best lastig zijn. Met InformerOnline kun je gewoon verder met je vertrouwde rekeningschema door het te exporteren uit je huidige systeem en simpelweg te laten importeren in InformerOnline.

Relaties

Na een aantal jaar heb je als bedrijf waarschijnlijk aardig wat andere partijen ontmoet. Alle contactgegevens van partijen waar je een in- of verkoopfactuur mee hebt gedeeld wil je natuurlijk graag meenemen naar je nieuwe systeem. Daarom kun je met InformerOnline eenvoudig je huidige relaties importeren via onze speciale importwizard.

Artikelen en diensten

Als ondernemer zet je waarschijnlijk vaak dezelfde artikelen of diensten op je verkoopfactuur. Al deze artikelen en diensten hebben een eigen prijs en BTW-code meegekregen. Het is natuurlijk erg frustrerend als je al deze artikelen en diensten in je nieuwe boekhoudprogramma weer opnieuw moet invoeren. Daarom kun je met behulp van de importwizard van InformerOnline ook al je artikelen en diensten importeren.

Je financiële data

Als je besluit om op 1 januari 2016 een online boekhouding te voeren, moet je natuurlijk wel de eindbalans van 2015 invoeren als beginbalans in je nieuwe online boekhoudprogramma. Met InformerOnline gaat dit erg eenvoudig, zo kun je zelfs je debiteuren en crediteuren op regelniveau invoeren. Op die manier kun je in de eerste week van januari direct online verder gaan met je boekhouding.

Ook je verkoopfacturen kun je naadloos laten aansluiten op de huidige offline situatie. Met InformerOnline kun je met de layout-editor eenvoudig logo’s en briefpapier uploaden om een frisse (oude of nieuwe) factuur te maken. Ook je factuurnummers kun je in het nieuwe jaar precies verder laten gaan waar je ze in 2015 hebt laten stoppen!

Oude facturen, balansen en overige documenten

Als je de overstap naar online boekhouden gemaakt hebt kun je direct profiteren van alle handige technische innovaties. Maar zonder verleden geen toekomst. Waarschijnlijk zijn er nog situaties waarin je de getallen van voorgaande jaren of de oude facturen van klanten in wilt zien. Om te voorkomen dat je dan altijd bent aangewezen op een oude back-up van je offline boekhoudprogramma kun je er voor zorgen dat je ook deze gegevens altijd bij de hand hebt. InformerOnline biedt je namelijk de kans om documenten in een archief op te slaan. De gegevens van dit archief worden ook op de servers van Informer opgeslagen (volgens de richtlijnen van Zeker-Online) en zijn daardoor altijd en overal beschikbaar.

Bovendien is het in InformerOnline mogelijk om specifieke documenten te koppelen aan een bepaalde relatie. Zo kun je dus je oude verkoopfacturen koppelen aan de bijbehorende relaties om deze altijd inzichtelijk te houden als je een nieuwe verkoopfactuur wilt maken.

Ook oude balansen, Winst- en Verliesrekeningen of andere documenten (zoals contracten of polissen) kun je op deze manier opslaan om nooit het overzicht kwijt te raken.

Overstappen in 2016?

Veel ondernemers zijn nog niet helemaal comfortabel met een overstap van offline naar online en houden alles nog liever bij het vertrouwde boekhoudsysteem. Natuurlijk is dit ieders goed recht, maar toch is het zonder dat deze ondernemers niet profiteren van alle handige functies van online boekhouden.

Laat je informeren over de mogelijkheden van online boekhouden, bijvoorbeeld via de speciale InformerOnline webinar. Wil je liever een persoonlijke demonstratie dan is dit natuurlijk ook mogelijk. Om te beginnen zou je ook het ebook Zelf Boekhouden kunnen downloaden of bekijk de speciale overstaphandleiding.

 

lees het gratis ebook over zelf boekhouden

Door | 2017-03-22T11:02:44+00:00 11 december 2015|Boekhouden, Online Boekhouden, Software|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.