Een huisstijl ontwerpen doe je zo!

Een sterke huisstijl bepaalt het imago van je onderneming. Niet alleen onderscheidt het je van de concurrentie, het helpt ook om klanten te overtuigen van jouw professionaliteit. Het ontwerpen van een huisstijl gaat verder dan het maken van een logo. Het kost tijd en creativiteit om te bouwen aan een consistente uitstraling. Wij helpen je op weg met 5 handige tips.

Iedereen kent de ‘swoosh’ van Nike. Zelfs de naam is niet meer nodig om het merk overal te herkennen. Het werd in 1971 ontworpen door Carolyn Davidson, een studente grafische vormgeving, en ze verdiende er 35 dollar mee. Maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Davidson werd nog lange tijd betrokken bij het doorontwikkelen van Nike’s huisstijl en bewaakte het design kritisch tot in alle uitingen van het sportmerk. Inmiddels heeft het design een marktwaarde van 26 miljard dollar; tel uit je winst.

Een huisstijl is meer dan een logo

Zo makkelijk als logo van Nike lijkt, is het uiteraard niet. Het ontwerpen van een ‘corporate design’, zoals huisstijlontwerp in vaktermen wordt genoemd, is een avontuur dat veel verder gaat dan het bedenken van een logo. Over het algemeen begint het creatieve proces wel bij zo’n beeldmerk, omdat dat het vlaggenschip van de huisstijl is. Maar naast het logo moet je ook aan de slag met:

  • Typografie. Welke letterstijl past het best bij jouw diensten en producten? Ga je voor een serieus ogende Helvetica, of kies je het speelse Bradley Hand? Wat je ook doet, kies liever niet voor Comic Sans. Tenzij je een kinderdagverblijf runt, misschien. Soms wekt een miniem detail in een lettertype al een emotie op die nét het verschil maakt. Ooit gemerkt dat de letters g en l Google één pixel zijn verschoven omdat de consument er een beter gevoel bij had? 
  • Vorm. De uitstraling van je organisatie wordt ook bepaald door hoe je met vormen omgaat. Zit er in het logo een specifieke vorm (bijvoorbeeld een randje, een vierkantje of afgeronde letters?), laat dit dan ook terugkomen in andere aspecten van de huisstijl. Denk aan voetnoten, visitekaartjes of de randen van foto’s op je site en in brochures.
  • Beeld. Hoe laat je in foto’s en illustraties zien waar jouw onderneming voor staat? Vaak wordt vergeten dat beeld een eerste en onuitwisbare indruk maakt. Denk daar dus goed over na en investeer in het maken van eigen uniek beeldmateriaal, in plaats van een licentie op saaie stockfoto’s. Heb je hier het budget niet voor? Dan kun je altijd kiezen voor gratis, creatieve alternatieve stockfoto-sites, zoals Unsplash of Pixabay.
  • Kleur. Het kiezen van een kleur voor de huisstijl is vakwerk, want alle bekende kleursystemen voor online gebruik (RGB en hexadecimaal), print (CMYK en PMS) of coating en plastic (RAL) moeten precies op elkaar aansluiten. Zodat jouw huisstijl ook écht overal dezelfde kleur laat zien – zowel online als offline.
  • Tone of voice. Hoe spreek je je doelgroep aan in de huisstijl? Kies je voor een hip logo met een catchy slogan, of wil je zakelijkheid uitstralen? Kijk eens op deze site om meer te lezen over de juiste tone of voice.
  • Brand voice. Iets heel nieuws binnen de aanpak van een huisstijl is de manier waarop jouw onderneming ‘klinkt’ op slimme apparaten. Er komen steeds meer mogelijkheden om op spraakassistenten als Google Home of Amazon’s Alexa teksten uit naam van jouw merk te laten spreken, bijvoorbeeld als een digitale directiesecretaresse of receptioniste. Met inmiddels ruim 1,5 miljoen van dit soort apparaten in Nederlandse huishoudens is het slim om goed na te denken over hoe die stemmen klinken en wat ze zeggen.

5 tips voor een perfect passende huisstijl

Als je alle hierboven genoemde aspecten rondom een huisstijl hebt uitgedacht, hoe pas je die dan toe in het vervolgtraject? Ben je een startende ondernemer, dan kun je de huisstijl letterlijk van de grond af opbouwen voor je doelgroep. Maar wat als je – zeker in deze veranderende economie – de stap van offline naar online maakt, en je huisstijl op het internet niet goed uit de verf komt? Laat je in beide situaties inspireren door deze 5 tips:

  1. Denk na over je identiteit

Op welke doelgroep richt jij je, en welke uitstraling past daar het best bij? De huisstijl zegt niet alleen iets over jouw bedrijf, ook over jou als ondernemer. Natuurlijk kun je je laten inspireren door hoe concurrenten het aanpakken, maar kijk uit met klakkeloos kopiëren – voor je het weet komt jouw boodschap heel anders aan bij de klant. 

  1. Pas op voor juridische aspecten

Laat je niet onaangenaam verrassen door juridische valkuilen. Een grafisch ontwerp valt onder het auteursrecht. Heb je een logo of complete huisstijl laten ontwerpen door een externe vormgever, maak dan goede afspraken over het intellectuele eigendom. Hier vind je meer informatie over het auteursrecht.

  1. Kies voor eenvoud

Maak je huisstijl niet nodeloos ingewikkeld. Een consument of zakelijke klant ziet het liefst eenvoud in een tijdloos design. Kijk hoe andere merken het aanpakken en zoek daarin de inspiratie die past bij de uitstraling die jij wilt overbrengen.

  1. Blijf doorontwikkelen

Laat je huisstijl niet jarenlang verstoffen. De economie en samenleving veranderen, dus ook de manier waarop consumenten ‘kijken’ naar logo’s en merkuitstraling. Soms is een kleine aanpassing in de huisstijl al genoeg om weer fris en fruitig op te vallen in de markt.

  1. Besteed het ontwerpen uit

Natuurlijk is het verleidelijk om voor een paar tientjes een beeldmerk te maken op een logomaker-website, maar vergis je niet. Een huisstijl moet overtuigend zijn en leiden tot succes. Dat vraagt om  specialistische kennis en inzichten. Besteed daarom het ontwerpen van je huisstijl uit. Er zijn grafische ontwerpbureaus voor grote en kleinere budgetten, maar uiteindelijk maak je met hun professionele begeleiding wél het verschil.

Huisstijl op je facturen!

Naast het feit dat je voor een mooie huisstijl zorgt moet je natuurlijk ook de financiële zaken niet vergeten. Met online boekhoudprogramma InformerOnline is het ongelofelijk eenvoudig om bijvoorbeeld online facturen te versturen in jouw huisstijl. Bovendien is de btw aangifte binnen 2 minuten geregeld. Start nu met tijd besparen en probeer het heel 2020 gratis!