Helpdesk

  1. Home
  2. Helpdesk
  3. Uitgaven
  4. Uitgaven registreren

Uitgaven registreren

Door naast je inkomsten ook je uitgaven in InformerOnline te registreren, heb je een aantal voordelen. Zo kan je bijvoorbeeld vanuit het BTW-overzicht niet alleen eenvoudig je aangifte omzetbelasting indienen, maar bouw je tevens een historie van je inkomsten én uitgaven op. Hierdoor kun je de prestaties van je bedrijf over verschillende periodes met elkaar vergelijken, wat waardevolle informatie oplevert voor je bedrijfsvoering.

Om een uitgave te registreren, ga je in het menu aan de linkerkant naar “Uitgaven” en klik je vervolgens boven het uitgavenoverzicht op de knop “Nieuw”.

Vul in het veld onder “Crediteur” de naam van de leverancier in. Indien de relatie al in het systeem staat, kun je deze uit de getoonde relaties selecteren. Wanneer het om een nieuwe relatie gaat, klik je op de ‘+’ om de relatie aan te maken.

Vervolgens neem je de gegevens over zoals deze op de factuur staan. De velden “Factuurdatum”, “Vervaldatum”, “Factuurnummer” en “Factuurtotaal” vul je met deze gegevens in. Het factuurtotaal fungeert als controlemiddel bij het toevoegen van de factuurregels, wat we zo gaan doen.

Bij de optie “Standaard inclusief BTW” geef je aan of de bedragen van de factuurregels inclusief of exclusief BTW zijn.

De volgende stap is om de factuurregels toe te voegen. Deze regels neem je over van de ontvangen factuur, waarbij je in het veld van “Omschrijving” het artikel of een omschrijving van de dienst invult, in het veld erna het bedrag (inclusief of exclusief BTW, afhankelijk van wat je bij “Standaard inclusief BTW” hebt aangegeven) en selecteer je het BTW-tarief dat eraan gekoppeld is. Per factuurregel kies je ook een grootboekrekening (categorie) waarin je deze kosten wilt boeken. Doordat je de kosten niet op één hoop gooit, kan je inzichtelijk krijgen waar je geld aan wordt uitgegeven.

Wanneer alle factuurregels zijn toegevoegd, kan je vervolgens een pdf van de factuur uploaden. Hierdoor wordt alles bij elkaar gehouden en is het ook voor de accountant makkelijk te controleren wat je hebt ingevuld. Je kan het pfd-bestand uploaden door het bestand in het kader te slepen of door op de knop “Upload document” te klikken. Wanneer het bestand is toegevoegd, klik je vervolgens op de knop “Opslaan”.

Deze uitgave is nu geregistreerd, waarna je de betaling via “Betalingen” met deze uitgave kunt koppelen.

Was this article helpful to you? Yes 1 No 2