///Factuur maken

Helpdesk

  1. Home
  2. Helpdesk
  3. Factureren
  4. Factuur maken

Factuur maken

Met InformerOnline kan je binnen een paar stappen een factuur aanmaken. Hiervoor klik je in het menu aan de linkerkant op “Verkoopfacturen” en vervolgens boven het facturenoverzicht op de knop “Nieuw”.

Allereerst koppelen we een relatie aan de factuur door met de muis over “Selecteer een klant” te bewegen en vervolgens het veld aan te klikken. Uit het overzicht selecteer je een relatie of je zoekt deze op via het zoekveld.
Als de relatie nog niet in het systeem staat, kan je deze direct aanmaken door op de knop “Nieuwe relatie” te klikken. Wanneer er ook een contactpersoon is aangemaakt, kan deze eveneens op het document worden gezet.

Bij “Factuurdatum” wordt automatisch de dag van vandaag getoond, maar die kan worden aangepast door op het veld te klikken.

Bij “Betaalconditie” staat de standaard ingestelde betaalconditie, maar deze kan je per factuur aanpassen.
Wanneer je een andere betaalconditie instelt, zal je zien dat bij “Vervaldagen” ook een ander getal komt te staan en dat de vervaldatum automatisch wordt aangepast.
Hier heb je verder dus geen omkijken naar. Bij “Referentie” kan je desgewenst nog een referentie invullen, maar dit veld is niet verplicht.

Onder het ingeklapte menu van “Extra opties” geef je aan of de factuur een inclusief of exclusief BTW factuur betreft.
Standaard staat deze instelling op exclusief BTW, wat gebruikelijk is voor business-to-business gebruik.
Dat wil zeggen dat de bedragen op de factuurregels exclusief BTW zijn en dat de BTW onderaan de streep wordt toegevoegd.
Bij een inclusief BTW factuur vul je de bedragen op de factuurregels inclusief BTW in. In dit geval houden we de exclusief BTW factuur aan.

Bij de factuurregels vul je de producten of diensten in die de klant afneemt of heeft afgenomen.
Stel we hebben een dienst geleverd voor 2 uur ondersteuning op locatie, dan vullen we bij “Aantal” ‘2’ in, bij “Omschrijving” bijvoorbeeld ‘Ondersteuning op locatie’,
bij “Prijs” het uurtarief exclusief BTW en vervolgens bij “Categorie” selecteren we de categorie waarop de uren geboekt moeten worden. Op die manier kan je overzichtelijk de omzet per categorie bijhouden.

Voor meerdere factuurregels klik je op “Nieuwe regel”.

Desgewenst kan je op de factuur ook nog een opmerking toevoegen. Bijvoorbeeld afspraken die op deze factuur van toepassing zijn.

Onderaan wordt de standaardtekst voor de betalingsconditie getoond, maar ook deze kan je indien nodig aanpassen door op de tekst te klikken.

Wanneer alles correct is ingevuld, klik je rechtsboven op de knop “Opslaan als concept”.

Vervolgens kan je kiezen om direct een nieuwe factuur aan te maken, de huidige factuur verder te bewerken, terug te gaan naar het facturenoverzicht (waar deze factuur nu als “concept” erbij staat) of de factuur direct te versturen.

Was this article helpful to you? Yes No 1