///Betaalbatch aanmaken en verwerken

Helpdesk

  1. Home
  2. Helpdesk
  3. Betalingen
  4. Betaalbatch aanmaken en verwerken

Betaalbatch aanmaken en verwerken

Er is veel onduidelijkheid hoe een betaalbatch werkt en de bijbehorende vervolgstappen.

1. Inkoopfacturen kunnen worden ‘betaald’ door een betaalbatch te maken. Leveranciers waarvoor een machtiging is afgegeven, kunnen niet worden meegenomen in de betaal batch.

Voordat je de batch kunt maken, dienje nog wel het IBAN nummer + BIC code te hebben ingevuld bij de financiële gegevens van de klant. Als je ook dat heeft gedaan, kun jede batch maken met het symbool van de griekse tempel (zie het met rood omkaderde linker veld)

In het volgend venster kunt je het te betalen bedrag aanpassen (bijvoorbeeld als het een deelbetaling betreft).

Daarna kun je doorklikken op “Selecteer bank”.

In bovenstaand venster kun je een bank selecteren (als u meerdere bankrekeningen hebt aangemaakt) en een betaaldatum opgeven. Standaard is de datum van vandaag ingevuld.

Vink je de box “Test bestand” aan, dan zal er geen boeking worden gemaakt in uw boekhouding.

2. Nu dien je het betaal batch te downloaden en op te sturen naar de bank. Let op: Het bestand wordt pas gedownload op het moment dat je klikt op “Download het betaal bestand”.

3. Na het aanmaken van de batch komen de facturen van de betaal batch op status “Betaald” te staan. Wanneer een klant geen toereikend saldo op zijn of haar rekening heeft staan, zal de factuur worden gestorneerd. Uitleg over de storno’s vindt je hier.

4. Het gehele bedrag van de betaling zal nu geboekt zijn op categorie “Betalingen onderweg”.  Dit overzicht is gegenereerd via Overzichten -> Grootboek -> 1220 Betalingen Onderweg.

5. Wanneer de factuur daadwerkelijk is betaald en je de bankmutaties upload binnen InformerOnline, kun je het afschrift/de afschriften die bij de facturen horen koppelen aan categorie “Betalingen onderweg” en niet aan de factuur.

6. Door de batch staan de facturen al op “Betaald” en als je het afschrift aan de factuur koppelt, betaal je de factuur dus dubbel. Wanneer je nu dus de afschriften koppelt aan categorie “Betalingen onderweg”, waar de batch op is geboekt, zal het saldo van categorie “Betalingen onderweg” weer op 0 komen, waardoor je boekhouding weer in balans is.

Wanneer je het afschrift wél boekt op de facturen:

Dan krijg je als resultaat dat de facturen dubbel betaald zijn en dus weer de status “openstaand (of te laat)” hebben.

Was this article helpful to you? Yes No 2