De 8 meest gemaakte fouten bij de BTW aangifte!

De 8 meest gemaakte fouten bij de BTW aangifte!

Het is voor verreweg de meeste ondernemers in Nederland een verplichting: BTW en de daarbij horende aangifte. Voor deze ondernemers toch altijd weer een belangrijk moment, want de Belastingdienst verwacht de BTW aangifte wel op  tijd. We hebben voor jullie de meest voorkomende fouten op de aangifte BTW op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee en zorg ervoor dat je vanaf nu onderstaande fouten niet meer maakt!

1. Betaaldatum in plaats van Factuurdatum

In de meeste gevallen wordt er bij de BTW aangifte gebruik gemaakt van het zogenaamde ‘factuurstelsel’. Dat betekent dat alle facturen die qua factuurdatum in een bepaald kwartaal vallen, ook in dát kwartaal worden meegenomen in de aangifte BTW. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde facturen. In sommige gevallen mag een ondernemer gebruik maken van het ‘kasstelsel’, waarbij wél gekeken wordt naar de betaaldatum. Een belangrijk uitgangspunt van de Belastingdienst is dat de BTW aangifte consequent gedaan wordt, dus altijd op dezelfde manier en volgens hetzelfde systeem. Toch komt het regelmatig voor dat er naar betaaldata wordt gekeken, terwijl de factuur met de factuurdatum eigenlijk in een ander kwartaal had moeten worden geboekt.

2. Verkeerde maanden meegenomen

Als ondernemer doe je in april de aangifte over kwartaal 1 (januari, februari en maart), in juli de aangifte over kwartaal 2 (april, mei en juni), in oktober aangifte over kwartaal 3 (juli, augustus en september) en in januari aangifte over kwartaal 4 (oktober, november en december). Bij sommige ondernemers zorgt dit voor verwarring en worden facturen van de maanden waarin aangifte gedaan wordt ook meegenomen, terwijl deze eigenlijk in de volgende aangifte horen.

3. Oninbare vorderingen

Met de meeste moderne boekhoudprogramma’s kun je eenvoudig je debiteurenbeheer voeren. Je kunt vaak al met één muisklik een nette en professionele herinnering of aanmaning sturen. Helaas kan het ook voorkomen dat een debiteur (iemand die jouw rekening nog moet betalen) de rekening helemaal niet meer kan betalen. In dat geval is de kans groot dat je ook de BTW die je hiervoor afgedragen hebt terug mag vragen. Helaas mag je dit niet zomaar één-twee-drie regelen en zijn er een aantal regels waar je op moet letten. Deze regels zijn per 1 januari 2017 veranderd, daarom raden we aan om dit te checken bij een expert indien dit voor jou van toepassing is.

4. Negeren speciale regelingen

In sommige gevallen kunnen ondernemers gebruik maken van speciale regelingen van de Belastingdienst. Een belangrijk voorbeeld hiervan is de zogenaamde ‘Kleine Ondernemersregeling‘ (KOR). Dit is een speciale regeling waarbij ondernemers soms geen btw hoeven af te dragen. Ondernemers die geen kennis hebben van deze speciale regelingen van de Belastingdienst kunnen daardoor veel geld mislopen.

Als je in een jaar denkt uit te komen onder dit drempelbedrag, dan mag je de Kleineondernemersregeling ook per maand verwerken. Je hoeft de correctie dan niet aan het einde van het jaar te verwerken.

5. Buitenlandse BTW

Voor de ene ondernemer is het dagelijkse kost, de ander krijgt er in zijn hele ondernemersleven nooit mee te maken: facturen uit of naar het buitenland. Voor facturen die uit het buitenland komen, of die naar het buitenland worden verstuurd, kunnen andere BTW regels gelden dan je als ondernemer in Nederland gewend bent. De Belastingdienst kijkt hierbij naar een aantal zaken, zoals het betreffende land, het type klant en het type product of dienst. Voor iedere situatie kunnen andere regels gelden en dit maakt het voor ondernemers vaak erg onoverzichtelijk en ingewikkeld. Een voorbeeld van een veelgemaakte fout is een verkeerde afhandeling van de BTW bij een aankoop in het buitenland. Op de factuur zal in principe een BTW percentage van 0% worden vermeld. In dat geval moet u de factuur opgeven in de Nederlandse BTW aangifte en betaald u over deze factuur de Nederlandse BTW. In de meeste gevallen kunt u de BTW weer aftrekken in de voorbelasting, maar sommige ondernemers maken de fout door de factuur geheel te negeren bij de BTW aangifte.

6. Zakelijke etentjes

Het is iets wat sommige ondernemers nog steeds doen: de BTW terughalen van een zakelijke lunch of diner. Toch mag dit NIET van de Belastingdienst. De Belastingdienst stelt dat de BTW niet mag worden afgetrokken als het eten en drinken worden genuttigd in een horecagelegenheid of als het verzorgd wordt door een cateraar in een speciale ruimte. Een andere gemaakte fout door ondernemer die wél weten dat deze BTW niet mag worden afgetrokken, is dat zij de bon van het zakelijke etentje weggooien. Ondanks dat de BTW niet mag worden afgetrokken, hoort de bon met de gemaakte kosten natuurlijk wel in de administratie thuis.

7. BTW over privé uitgaven meenemen

Het lijkt een overbodige opmerking, je mag de BTW van privé uitgaven niet aftrekken in je boekhouding. De meeste ondernemers zullen dit wel snappen, maar het wordt al wat lastiger bij producten die je zowel privé als zakelijk gebruikt. In principe is de regel als je iets voor de helft zakelijk en voor de helft privé betaald, je ook maar de helft aan BTW mag aftrekken.

Toch is het aan te raden om bij twijfel jouw situatie te laten checken bij een expert, zodat je precies weet wat je met de BTW moet doen.

8. Te laat!

De fout die het meest voorkomt, is misschien wel de fout die het makkelijkst te voorkomen is. De Belastingdienst verwacht de BTW aangifte op vaste tijdstippen, doorgaans één maand na het afsluiten van het kwartaal. De Belastingdienst hanteert veel waarde aan deze deadline, want zelfs elektronisch verzonden aangiften die één minuut te laat zijn, krijgen onverbiddelijk de status ‘te laat ingediend‘. En dat is zonde, want een te laat ingediende aangifte kan ondernemers een boete opleveren.

Ik heb een fout gemaakt! Wat nu?

Als je een fout hebt gemaakt op een van de BTW aangiftes ben je als ondernemer verplicht dit te melden en deze fouten te corrigeren. Echter, je kan een eenmaal ingediende BTW aangifte achteraf niet meer wijzigen. Eventuele fouten in de BTW aangifte kunnen gecorrigeerd worden met de ‘Suppletie omzetbelasting‘ van de Belastingdienst. Dit is een formulier waarop je de gemaakte fouten kunt corrigeren om de BTW aangifte kloppend te maken. In sommige gevallen is het voor de Belastingdienst niet nodig om een suppletie te doen, bijvoorbeeld als het verschil in BTW bedragen erg klein is. Je mag de correcties dan doorvoeren op de eerstvolgende BTW aangifte. Toch is het ondernemers in zulke situaties aan te raden om contact op te nemen met de Belastingdienst of een adviseur. Natuurlijk is het altijd beter om fouten te voorkomen!

Ontdek hier hoe je nooit meer fouten maakt met jouw btw-aangifte!

FAQ
Probeer Informer nu 30 dagen gratis
Probeer vrijblijvend en gratis 30 dagen alle functies van Informer.
Probeer gratis

B Corp Month - Wat houdt het in en wat betekent het voor jou als ondernemer?

B Corp Month is een wereldwijde campagne. Elk jaar slaan B Lab en de B Corp gemeenschap hun handen ineen om te vieren wat het betekent om B Corp te zijn.
Lees verder

Sneller winstaangifte doen dankzij de koppeling tussen Nextens en Informer

Dankzij de koppeling tussen Nextens en Informer upload je eenvoudig een brugstaat van je Informer-administrayie in de aangiftesoftware, dat bespaart veel tijd.
Lees verder

Informer en Advies voor Stichtingen lanceren rekeningschema voor ANBI’s

Waar stichtingen eerst zelf hun rekeningschema moesten aanpassen, is er nu een speciaal rekeningschema voor ANBI-stichtingen beschikbaar gesteld in Informer.
Lees verder

Probeer Informer nu 30 dagen gratis!

Probeer het gratis