Home/Algemeen, Boekhouden, BTW, Ondernemen, Tips/De 6 meest gemaakte fouten bij de BTW aangifte!

De 6 meest gemaakte fouten bij de BTW aangifte!

Met het afsluiten van de maand september is er ook een einde gekomen aan het derde kwartaal van 2015. Voor ondernemers toch altijd weer een belangrijk moment, want de Belastingdienst verwacht dan meestal binnen een aantal weken de BTW aangifte. We hebben voor jullie de meest voorkomende fouten op de aangifte BTW op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee en zorg ervoor dat je vanaf nu onderstaande fouten niet meer maakt!

1. Betaaldatum in plaats van Factuurdatum

In de meeste gevallen wordt er bij de BTW aangifte gebruik gemaakt van het zogenaamde ‘factuurstelsel’. Dat betekent dat alle facturen die qua factuurdatum in een bepaald kwartaal vallen, ook in dàt kwartaal worden meegenomen in de aangifte BTW. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde facturen. In sommige gevallen mag een ondernemer gebruik maken van het ‘kasstelsel’, waarbij wèl gekeken wordt naar de betaaldatum. Een belangrijk uitgangspunt van de Belastingdienst is dat de BTW aangifte consequent gedaan wordt, dus altijd op dezelfde manier en volgens hetzelfde systeem. Toch komt het regelmatig voor dat er naar betaaldata wordt gekeken, terwijl de factuur met de factuurdatum eigenlijk in een ander kwartaal had moeten worden geboekt.

2. Verkeerde maanden meegenomen

Als ondernemer doe je in april de aangifte over kwartaal 1 (januari, februari en maart), in juli de aangifte over kwartaal 2 (april, mei en juni), in oktober aangifte over kwartaal 3 (juli, augustus en september) en in januari aangifte over kwartaal 4 (oktober, november en december). Bij sommige ondernemers zorgt dit voor verwarring en worden facturen van de maanden waarin aangifte gedaan wordt ook meegenomen, terwijl deze eigenlijk in de volgende aangifte horen.

3. Negeren speciale regelingen

In sommige gevallen kunnen ondernemers gebruik maken van speciale regelingen van de Belastingdienst. Een belangrijk voorbeeld hiervan is de zogenaamde ‘Kleine Ondernemersregeling’. Dit is een speciale regeling waarbij ondernemers die in een jaar minder dan €1.883 BTW moeten betalen in aanmerking kunnen komen voor belastingvermindering. Ondernemers die geen kennis hebben van deze speciale regelingen van de Belastingdienst kunnen daardoor veel geld mislopen.

4. Buitenlandse BTW

Voor de ene ondernemer is het dagelijkse kost, de ander krijgt er in zijn hele ondernemersleven nooit mee te maken: facturen uit of naar het buitenland. Voor facturen die uit het buitenland komen, of die naar het buitenland worden verstuurd, kunnen andere BTW regels gelden dan je als ondernemer in Nederland gewend bent. De Belastingdienst kijkt hierbij naar een aantal zaken, zoals het betreffende land, het type klant en het type product of dienst. Voor iedere situatie kunnen andere regels gelden en dit maakt het voor ondernemers vaak erg onoverzichtelijk en ingewikkeld. Een voorbeeld van een veelgemaakte fout is een verkeerde afhandeling van de BTW bij een aankoop in het buitenland. Op de factuur zal in principe een BTW percentage van 0% worden vermeld. In dat geval moet u de factuur opgeven in de Nederlandse BTW aangifte en betaald u over deze factuur de Nederlandse BTW. In de meeste gevallen kunt u de BTW weer aftrekken in de voorbelasting, maar sommige ondernemers maken de fout door de factuur geheel te negeren bij de BTW aangifte.

5. Zakelijke etentjes

Het is iets wat sommige ondernemers nog steeds doen: de BTW terughalen van een zakelijke lunch of diner. Toch mag dit NIET van de Belastingdienst. De Belastingdienst stelt dat de BTW niet mag worden afgetrokken als het eten en drinken worden genuttigd in een horecagelegenheid of als het verzorgd wordt door een cateraar in een speciale ruimte. Een andere gemaakte fout door ondernemer die wèl weten dat deze BTW niet mag worden afgetrokken, is dat zij de bon van het zakelijke etentje weggooien. Ondanks dat de BTW niet mag worden afgetrokken, hoort de bon met de gemaakte kosten natuurlijk wel in de administratie thuis.

6 Te laat !

De fout die het meest voorkomt, is misschien wel de fout die het makkelijkst te voorkomen is. De Belastingdienst verwacht de BTW aangifte op vaste tijdstippen, doorgaans één maand na het afsluiten van het kwartaal. De Belastingdienst hanteert veel waarde aan deze deadline, want zelfs elektronisch verzonden aangiften die één minuut te laat zijn, krijgen onverbiddelijk de status ‘te laat ingediend’. En dat is zonde, want een te laat ingediende aangifte kan ondernemers een boete opleveren.

Ik heb een fout gemaakt! Wat nu?

Als je een fout hebt gemaakt op een van de BTW aangiftes ben je als ondernemer verplicht dit te melden en deze fouten te corrigeren. Echter, je kan een eenmaal ingediende BTW aangifte achteraf niet meer wijzigen. Eventuele fouten in de BTW aangifte kunnen gecorrigeerd worden met de ‘Suppletie omzetbelasting’ van de Belastingdienst. Dit is een formulier waarop je de gemaakte fouten kunt corrigeren om de BTW aangifte kloppend te maken. In sommige gevallen is het voor de Belastingdienst niet nodig om een suppletie te doen, bijvoorbeeld als het verschil in BTW bedragen erg klein is. Je mag de correcties dan doorvoeren op de eerstvolgende BTW aangifte. Toch is het ondernemers in zulke situaties aan te raden om contact op te nemen met de Belastingdienst of een adviseur. Natuurlijk is het altijd beter om fouten te voorkomen, lees daarom ook het gratis ebook BTW Aangifte van Informer.

 

lees het gratis ebook over de btw aangifte

Door | 2017-03-22T11:09:56+00:00 7 oktober 2015|Algemeen, Boekhouden, BTW, Ondernemen, Tips|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.