/, BTW, Ondernemen, Online Boekhouden/Btw-aangifte niet vergeten met sms-alert

Btw-aangifte niet vergeten met sms-alert

De Belastingdienst heeft het SMS-Alert inmiddels vervangen voor een nieuwe app.

We waren altijd gewend dat we door de belastingdienst eraan herinnerd werden dat het tijd was voor het indienen van onze btw-aangifte. Je ontving dan de bekende blauwe enveloppen met daarin de aangiftebrieven voor de omzetbelasting. Als ondernemer was je al een tijd verplicht om je aangifte digitaal in te dienen, dus het zat er aan te komen dat deze brieven op den duur zouden komen te vervallen. Sinds begin dit jaar is dit dan ook het geval.

Om boetes te voorkomen, moeten we sinds 1 januari 2014 onszelf dus helpen herinneren om op tijd onze btw-aangifte in te dienen. Maar is dat wel zo?

Sms-alert van de belastingdienst

Zo’n 4 maanden geleden heeft de belastingdienst echter een sms-alert dienst in het leven geroepen voor startende ondernemers. Deze dienst is bedoeld om starters te laten wennen aan hun belastingverplichtingen. Wanneer de btw-aangifte nog niet is ingediend, ontvangen zij enkele dagen voor het verstrijken van de aangiftetermijn een sms ter herinnering.

In de proefperiode sprak de belastingdienst al van een succes. Door het versturen van de sms-herinneringen, was de groep zware verzuimers (ondernemers die meer dan 3 keer te laat waren met hun btw-aangifte) met 40% afgenomen. Een goede reden voor hen dus om het initiatief door te zetten en voor alle startende ondernemers vrij te geven.

Aanmelden voor sms-alert

Gebruikmaken van de sms-alert voor btw-aangifte, is geheel gratis. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat je bedrijf jonger is dan 3 jaar.

Meer informatie, bijvoorbeeld over het stopzetten van de dienst of over het wijzigen van je telefoonnummer, kan je terugvinden op de website van de belastingdienst.

E-mailherinnering voor btw-aangifte

De sms-alert is dan wel alleen voor startende ondernemers bedoeld, maar dat wil niet zeggen dat er geen mogelijkheden zijn voor andere ondernemers om een herinnering te ontvangen voor de btw-aangifte. De belastingdienst heeft namelijk ook een gratis e-maildienst waarmee herinneringen worden verstuurd. Het enige wat je hoeft te doen is inloggen op de website van de belastingdienst en de dienst voor jezelf aanzetten.

Nadat je bent ingelogd klik je aan de linkerkant op ‘Gebruikersinstellingen’ en krijg je vervolgens dit scherm:

 

Als je een herinnering voor de btw-aangifte wilt ontvangen, zet je een vinkje in het vakje achter ‘omzetbelasting’. Eventueel kan je ook een vinkje achter ‘inkomstenbelasting’ zetten als je daar eveneens een herinnering van wilt krijgen.

Maak het jezelf makkelijk

Als ontwikkelaar van boekhoudsoftware, kan ik dit soort diensten alleen maar aanmoedigen. Het bijhouden van een zakelijke administratie brengt nu eenmaal verplichtingen met zich mee, dus moet je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Gelukkig zijn er meer dan genoeg hulpmiddelen, zoals deze herinneringsdiensten voor de btw-aangifte, die je daarbij kunnen helpen. Wij zijn met onze software ook niet voor niets continu bezig met het vereenvoudigen van de administratieve werkzaamheden.

Ik vind het dus een mooi initiatief van de belastingdienst!

Door | 2017-03-23T09:03:21+00:00 23 januari 2014|Boekhouden, BTW, Ondernemen, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.