
Hoe werkt Scan & Herken?
Scan & herken is een technologie die gebruikt wordt om documenten als facturen te scannen en te herkennen, zodat ze vervolgens elektronisch bewerkt of opgeslagen kunnen worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van “Optical Character Recognition” (OCR), dat is een technologie die gegevens op een document kan lezen, om dit vervolgens om te zetten naar elektronische informatie.
Er zijn verschillende manieren om scan & herken te gebruiken. Degene die voor jou als ondernemer het meest voor de hand liggend is, is het scannen van een bonnetje of factuur met de Informer-app op je telefoon. Op die manier zorgt scan & herken ervoor dat je fysieke documenten nooit meer hoeft te bewaren.
Nooit meer zelf informatie overtypen
Waar je eerst altijd zelf alle factuurinformatie over moest typen, wordt dit nu grotendeels automatisch gedaan voor jou. Upload een bonnetje of inkoopfactuur en je hoeft alleen maar even te controleren en de uitgave te koppelen aan een categorie. Zo is je boekhouding helemaal up-to-date, bespaar je kostbare tijd en hoef je nooit meer een bonnetje te bewaren.

Meteen bonnen inscannen via je telefoon
Download de mobiele app van Informer en scan direct al je bonnen in. Zo raak je nooit meer een bonnetje kwijt en hoef je niks meer te doen als je ‘s avonds thuis komt van je werk.
Ook in de Informer-app:
Verkoopfacturen opstellen en versturen in eigen stijl
Professionele offertes opstellen en versturen naar prospects
Inzicht in je financiële overzichten
Uren bijhouden en toevoegen aan projecten
Relatiebeheer

Wat is het verschil tussen OCR en UBL?
In InformerOnline kun je naast Scan & Herken (OCR) gebruik maken van de HerkenRobot (UBL). Dit zijn de verschillen.
Wat is UBL en hoe gebruikt de HerkenRobot dit?
UBL (Universal Business Language) maakt het uitwisselen van online facturen makkelijker voor bedrijven. Als een factuur namelijk in UBL-formaat wordt verstuurd, kan een boekhoudprogramma deze factuur meteen inlezen. De HerkenRobot in InformerOnline maakt van iedere bon of inkoopfactuur een UBL-bestand, zodat het bestand altijd volledig wordt ingelezen en informatie nóg beter wordt overgenomen.
Het verschil tussen de HerkenRobot en Scan & Herken
Scan & Herken scant dus de informatie van een bestand, waar de HerkenRobot een bestand echt leesbaar maakt voor het boekhoudprogramma. Hierdoor is de precisie van de HerkenRobot wat hoger dan die van Scan & Herken. Maar geen zorgen, met zowel Scan & Herken als de HerkenRobot bespaar jij veel kostbare tijd.
Prijzen
Alle prijzen zijn exclusief btw en prijswijzigingen zijn voorbehouden.
Prijzen
Alle prijzen zijn exclusief btw en prijswijzigingen zijn voorbehouden.
FAQ
Door Scan & Herken te gebruiken in je online boekhoudprogramma bespaar je veel tijd. Je hoeft namelijk bijna nooit meer de gegevens van bonnen of inkoopfacturen handmatig over te nemen, omdat deze via de OCR-techniek automatisch worden herkend. Zo houd je dus meer tijd over voor zaken die echt belangrijk zijn voor jou.
Vanaf het ZZP-Plus pakket (€23,- per maand) kun je Scan & Herken gratis gebruiken. Dit is op basis van een fair-use policy van 50 scans per maand. Ga je over de 50 scans heen, betaal je per scan €0,15 extra. Heb je een lager pakket, ZZP-Basis, dan betaal je €5,- per maand om Scan & Herken te activeren.
Ja. Het kan namelijk voorkomen dat Scan & Herken een foutje maakt in de gescande gegevens, daarom kun je altijd nog de gegevens aanpassen. Op die manier houd je wel zelf de controle, maar hoef je vaak niet het saaie werk te doen.
Nee. Als je liever zelf de gegevens overneemt is dat natuurlijk prima, dit kost je alleen wel iets meer tijd en moeite. ;)
Wat je zelf prettiger vindt. De HerkenRobot heeft een hogere herkenrate, maar kost wel €0,35 per document. Scan & Herken heeft een iets lagere herkenrate, maar zit dus wel standaard in je pakket vaak. Als je een wat groter bedrijf met veel inkoopfacturen bent, is de HerkenRobot efficiënter, omdat je zo meer tijd bespaart. Als ZZP’er zit je helemaal gebakken met Scan & Herken.
