, Online BoekhoudenOnline ondernemen

Online ondernemen

Zakendoen is een vak. Een vak dat door de jaren heen sterk is veranderd. Want was het vroeger niet vooral belangrijk dat je met mensen om de tafel ging zitten? Een goede kop koffie ging drinken, tijd investeerde en vooral vaak langs ging bij een bedrijf om een band op te bouwen. Inmiddels is je klant kennen nog steeds een belangrijke voorwaarde voor een goede werkrelatie. Maar dat hoeft niet meer per se allemaal ‘live’ te verlopen. Zakendoen gebeurt immers steeds vaker online.

Ik besta, dus ik website

Zo las ik op www.ing.nl dat uit onderzoek van ING Economisch Bureau en De Zaak blijkt dat ruim 95% van de ondernemers online kanalen inzet voor bedrijfsdoeleinden. En dat geldt niet alleen voor de zakelijke dienstverlening, maar ook voor branches in bijvoorbeeld de agrarische sector. Uit de enquête die werd gehouden onder MKB’ers, komt naar voren dat zo’n 92% van de ondernemers die internet voor het bedrijf inzet, een eigen website heeft. Ik besta, dus ik website. Nu is een website inmiddels inderdaad zo’n gemeengoed geworden, dat ik zelf ook maar weinig ondernemers ken die het zonder een eigen site (willen of moeten) stellen.

Kracht van een webshop

Maar ook social media is populair bij ondernemers: twee op de drie ondernemers zet social media in en een derde maakt gebruik van andere platforms, zoals nieuwssites en zoekmachines, om klanten te trekken. Tot slot hebben veel ondernemers de kracht van webshops ontdekt: terwijl in 2002 nog slechts 40% van de mensen tussen de 12 en 75 jaar online kocht, is dit inmiddels tot ruim 80% opgelopen. Het MKB speelt hier slim op in: ruim een kwart van de MKB-ondernemers die internet inzetten, verkoopt producten en/of diensten online. En dat zien ze ook terug in een stijgende omzet.

Anoniem zakendoen?

Natuurlijk, het had vroeger z’n charme om naar een winkel te gaan in het dorp. Zo’n zaak waar je elkaar kende en waar je het de verkoper gunde om iets aan je te verkopen. Zijn opa had vroeger immers ook al een fiets aan jouw opa verkocht. Want een nieuwe auto, bank, tv, lamp, fiets of grasmaaier: het werd vaak allemaal om de hoek gekocht. Hoe anders is het nu; we vergelijken op één site de prijzen van tientallen winkels en de scherpste en betrouwbaarste aanbieder mag het leveren. Anoniem zakendoen misschien, maar vaak wel succesvol en snel. Mits je als ondernemer de kwaliteit in het oog houdt. Want zo succesvol als online zakendoen kan zijn, zo snel kun je ook op online forums afgestraft worden als je je afspraken niet nakomt.

Persoonlijke inzet voor de klant

Ik denk dat je moet streven naar een balans tussen efficiënt online zakendoen en vooral ook oog én oor houden voor je klanten. Ook bij onze helpdesk krijgen we veel vragen per mail en loopt veel digitaal. Maar áls mensen bellen, wil ik dat ze snel te woord worden gestaan en vriendelijk geholpen worden. Want service, dat komt toch vooral aan op je persoonlijk inzetten voor de klant. Om iemand tevreden op weg te helpen. Daar kan het wereldwijde web niet altijd tegenop!

Door |2018-07-02T10:42:55+00:0020 juni 2013|Ondernemen, Online Boekhouden|0 Reacties

About the Author:

In 1993 werkte ik als accountant in mijn eigen administratiekantoor. Ik werkte met een boekhoudprogramma in Microsoft DOS, terwijl ik zelf een voorliefde had voor Apple producten. Het DOS-programma was behoorlijk complex en ik dacht: “Dat moet toch makkelijker kunnen!?” Ik zocht een programmeur en een tijdje later was Informer geboren.