Hoe werken oninbare vorderingen?

Als ondernemer moet je alle aangiften op tijd indienen voor de Belastingdienst. Maar wat nou als je klanten niet (of maar gedeeltelijk) je facturen betalen, terwijl je wel al je btw over deze factuur hebt aangegeven en betaald over die periode? In deze blog leggen we uit hoe je deze btw kunt terugvragen door middel van oninbare vorderingen en wat je moet doen als je klant alsnog je factuur betaalt terwijl je het al terug hebt gevraagd. 

 

Wat zijn oninbare vorderingen?

Een vordering betekent dat een afgenomen dienst of product nog niet betaald is. In dit geval zijn dat de diensten of producten die je hebt geleverd. Oninbaar betekent dat je het geld niet kan innen. Betaalt je klant dus niet of maar gedeeltelijk,  dan is de vordering (gedeeltelijk) oninbaar.

 

Wanneer mag ik btw terugvragen?

Om de btw terug te kunnen vragen moet het zeker zijn dat de vordering (gedeeltelijk) oninbaar is. Sinds 1 januari 2017 is de vordering in ieder geval oninbaar aangemerkt uiterlijk één jaar (365 dagen) nadat de uiterste betaaldatum die je met jouw klant bent overeengekomen is verstreken. Vanaf dan heb je recht op teruggaaf van btw. Heb je geen betalingstermijn vastgelegd? Dan geldt de wettelijke betaaltermijn van dertig dagen nadat jouw klant de factuur heeft ontvangen. Na deze dertig dagen geldt het termijn van één jaar. In InformerOnline kun je makkelijk opzoeken wanneer de factuur ontvangen is door de klant.

 

Hoe vraag ik de btw terug?

Het bedrag van de btw die je wil terugvorderen, verwerk je in de btw-aangifte over het tijdvak waarin of de oninbaarheid is ontstaan of het termijn van één jaar is verstreken. In dit tijdvak vul je het bedrag in dat je terugvraagt in als negatieve omzet en negatieve btw bij vraag 1a of 1b van je btw-aangifte.

Deze regeling loopt vanaf 1 januari 2017, waarbij het terugvragen een stuk makkelijker is geworden. Heb je nog een vordering staan waarvan de uiterste betaaldatum is verstreken voor 1 januari 2017, maar was het voor deze datum niet oninbaar? Dan kun je dat nu nog terugvragen. Let op: deze teruggave van de btw moet worden verwerkt in de aangifte over het eerste tijdvak van 2018. Lees op onze blog ‘Belastingaangifte aanpassen, kan dat?’ wat je mag veranderen aan eerder ingediende belastingaangiften.

 

Wat doe ik als de klant toch nog betaald na teruggave?

Is je klant toch nog wakker geworden en betaalt hij/zij toch de factuur nadat jij al de btw hebt ontvangen? Dan moet je toch het verschuldigde btw-bedrag toch weer betalen. Dit geef je aan in het aangiftetijdvak waarin je de betaling ontvangt.

Wil je meer weten over oninbare vorderingen of weten wat je moet doen als een vordering wordt overgedragen aan jou? Kijk dan op de website van de Belastingdienst.